صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۷:۰۴ | ۰۹ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |

رهبران آموزش عالی در جهان برای بازآفرینی اعتماد عمومی گرد هم می‌آیند

با اوج‌گیری حملات سیاسی و کاهش اعتماد عمومی به نهادهای آکادمیک، رهبران بخش آموزش عالی جهان در اواخر ماه اکتبر در کیگالی، پایتخت رواندا، گرد هم می‌آیند تا به بررسی این بحران و یافتن راهکارهایی برای بازسازی اعتماد به آموزش عالی و پژوهش بپردازند.
کد خبر : 1001354

به گزارش خبرگزاری آنا، پروفسور پاتریک دین، نایب‌رئیس هیئت اداری انجمن بین المللی دانشگاه‌ها (IAU)، هشدار می‌دهد که حملاتی شبیه به «جنگ فرهنگی» و تهدیدهای دولت‌ها به قطع بودجه، تنها در صورتی از نظر سیاسی دوام می‌آورند که «اعتماد دیرینه» مردم به دانشگاه‌ها از بین رفته باشد. او قرار است در کنفرانس تأکید کند که دانشگاه‌ها باید از «سکون و انفعال» خارج شوند و با «افزایش سطح عملکرد» خود، «رابطه همزیستی» را که بین دانشگاه‌ها و دموکراسی‌های لیبرال وجود دارد، احیا کنند.

نفوذ سیاست در فضای آکادمیک آمریکا

اگرچه حملات شدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، علیه دانشگاه‌ها و علوم بین‌المللی شده است، اما برگزارکنندگان IAU قصد دارند تمرکز خود را بر یک تصویر جهانی بزرگتر بگذارند. با این حال، اظهارات پروفسور دین مستقیماً متوجه وضعیت آمریکا است. او می‌گوید تضعیف اعتماد به آموزش عالی در آمریکا، به ترامپ این امکان را داده تا با قطع کمک‌های مالی و اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه، «استقلال نهادی» دانشگاه‌ها را هدف قرار دهد.

دین به رهبران آکادمیک هشدار می‌دهد که در برابر این حملات «مقاومت کنند و از سازش بپرهیزند». وی اقداماتی مانند اصلاح سیاست‌های اعتراضی در دانشگاه کلمبیا پس از تهدید دولت ترامپ به قطع ۴۰۰ میلیون دلار بودجه را نوعی «سازش» می‌داند. در مقابل، او اقدام دانشگاه هاروارد در طرح دعوی قضایی علیه کاهش بودجه‌های ترامپ را الگویی برای مقاومت می‌داند، زیرا در جنگ علیه ارزش‌های بنیادین دانشگاه، جایی برای پذیرش خواسته‌های طرف مقابل نیست.

چالش مأموریت‌های دانشگاه و منطق بازار

هیلگ‌یه ون‌ت لند، دبیرکل IAU، خاطرنشان می‌کند که یکی از دلایل عمده سلب اعتماد، فشار فزاینده برای تمرکز بر مهارت‌ها و قابلیت اشتغال است. او تأکید کرد که اگرچه دانشجویان به دنبال بازگشت سرمایه و شغل هستند، اما گفتمان مهارت‌محور در حال بلعیدن سایر مأموریت‌های حیاتی آموزش عالی است. ون‌ت لند افزود: «ما باید از بُعد مهارتی فراتر رویم و شهروندانی با «ارزش‌های دموکراتیک» تربیت کنیم که بتوانند به چالش‌های جهانی رسیدگی کنند.»

بر اساس این گزارش در یونیورسیتی وردنیوز، آندریاس کورکوران، معاون دبیرکل IAU، به مشکل افزایش تجاری‌سازی آموزش عالی اشاره کرد. او گفت که تبدیل دانشجو به «مشتری» و استفاده از «رتبه‌بندی‌ها»، دانشگاه را به «محصولی برای بازاریابی» تبدیل کرده است. این امر باعث شده که مردم به‌طور فزاینده‌ای بپرسند که آیا مدرک دانشگاهی، به‌ویژه در علوم انسانی که با کمبود مهارت‌های بازار کار مواجه‌اند، هنوز کلید رشد و پیشرفت محسوب می‌شود یا خیر.

هوش مصنوعی و لزوم حفظ قضاوت انسانی

دکتر کورکوران همچنین به سرعت تحولات دیجیتال و رشد هوش مصنوعی (AI) به عنوان عامل پیچیده‌کننده دیگر اشاره کرد. او دانشگاه‌ها را به دلیل «رکود نهادی» در انطباق با این فناوری سرزنش کرد و هشدار داد که بزرگترین خطر در اعتماد کورکورانه به هوش مصنوعی است، زیرا این فناوری بر مبنای احتمالات کار می‌کند، نه درک و فهم انسانی.

وی تأکید کرد: «اعتماد به هوش مصنوعی منجر به دانش واقعی نخواهد شد،» و وظیفه دانشگاه‌ها این است که در کنار بهره‌گیری از مزایای هوش مصنوعی، جامعه را درباره محدودیت‌های آن آگاه سازند و تضمین کنند که «قضاوت، اخلاق و هدف انسانی» در مرکز فعالیت‌های آکادمیک باقی بماند.

در نهایت، هدف کنفرانس IAU این است که به این پرسش حیاتی پاسخ دهد: دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند در حکمرانی، پژوهش، روش‌های تدریس و تعامل با جهان خارج، اعتماد را بازسازی کنند و آن را به «نقطه شروع و پایان» مأموریت خود تبدیل سازند تا «جوامعی بهتر و عادلانه‌تر» بسازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر