وقتی «زیباترین غریق جهان» به خلیج فارس آمد/ «سلامون» سختترین فیلم جشنواره چهل و دوم بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، فیلم کوتاه «سلامون» به کارگردانی کمیل ارجمندی از جمله آثار حاضر در دو بخش مسابقه داستانی و آثار اقتباسی چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بود.
در همین ارتباط، کمیل ارجمندی کارگردان این اثر در گفتوگو با آنا عنوان کرد: رشته تحصیلی من در دانشگاه مکانیک بود، اما کار تدوین و فیلمسازی را از مسیر آموزشگاههای سینمایی آغاز کردم. در سال ۱۳۹۵ اولین فیلم خودم را ساختم و «سلامون» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، دومین کار جدی من در مقام کارگردانی فیلم کوتاه محسوب میشود.
یک اقتباس دریایی از مارکز
وی اظهار کرد: فیلمنامه «سلامون» اقتباسی از داستان «زیباترین غریق جهان» نوشته «گابریل گارسیا مارکز» و نوشته اشکان چاوشی است؛ طبیعی است که همان فضای رئالیسم جادویی مارکز هم بر آن غالب باشد. فیلم که داستان آن در دهه چهل میگذرد درباره جنازهای است که با امواج دریا به روستایی ساحلی میرسد؛ روستایی قحطیزده که ماهیگیری در آن رونق ندارد و بیشتر مردان آنجا هم به قاچاق روی آوردهاند. زنهای روستا شیفته این جنازه میشوند و به خانه بازنمیگردند و آدمها بر سر یک دوراهی قرار میگیرند که باید بین نگه داشتن جنازه و ماهیها یکی را انتخاب کنند. کاراکتری عاشق در این میان وجود دارد و او تنها کسی است که میگوید باید جنازه را به دریا بازگردانند.
ارجمندی گفت: نقطه عطف داستان و موضوعی که برای شخصیتها چالش برانگیز میشود، همین پیکری است که به ساحل آمده است.
وی افزود: مهدی زمینپرداز و خانم مهلقا مینوش بازیگران اصلی فیلم هستند و سایر بازیگران هم از بین هنرمندان استان بوشهر انتخاب شدند که بسیار باکیفیت و مستعد بودند. تجربه همکاری با هنرمندان بوشهری بسیار شیرین و جذاب بود. به جز دو بازیگری که عرض کردم، همه بازیگران ما از بین این عزیزان انتخاب شدند.
چالشهای فیلمسازی در ساحل خلیج فارس
کارگردان فیلم «سلامون» عنوان کرد: ما برای تولید این فیلم هزار و ۱۰۰ کلیومتر از تهران فاصله گرفتیم و به سواحل نیلگون خلیج فارس رفتیم. فیلم در هفت جلسه فیلمبرداری شد، اما کار، جلوههای ویژه بسیار سنگینی داشت. ماهیت داستان هم به گونهای بود که کار ما را سخت میکرد مثلاً نکتهای که از آن اطلاع نداشتیم این بود که شما در سواحل جنوب کشور، ماهیای که هنگام صید از آب بیرون باشد و جان داشته باشد پیدا نمیکنید، چون ماهیگیری درآبهای آزاد است و وقتی ماهیها در تور میافتند و به ساحل میرسند عملاً دیگر جان ندارند. در حالی که ما به ماهیهای زنده نیاز داشتیم؛ بنابراین تمام صحنههای مربوط به ماهیها را با جلوههای ویژه و «سی جیای» کار کردیم که زمانبر و سنگین بود. جا دارد از محمد کشاورزی هم که زحمت این کار به عهده او بود تشکرکنم.
وی افزود: از طرف دیگر در ساحل جنوب بر خلاف ساحل شمال، به خاطر جزر و مدی که هر شش ساعت یک بار رقم میخورد بین سیصد تا ششصد متر پیشروی و پسروی آب را داشتیم و باید خودمان را با این جزر و مد تنظیم میکردیم. گاهی در این شرایط، لنج نمیتوانست در ساحل پهلو بگیرد؛ آن هم لنجی که مربوط به دهه چهل بود.
ارجمندی گفت: ما با کمترین امکانات یک قهوخانه ساختیم و میتوانم قاطعانه این ادعا را داشته باشم که «سلامون» سنگینترین و سختترین فیلم جشنواره چهل و دوم بود. بله، فیلمهایی بودند که پروداکشنهای بزرگ و حرفهای و جلوههای ویژه سنگین داشتند، اما این وضعیت مربوط به لوکیشنهای داخل شهر بود. ما این اتفاقات را در فاصله هزار و ۱۰۰ کیلومتری تهران و در یک منطقه ساحلی رقم زدیم. فقط دو روز و نیم طول کشید تا تجهیزات و سینه موبیل ما از تهران به محل فیلمبرداری برسد. خلاصه این که میتوانم بگویم سر ساختن این فیلم پیر شدم.
تأثیرپذیری ۲ فیلم از «سلامون»
وی در پاسخ به این نکته که به اعتقاد برخی از تماشاگران، فضای «سلامون» متأثر از دو فیلم «ناخدا خورشید» و «اژدها وارد میشود» بود نیز گفت: نمیتوانم از بیخ و بُن این موضوع را کتمان کنم من «ناخدا خورشید» را بارها دیدهام و همچون بسیاری از علاقهمندان به سینما از آثار محبوب من به حساب میآید. شاید این که قهرمان «سلامون» یک ناخدا است و با سایر ساکنان روستا هم مشکل دارد، فیلم را به «ناخدا خورشید» نزدیک کند، اما فضای آن بیشتر به کار مانیحقیقی (اژدها وارد میشود) نزدیک بود. با این حال سبک و سیاق کارگردانی من از این دو هنرمند متفاوت است.
ارجمندی در پایان گفت: با توج به بازتاب خوبی که از «سلامون» در جشنواره داشتم، فکر میکنم این اثر میتواند برای مخاطبانی که در آینده کار را میبینند تجربهای متفاوت از انعکاس رئالیسم جادویی بر پرده سینما باشد.
لازم به یادآوری است، «سلامون» با بازی مهدی زمینپرداز، مهلقا مینوشزاد و غلامرضا فرجزاده و … محصول مشترک سازمان هنری رسانهای اوج، باشگاه فیلم سوره و انجمن سینمای جوانان است.
انتهای پیام/