شعار در برابر اسناد؛ آیا خصوصیسازی خودروسازان به مرگ عملکردی منجر شد؟
به گزارش خبرگزاری آنا؛ تقریبا اوخر سال ۱۴۰۲ که مدیرعامل یک شرکت قطعه سازی در دیدار با رهبر معظم انقلاب عنوان کرد که ایران خودرو را به ما بدهید و اگر نتوانستیم آن را درست کنیم در میدان آزادی اعداممان کنید؛ در پاسخ به این ادعا، رهبر معظم انقلاب نیز با صبوری پاسخ دادند، اعدام نیست، مدیریت را ازتون می گیرند. اتفاقا چندی پس از این با استناد به قوانین ناظر بر بورس و قوانین موجود در حوزه خصوصی، مدیریت ایران خودرو به هلدینگهای مربوط با همین فرد واگذار شد.
این شرکت خودروسازی تقریبا از ابتدای سال جاری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است و در همین مدت نیز تحولات زیادی را تجربه کرده است، اما تقریبا تمامی این تحولات حرکتی خلاف جهت رشد و تعالی بوده است. آمار تولید این شرکت خودروساز کهنه کار نیز تقریبا تفاوت چندانی با مدت مشابه در سال گذشته نداشته است و حتی در ماههای خرداد و تیر کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بود.
رصد شرایط بازار و اختلاف قیمت عجیب خودرو در کارخانه و بازار نیز به نوبه خود معید تعدم پاسخگویی صحیح به تقاضا در بازار است. اما اتفاق جالبتر نامه صادر شده از سوی این خودرو سازی خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مربوطه در سازمان بورس و اوراق بهادار است. در این نامه به وضوع به افزایش زیان عملیاتی این گروه خودروسازی اذعان شده است و دلایلی از جمله قیمت گذاری دستوری برای آن ذکر شده است.
اما سوال اینجاست مسئولان این شرکت بزرگ آیا پیش از این از شرایط خبر نداشتهاند و اگر خبر داشتهاند چگونه در مقابل شخص اول کشور این چنین ادعای کاردانی کردهاند؟
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا با اشاره به انتشار گزارش اخیر ایرانخودرو درباره افزایش زیان عملیاتی این شرکت، اظهار کرد: این موضوع نشان میدهد وعدههایی که پیشتر در زمینه اصلاح و تحول صنعت خودروسازی داده شده بود، عملاً محقق نشده است.
شعار ندهید؛ واقع بینانه عمل کنید
صدرایی در واکنش به اظهارات پیشین مدیرعامل ایرانخودرو که گفته بود اگر نتوانیم این مجموعه را اصلاح کنیم، ما را اعدام کنید، افزود: اکنون با انتشار اسناد رسمی، مشخص شده است که نه تنها اصلاحی رخ نداده بلکه زیان عملیاتی افزایش یافته است. این مسأله جای پرسش دارد که با وجود چنین اطمینانی، چرا نتایج به این شکل رقم خورد.
وی با تأکید بر اینکه مشکلات ساختاری صنعت خودروسازی با شعار و وعده کوتاهمدت قابل حل نیست، تصریح کرد: تحول در این صنعت نیازمند اصلاحات عمیق اقتصادی، مدیریتی و ساختاری است. تمام فعالان و تحلیلگران صنعت خودرو معتقدند که صرفاً با بیان جملاتی مبنی بر تحول یا اصلاح، تغییر واقعی حاصل نمیشود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نقش دولت در وضعیت فعلی خودروسازان گفت: هر بار که انحصار افزایش یافته و فضای رقابتی کاهش پیدا کرده است، اشتباهات گذشته تکرار شده و زیان شرکتها بیشتر شده است. بهترین تصمیم در شرایط فعلی آن است که دولت از مداخله مستقیم پرهیز کند و نقش خود را از "دخالتگر" به "تسهیلگر" تغییر دهد.
حمایت بیشتر از ساختار ناکارآمد، نزدیکتر شدن به نابودی صنعت است
صدرایی ادامه داد: نظارت دولت باید به معنای کنترل چارچوب رقابت و تضمین سلامت بازار باشد، نه دخالت در فرآیند تولید یا تصمیمگیری مدیریتی. در غیر این صورت، هر میزان حمایت بیشتر از ساختار ناکارآمد، به معنای نزدیکتر شدن به نابودی صنعت است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آینده ایرانخودرو و سایپا اظهار داشت: این دو خودروساز عملاً با زیان انباشته و مشکلات جدی مالی مواجهاند. اگر اصلاحات ساختاری، شایستهسالاری مدیریتی و سیاستهای کلان اقتصادی کشور تغییر نکند، حتی در صورت لغو تحریمها نیز مسیر ورشکستگی ادامه خواهد داشت.
صدرایی در پایان تاکید کرد: صنعت خودرو ایران در شرایط کنونی شبیه بیماری است که با دستگاه زنده نگه داشته میشود؛ نشانههایی از حیات دارد، اما عملاً دچار مرگ عملکردی شده است. ادامه این روند بدون اصلاحات اساسی، تنها زمان اعلام رسمی فروپاشی را به تأخیر میاندازد.
انتهای پیام/