استراتژی چندوجهی مهارت افزایی و انطباق با بازار کار دانشجویان
ابوالفضل داودی رئیس دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفتگو با خبرنگار آنا درباره اینکه شرایط کلی پذیرش بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) برای مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه چگونه است؟ اظهار کرد: شرایط پذیرش بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برای مقاطع کاردانی و کارشناسی، معمولاً هر ترم و بر اساس دستورالعملهای مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی تعیین میشود.
وی افزود: بهطور کلی رقابت بر اساس معدل کتبی دیپلم است؛ یعنی داوطلبانی که معدل کتبی بالاتری دارند در اولویت انتخاب قرار میگیرند، ثبتنام از طریق سایت azmoon.org امکانپذیر بوده، بعد از بررسی، پذیرفتهشدگان برای تشکیل پرونده و انتخاب واحد به دانشگاه آزاد اسلامی یزد مراجعه میکنند.
رئیس دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد اضافه کرد: پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی تنها در تعدادی از رشتههای دانشگاه امکانپذیر بوده و در برخی از رشتهها دانشجو از طریق آزمون پذیرفته میشود اطلاعات کامل رشتهها در بخش پذیرش و ثبتنام سایت این دانشگاه اطلاعرسانی شده است.
داودی درباره برنامه مهارت افزایی دانشجویان و انطباق سریع با بازار کار گفت: یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی یزد، انطباق سریع دانشجویان با نیاز بازار بوده، بنابراین دانشگاه مانند بسیاری از واحدهای پیشرو، برای محقق کردن این شعار (مهارت افزایی دانشجو و انطباق سریع با بازار کار) راهکارهای عملیاتی متنوعی را در پیش گرفته که عمدتاً حول چند محور اصلی است.
وی ادامه داد: یکی از این موارد ارتباط مستقیم با صنعت و بازار کار است در این واحد دانشگاهی علاوه بر برنامههای کارآموزی اجباری و اختیاری در بسیاری از رشتهها بهویژه در مقطع کاردانی، تفاهمنامههایی با شرکتها و صنایع بزرگ استان یزد، همانند صنایع فولاد، کاشی، نساجی و... منعقد شده که این تفاهمنامهها زمینهساز استقرار دانشجویان در این مراکز برای تحصیل همزمان با کار بوده در این راستا نظام استاد – شاگردی اجرا شده و دانشجو علاوه بر آموزش تئوری دروس، بیشتر زمان تحصیل خود را در کنار یک استادکار در محیط واقعی کار گذرانده و بهصورت عملی، مهارت لازم را میآموزد.
رئیس دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد بیان کرد: بهعلاوه این دانشگاه دورههای تخصصی مانند برنامهنویسی، نرمافزارهای مهندسی، بازاریابی دیجیتال، طراحی وب، آموزش هوش مصنوعی و... را برگزار میکند تا دانشجویان بتوانند بهصورت موازی با تحصیل در آنها شرکت کرده، مهارت لازم را کسب کنند.
داودی در پاسخ به این سؤال که برنامه افزایش مداوم مهارت و انطباق سریع با بازار کار یکی از ویژگیهای دانشگاه آزاد اسلامی یزد است و چگونه در واحد یزد این اهداف برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی پیگیری میشود، توضیح داد: این دانشگاه برای تحقق هدف «مهارت افزایی دانشجو و انطباق سریع با بازار کار» برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی، یک استراتژی چندبعدی را دنبال میکند که میتوان آن را در چند محور اصلی خلاصه کرد؛ اولین آن، ادغام آموزشهای مهارتی در کنار دروس تئوری است.
وی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یزد به خوبی دریافته که برای کاردانی و کارشناسی باید توازن مناسبی بین دانش نظری و مهارت عملی برقرار کند. تجهیز و توسعه مستمر کارگاهها (مانند کارگاههای برق، مکانیک، کامپیوتر، گرافیک) و آزمایشگاهها (مانند علوم پایه، مهندسی) به دانشجویان امکان میدهد دروس تئوری را بهصورت عینی تجربه کنند. ارتباط مستقیم و مستمر با صنعت و بازار کار مهمترین رکن انطباق با بازار کار است که این دانشگاه بر آن تمرکز دارد.
رئیس دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد از دیگر محورها گنجاندن واحدهای کارآموزی در چارت تحصیلی بسیاری از رشتهها بهویژه مقطع کاردانی برشمرد و گفت: در این راستا دانشجویان بهطور مستقیم با محیطهای کاری مرتبط آشنا میشوند و انعقاد تفاهمنامه با شرکتها، کارخانهها و سازمانهای بزرگ استان یزد (مانند صنایع فولاد، معدنی، نساجی و خدمات) که منجر به اجرای پروژههای دانشجویی در محیط واقعی، بازدیدهای علمی و جذب آسانتر فارغالتحصیلان میشود و برگزاری دورههای آموزشهای آزاد و مهارتی کوتاهمدت همه در این راستا بوده و مدارس عالی مهارت در زمینههای مختلف ازجمله آشپزی و قنادی، تکنولوژی، مد و ... مکمل آموزشهای رسمی دانشگاه است.
داودی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه آزاد اسلامی یزد چه فضایی را دقیقاً برای فعالیت همزمان دانشجویان در بازار کار فراهم کرده است؟ بیان کرد: دانشگاه برای حمایت از فعالیت همزمان دانشجویان در بازار کار، فراتر از شعار رفته و فضاها و سازوکارهای عملیاتی مشخصی را ایجاد کرده که این فضاها را میتوان به دو دسته فیزیکی-ساختاری و برنامهای-حمایتی تقسیم کرد.
وی ادامه داد: فضاهای فیزیکی و ساختاری شامل امکاناتی بوده که بهطور مستقیم در اختیار دانشجو قرار میگیرد؛ پارک علم و فناوری و مرکز رشد، دفتر کار ارزانقیمت یا رایگان، دسترسی به اینترنت پرسرعت، اتاق جلسات و امکانات اداری پایه، دسترسی به آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه برای نمونهسازی و توسعه محصول، مشاوره تخصصی حقوقی، مالی و فنی، کارگاهها و آزمایشگاههای مجهز در ساعات مشخص است.
رئیس دانشکده توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی یزد فضاهای برنامهای و حمایتی را برنامهها و قوانینی که زمینه فعالیت همزمان دانشجویان را فراهم میکند دانست و عنوان کرد: طرح «پویش» (اشتغال همزمان با تحصیل) دانشجویان یکی از این برنامههاست که در این طرح دانشجو میتواند با ارائه قرارداد کاری از یک شرکت یا مؤسسه معتبر، بهعنوان «شاغل» معرفی شود. برخی از دروس عملی یا پروژهها میتوانند در محیط کار دانشجو و مرتبط با وظایفش تعریف شوند و واحدهای درسی او را پوشش دهند.
داودی کلاسها با زمانبندی انعطافپذیر را از دیگر مواردی دانست که برای دانشجویان در نظر گرفته شده و گفت: ارائه کلاسها در ساعات ابتدایی صبح، عصر و حتی پنجشنبهها به دانشجویان شاغل این امکان را میدهد که هم کار کنند و هم درس بخوانند. سامانه کاریابی دانشجویی از موارد دیگری بوده که با استفاده از یک پلتفرم داخلی، شرکتها، آگهیهای استخدامی خود را برای موقعیتهای پارهوقت و پروژهای منتشر کرده و دانشجویان میتوانند برای آنها درخواست ارسال کنند.
انتهای پیام/