صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۴:۱۴ | ۰۶ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |
محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل یکی از اپراتورهای مخابراتی:

مصوبات رگولاتور ارتباطی باید در دوره‌های مختلف ثبات داشته باشد

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل یکی از اپراتورهای مخابراتی کشور، با هشدار نسبت به بی‌ثباتی تصمیمات رگولاتور ارتباطی، تأکید کرد تضاد مصوبات با مفاد پروانه‌ها روی آینده شرکت‌ها تاثیر جدی دارد.
کد خبر : 1000433

به گزارش خبرگزاری آنا؛ محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل یکی از اپراتورهای مخابراتی و عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در حاشیه نشست خبری که امروز در حاشیه بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه الکامپ برگزار شد، اظهار داشت: «اپراتورها با چنان حجم گسترده‌ای از چالش‌ها و تنش‌ها روبه‌رو هستند که مردم به‌جای دریافت خدمات، درگیر کشمکش‌های موجود می‌شوند. کیفیت خدماتی که حاصل سرمایه‌گذاری‌های سنگین چند میلیارد دلاری هستند، به‌درستی درک نمی‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها باید دارای دوره بازگشت مشخصی باشند، اما مشخص نیست که چنین دوره‌ای وجود دارد یا خیر.»

ضرورت اصلاح سیاست‌های حمایتی و تعرفه‌گذاری

وی افزود: «در صورتی که قرار باشد دولت مشوق‌هایی ارائه دهد، نباید این مشوق‌ها در سخت‌ترین و بی‌اثرترین حالت ممکن، یعنی پس از گذشت زمان مورد نیاز، پرداخت شوند. نخستین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، تعرفه نهایی خدمات است. این تعرفه باید متناسب با ارزش و نوع خدمات ارائه‌شده باشد. چنانچه هدف، رفع شکاف ارتباطی باشد، خدمات باید به‌صورت صحیح ارائه شوند و مردم نیز باید با فرهنگ مناسب از آن استفاده کنند. استفاده بی‌رویه از خدمات، بدون پرداخت بهای واقعی، منجر به افت کیفیت خواهد شد.»

کیفیت مطلوب وابسته به تعرفه گذاری واقعی است

یوسفی‌زاده با اشاره به انتقادات مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: «افرادی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی به موضوع قیمت خدمات ارتباطی می‌پردازند، باید توجه داشته باشند که دستیابی به کیفیت مطلوب مستلزم پرداخت بهای واقعی خدمات است. تا زمانی که این واقعیت پذیرفته نشود و دوره گذار یک تا دو ساله تحمل نشود، اصلاح ساختار ممکن نخواهد بود. در صورتی که تحمل این دوره وجود نداشته باشد و تعداد محدودی از افراد بخواهند با فشار اجتماعی بر وزارت ارتباطات و سایر تصمیم‌گیرندگان تأثیر بگذارند، نتیجه‌ای جز آسیب به توسعه و اصلاح ساختار ارتباطی کشور در پی نخواهد داشت.»

لزوم تفکیک عمده‌فروشی و حمایت از اپراتورهای کوچک

وی در ادامه با اشاره به موضوع تفکیک عمده‌فروشی اظهار داشت: «در حال حاضر، اپراتور غالب وجود دارد و قادر است با یک تصمیم خود حیات شرکت‌های کوچکتر را با مخاطره مواجه کند. چنانچه این اپراتور غالب تصمیمی بگیرد که به‌طور ناگهانی جریان خدمات را متوقف کند، فعالیت اپراتورها مختل شده و حتی آن‌ها از بین خواهند رفت. اپراتورها باید دارای قدرت تصمیم‌گیری باشند، اما چنین قدرتی در اختیار ندارند؛ زیرا مستندات کافی برای حمایت از تصمیمات خود ندارند. رفتارها و تصمیمات گذشته رگولاتور نیز با نوسانات متعدد همراه بوده است.»

تصمیمات رگولاتور نباید با تغییرات مدیریتی نوسان داشته باشد 

یوسفی‌زاده خاطرنشان کرد: «نگرانی ما از آن‌جاست که رگولاتور در دوره فعلی تصمیماتی اتخاذ می‌کند که مشخص نیست در دوره‌های بعدی چه تغییراتی خواهند داشت. همان‌طور که تاکنون به تعداد صفحات پروانه‌های ما موارد جدید به تعهدات اپراتور افزوده شده است و شاهد تغییرات مختلفی بوده‌ایم که وارد تعهدات اپراتور شده است، اکنون نیز مصوباتی در حال تصویب هستند که با مفاد پروانه‌های صادرشده در گذشته در تضاد قرار دارند. در چنین شرایطی، اگر حتی بخواهیم برای تغییر این تصمیمات متفاوت با پروانه‌ها حکم قضایی دریافت کنیم، ممکن است حیات شرکت به خطر بیفتد.

نگاه به عرصه عمده سرویس در مخابرات باید تغییر کند 

یوسفی‌زاده تأکید کرد: «مخابرات به‌عنوان عمده‌فروش باید در ساختار خود فرهنگ مشتری‌مداری را بپذیرد. در استان‌ها کارشناسانی حضور دارند که از تصمیمات استراتژیک در سطح کلان بی‌اطلاع‌ هستند، سال‌ها در برابر تغییر و تحول مقاومت شده و مخابرات حقوق کارکنان خود را با دریافت وام‌های بانکی پرداخت کرده است، الان کارشناسانی در استان‌ها حضور دارند که فکر می‌کنند، اگر همکاری میان مخابرات و اپراتورها شکل بگیرد، حقوق و وضعیت کاری آن‌ها دچار مخاطره می‌شود، این دیدگاه باید تغییر کند و اصلاح شود.

خطرات عدم اصلاح ساختار و شکست سرمایه‌گذاری‌ها

وی افزود: «در صورتی که ساختار به‌درستی تغییر نکند و تفکیک عمده‌فروشی به‌درستی انجام نشود، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بی‌نتیجه خواهند ماند. قیمت‌گذاری خدمات عمده‌فروشی باید دقیق و منصفانه باشد. در غیر این صورت، پروژه‌های سرمایه‌گذاری با شکست مواجه خواهند شد.»

لزوم ساماندهی تعهدات و زیرساخت‌های موازی

یوسفی‌زاده در ادامه گفت: «ما تعهداتی داده‌ایم که باید مخابرات آن‌ها را بپذیرد. زیرساخت‌هایی که از سیم مسی داشتیم و به‌صورت موازی سرویس زنده ارائه می‌دادیم، باید با یک سامانه منظم بازگردانده شوند. این فرآیند با پیش‌بینی ساده یا راه‌حل‌های جادویی قابل اجرا نیست.»

هشدار نسبت به حذف اپراتورهای خصوصی و خروج سرمایه‌گذاران

وی خاطرنشان کرد: «ما حتی حاضر هستیم که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همه تعهدات ما رو بازخرید کند و در اختیار شرکت مخابرات قرار دهد، ولی تکلیف روشن باشد. کارآفرینانی که با سرمایه و علاقه وارد این صنعت شده‌اند، در صورت ناامیدی از ادامه مسیر، به حوزه‌های دیگر فناوری و صنعت روی خواهند آورد.»

ضرورت تعیین وظایف در چارچوب پروانه و همکاری مخابرات

یوسفی‌زاده در پایان اظهار داشت: «وظیفه اپراتورها در چارچوب پروانه باید به‌روشنی تعریف شود و مخابرات باید در این مسیر همکاری لازم را داشته باشد. بی‌توجهی به این نکات، پیامدهای جدی برای آینده ارتباطات کشور به‌همراه خواهد داشت.»

انتهای پیام/

ارسال نظر