رئیس دانشگاه خواجه نصیر: آییننامه ارتقای اساتید باید «کارآفرینی دانشجو» و «دانشجوپروری» را تقویت کند
حمیدرضا تقی راد رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتوگو با خبرنگار آنا، در پاسخ به این سوال که آیین نامه ارتقای اساتید چه نقشی در گسترش همکاری دانشگاهها با جامعه و صنعت دارد؟ و چگونه میتوان از این ابزار برای افزایش مشارکت اعضای هیات علمی استفاده کرد، گفت: آیین نامه ارتقای اساتید توانمندی بالا در جهت دهی فعالیتهای دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دارد، اما مسئله مهم این است که نباید به عنوان تنها ابزار یاد شود.
وی با بیان اینکه انتقادات زیادی نسبت به مقاله پروری و مقاله زدگی وجود دارد؛ تاکید کرد: نوشتن مقاله در تقویت ارتباط صنایع با دانشگاهها کاملا محوریت دارد و استناداتی است که باید انجام شوند. اما، هیچ زمان با شمارش آنها به نتیجه نمیرسیم، بلکه با استفاده کاربردی از دانش فناوری ایجاد شده به مقصد خواهیم رسید.
اهمیت مقاله نویسی در رفع نیازهای جامعه
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: اگر، سه دهه گذشته موضوع انتشار مقالات در پایگاههای بین المللی مطرح نمیشد، امروز نمیتوانستیم پیشران فناوری باشیم و درکی از تحقیق و توسعه برای حل مسائل کشور نداشتیم.
تقی راد، اضافه کرد: نمیتوان گفت که نوشتن مقاله به نوع خود خوب یا بد است، بلکه استفاده ابزاری از آنها احتمال دارد خوب یا بد باشد. شاید آیین نامه ارتقا از طرفی فعالیتهای دانشگاهیان را جهت دهی کند، اما از جهت دیگر برای ارتقای اساتید استفاده ابزاری خواهد داشت که ذاتا مشکل ساز است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، بیان کرد: اعضای هیات علمی خیلی خوب و جوان دانشگاههای ایران معمولا بر اساس تفکرات و خلاقیت، آینده خود را رقم میزنند و مدیران دانشگاهها باید بدانند همانگونه که افراد متفاوت هستند، نوع نگاه و ارزیابی آنها هم باید فرق داشته باشد؛ بنابراین این مسئله در قالب یک آیین نامه ثابت و بدون پویا نمیتواند انجام شود.
همسانسازی ارزشها دشوارترین چالش ارتقاست
تقی راد، افزود: چندمحور بودن و همسان سازی ارزشهای مختلف کار بسیار سختی است. یک استاد برجسته میتواند کتابی علمی در داخل کشور یا خارج از کشور چاپ کند، اما همسان سازی و هم ارزش کردن با کار فناوری که میتواند معضل کشور را حل کند، کار مشکلی است. یادمان باشد نباید صفر و صدی ببینیم و هیچ کدام از آنها را نمیتوانیم از این سبد حذف کنیم؛ چرا که جامعه دانشگاهی ما کار بنیادین انجام داده و لازم است چاپ کتاب و مقاله بنویسیم و در عرصههای بین الملل حضور داشته باشیم و همچنین بیش از همه لازم است که تمام نتایج کارهایمان در خدمت جامعه و برای بهبود زندگی انسانها و به خصوص مردم ایران باشد.
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ادامه داد: آیین نامه ارتقای اساتید به صورت مستمر بیش از ده ماه زمان برد، بنده از تغییرات ساختاری آنها با خبر هستم. اما، میزان موفقیت آمیز آن پس از اجرا باید بررسی و ارزیابی شود. با مطالعه پیش نویس تایید شده این آیین نامه از طرف وزارت علوم متوجه شدم که چندوجهی بودن در آن به صورت کامل دیده شده است. همچنین، تفاوت و پویایی دردیدگاه و زمینههای متفاوت و رشتههای مختلف انسانی و مهندسی مشهود است. در این آیین نامه روشهای آموزشی_ فناوری، آموزشی_ پژوهشی و ... که کمک کننده ارتقای اساتید است هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.
نسخه واحد برای تک تک اساتید ممنوع
وی با بیان اینکه، باید توجه کنیم که روحیات و خصوصیات اخلاقی انسانها با یکدیگر متفاوت است و مسیر رشد و تعالی آنها هم فرق دارد؛ تاکید کرد: از همه اساتید نمیتوانیم درخواست داشته باشیم که مستقیما در صنعت و جامعه وارد شوند. در مقابل هم نمیتوانیم از همه اساتید بخواهیم که ایدههای ساختار شکن بدهند و انتظار داشته باشیم که همه آنها در امور بنیادی و ریشهای فعال باشند؛ بنابراین انجام این موارد از عهده تنها یک نفر خارج است و همگی با همکاری یک دیگر باید در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارند.
رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گفت: در زمینه استفاده مستقیم از توانمندی اساتید در حوزه صنعت و جامعه، لازم است توجه ویژهای به «فناوری»، «حمایت از کارآفرینی دانشجویان»، «دانشجوپروری» شود و موضوعات مشابه در آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی لحاظ شود. مقدمات خوبی در این زمینه لحاظ شده است و امیدوارم موانع قانونی آن هرچه سریعتر برطرف و آییننامه نهایی ابلاغ شود. بدون تردید اجرای این تغییرات تأثیر قابلتوجهی خواهد داشت، هرچند ارزیابی میزان موفقیت آن پس از اجرا صورت میپذیرد.
به گزارش خبرگزاری آنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی را در تاریخ ۸ دی ۱۴۰۳ تدوین کرد. طبق ماده واحدهای که در جلسات ۸۹۴ و ۸۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، قرار بر این شد که آییننامه ارتقا در سه بخش بازنگری شود: حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر، حوزه علوم پزشکی، و سایر علوم شامل علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی. برای بخش مربوط به علوم انسانی و اجتماعی، مسئولیت به شورای تحول و ارتقا واگذار شد. آیین نامه ارتقای اساتید هم اکنون در حال بازنگری نهایی است و به گفته وزیر علوم تا روزهای آتی پس از بررسیهای همه جانبه ابلاغ خواهد شد.
انتهای پیام/