صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۳۳ | ۱۳ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

انتقادات «بهروز غریب‌پور»‌ نسبت به نبود آموزش مستمر در حوزه تئاتر خیابانی

بهروز غریب‌پور کارگردان و نویسنده شناخته شده تئاتر ایران از نبود آموزش مستمر در عرصه تئاتر خیابانی انتقاد کرد.
کد خبر : 1009188

بهروز غریب‌پور، نویسنده، کارگردان و از پیشگامان تئاتر عروسکی و خیابانی ایران، در گفت‌و‌گو خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: سال ۱۳۵۴ یک تور نمایشی در کردستان برگزار کردم که در شهر‌های مختلف از جمله سقز، مریوان، بانه و بیجار اجرا داشت. در آن سال، مریوان نیروی تئاتری نداشت، اما موج استقبال تماشاگران نشان می‌داد که در میان مردم این شهر، بضاعتی پنهان و علاقه‌ای عمیق به تئاتر وجود دارد.

وی افزود: سال‌ها بعد، یکی از پژوهشگران در حال نگارش تاریخچه تئاتر مریوان بود و وقتی متوجه شد که اولین تور نمایشی در سال ۵۴ در مریوان برگزار شده، گفت خوشحالم که هنوز کتاب را منتشر نکرده‌ام تا این بخش مهم را هم اضافه کنم.

غریب‌پور با اشاره به ظرفیت بالای تماشاگران مریوان تصریح کرد: در تئاتر خیابانی هم همان نیروی نهفته وجود دارد؛ تماشاگر میل به دیدن و تماشا کردن دارد. اما متأسفانه تئاتر خیابانی امروز به تئاتر صحنه‌ای بی‌سقف تبدیل شده و این جای تأسف دارد که اجرا‌ها تنها محدود به ایام جشنواره شده‌اند.

این هنرمند با قدردانی از تلاش‌های هنرمندان بومی مریوان، از جمله فاتح بادپروا برای برپایی جشنواره تئاتر مریوان، گفت: بادپروا از سینه‌چاکان تئاتر خیابانی مریوان است. یادم هست در یکی از دوره‌ها، بدون هیچ مسئولیتی، پیشنهاد کرد اختتامیه در کنار دریاچه زریبار برگزار شود و با همیاری نیرو‌های محلی و اداره کل ارشاد کردستان، مراسم را به بهترین شکل به پایان رساندند. چنین روحیه‌ای از عشق به شهر و تئاتر نشأت می‌گیرد.

وی در ادامه با انتقاد از نبود آموزش مستمر در حوزه تئاتر خیابانی اظهار کرد: تئاتر خیابانی باید در گذرگاه‌ها و میان مردم شکل بگیرد، نه در قالب صحنه‌های ثابت. متأسفانه استفاده از تکنولوژی‌های اجرایی، تجهیزات صوتی، ماسک‌ها و عروسک‌های بزرگ در جشنواره بسیار محدود است. صدا‌ها به تماشاگران نمی‌رسد و گاهی بازیگران بدون امکانات لازم ناچارند در جمعیت‌های انبوه اجرا کنند.

غریب‌پور درباره کیفیت برگزاری جشنواره تأکید کرد: از نظر کمی، جشنواره مریوان بسیار موفق است و تماشاگران زیادی جذب می‌کند، اما از نظر کیفی، درجا زده‌ایم و اتفاق تازه‌ای رخ نداده است. به تعبیر یکی از نویسندگان اروپایی، وقتی میدان خالی باشد، عبور یک گربه هم دیدنی است؛ یعنی در نبود رقیب و جریان جدی، استمرار به‌تنهایی فضیلت نیست.

وی با ابراز نگرانی از نگاه سطحی برخی مدیران فرهنگی گفت: متأسفانه در رأس برخی امور، افرادی قرار دارند که برایشان تئاتر اهمیتی ندارد و از ماهیت آن درک درستی ندارند. تا زمانی که تئاتر برای مدیران ما امری تزئینی باشد، نمی‌توان انتظار رشد واقعی داشت.

غریب‌پور در پایان تأکید کرد: «تئاتر خیابانی مریوان ظرفیت آن را دارد که به جشنواره‌ای بین‌المللی و واقعی تبدیل شود، به شرط آن‌که شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مردم شهر نگاه جدی‌تر و عمیق‌تری به آن داشته باشند. نباید به برگزاری چندروزه جشنواره بسنده کرد و آن را تنها به رخ کشید. امیدوارم با حضور دوباره فاتح بادپروا و دیگر دلسوزان، جشنواره به مسیر اصیل خود بازگردد و از آلودگی‌های شخصی و حاشیه‌ای دور بماند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر