دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

گفت‌وگو با معتاد کارتن‌خوابی که فوق لیسانس مهندسی صنایع دارد+ فیلم

گفت‌وگو با معتاد کارتن‌خوابی که فوق لیسانس مهندسی صنایع دارد+ فیلم
در بین معتادان متجاهر افراد تحصیل کرده و باسواد کم نیستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی در مواجهه با این آسیب اجتماعی خود هم گرفتار مشکلات بی‌شمار آن شده‌اند و نیازمند کمک و راهنمایی هستند.
کد خبر : 883537

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزانه فراهانی ـ مصرف موادمخدر و اعتیاد افراد به مواد افینونی دیگر مثل گذشته پیچیده و سخت نیست و تنها به سراغ افراد بیسواد و فقیر نمی‌رود.

طی سال‌های گذشته بسیاری از تحصیل کرده‌های به ظاهر خوشتیپ و دانشگاه رفته نیز گرفتار غول بی شاخ و دم اعتیاد شده و به دلیل عدم فراگیری آموزش‌های لازم در مواجهه با این آسیب فراگیر حتی تحصیلات دانشگاهی‌شان هم گره‌ای از مشکلاتی که موادمخدر برای آن‌ها به هم تنیده است را باز نکرده و کار خیلی‌ها از این درس خوانده‌ها را هم به خیابان خوابی و کارتن خوابی کشانده است.

موادمخدر با هیچ‌ کس تعارف ندارد

در جریان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از مرکز " یاور شهر ۹ " شهرداری تهران کم نبود تعداد مردانی که با وجود داشتن مدرک دانشگاهی مثل لیسانس، فوق لیسانس و ... از نیش زهرآلود اژدهای هفت سر اعتیاد در امان نمانده بودند و به دلیل حضور در کلونی‌های مصرف موادمخدر پایتخت توسط پلیس دستگیر شده و به مراکز این چنینی منتقل شده بودند.

آرش یکی از مددجویان مرکز یاور شهر ۹ شهرداری تهران است و به گفته خودش دارای مدرک فوق لیسانس در رشته مهندسی صنایع است؛

گفت‌وگوی آرش با خبرنگار خبرگزاری آنا، از علل اعتیاد او به مواد مخدر و کارتن خوابی ‌اش را با هم در ادامه مرور خواهیم کرد.

آرش جوانی است ۳۰ ساله و پله اول اعتیاد خود را مربوط به مصرف سیگار در جمع دوستان و هم دانشگاهیان خود دانست و گفت: در دوره کارشناسی و در دوران دانشجویی و به پیشنهاد یکی از هم دانشگاهی‌هایم به مصرف موادمخدر به صورت تفننی روی آوردم و تا قبل از اینکه ۴۰ روز پیش به اینجا بیایم یعنی ۸ سال متمادی مصرف کننده مواد مخدر بودم.

وی تصریح کرد: من حسابدار یک رستوران بودم و از مصرف سیگاری ( حشیش ) شروع کردم و بعد هم به مخدر تریاک اعتیاد پیدا کردم و اواخر مصرف هم کارم به کشیدن هروئین رسیده بود.

این معتاد تحصیل کرده اضافه کرد: بعد از پایان تحصیلاتم مصرف موادمخدر من شدت پیدا کرد؛ مصرف مواد مخدر در ابتدا که گرفتارش می‌شوی خود را طوری نشان می‌دهد که انگار تو از بقیه جدا هستی و گرفتارش نمی‌شوی اما اینطور نیست.

آرش همچنین خاطرنشان کرد: وقتی که مصرف مواد مخدر زا شروع می‌کنی بعد از یک مدت کوتاهی مواد تو را جلو می‌برد و کنترل زندگی از دست شما خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: به ته راه مصرف مواد مخدر که نگاه کنی می‌بینی راه بازگشت از آن اگر چه وجود دارد اما بسیار راه سختی در پیش است و کار مشکلی است.

این معتاد فوق لیسانس تصریح کرد: در خوابگاه شرایط تقریبا خوب بود اما وقتی که خانه مجردی اجاره کردیم خیلی از دوستان معتادم آمدند و رفت و آمد آن‌ها و اعتیاد من شروع شد.

وی در ادامه تاکید کرد: من از شهرستان به تهران آمدم تا درس بخوانم و کار کنم و اعتیاد من هم از وقتی شروع شد که در اینجا خانه مجردی گرفتم.

آرش همچنین خاطرنشان کرد: شروع مصرف موادمخدر از مصرف سیگار است و توصیه می‌کنم به هیچ عنوان سمت آن نروند و بدانند هیچ کس از بقیه جدا نیست؛ چرا که وقتی اعتیاد به موادمخدر شروع شود شما هم مثل بقیه گرفتار می‌شوید و زندگی‌تان را از دست می‌دهید و موادمخدر با هیچ کسی تعارف ندارد.



نداشتن مهارت، عامل اصلی اعتیاد تحصیل ‌کرده‌ها!

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علت روی آوردن جوانان تحصیل کرده به مصرف موادمخدر را در وهله نخست به نداشتن آگاهی و مهارت کافی این قشر در مواجهه با این معضل اجتماعی برشمرد.

وی افزود: استقلال جوانان با ورود به دانشگاه و محیط‌های مشابه آن بسیار بیشتر از دورانی می‌شود که والدین کنترل و نظارت ساده‌تری روی فرزند خود داشتند و البته تا قبل از دوران دانشجویی هم کمتر موقعیتی پیش می‌آید تا جوان خود را در محیطهایی دور از والدین ببیند.

این جامعه شناس اضافه کرد: عدم مهارت آموزی افراد در دوره نوجوانی و ابتدای دوره جوانی در خصوص مواجهه با یکی از گسترده‌ترین معضلات اجتماعی یعنی اعتیاد هم آسیب دیگری است که جوانان را در دوران دانشجویی و یا با داشتن تحصیلاتی مثل لیسانس و فوق لیسانس به سمت مصرف موادمخدر سوق می‌دهد.

قرائی مقدم در ادامه تأکید کرد: در بعضی مواقع هم حجم دروس مختلف برای افراد در دانشگاه نسبت به دوران مدرسه بیشتر از قبل می‌شود و برخی با فریب جوانان با این عنوان که اگر قرص‌های خاصی مثل ترامادول، ریتالین و ... را مصرف کنند میزان توجهشان افزایش

پیدا می‌کند و اینگونه است که تحت چنین عناوینی باعث اعتیاد به این قرص‌های اعتیادآور و مصرف موادمخدر دانشجویان می‌شوند.
وی تاثیر گروه همسالان حتی در سنین بالا را هم از موارد مهم در تاثیر گرایش افراد تحصیل کرده به مصرف موادمخدر برشمرد و یادآور شد: توصیه گروه همسالان و پیشنهادهایی که مثلا با عنوان به آرامش رسیدن و ... به دوستان خود دارند نیز از دیگر عواملی است که حتی جوانان تحصیل کرده را هم از بلای خانمان سوز اعتیاد دور نگه نمی‌دارد.

این جامعه شناس اضافه کرد: این توقع که چون فردی تحصیل کرده است نباید هیچ گاه دچار اعتیاد شود دیگر توقع درستی نیست؛ چرا که وقتی فردی با وجود داشتن مدارک معتبر از دانشگاههای مختلف نمی‌تواند شغلی مناسب پیدا کند و بیکاری گریبان او را گرفته است احساس سرخوردگی دارد و برای کاهش این حس منفی و به پیشنهاد دیگران ممکن است معتاد شود و اعتیاد پیدا کند.

گفت‌وگو با معتاد کارتن‌خوابی که فوق لیسانس مهندسی صنایع دارد +فیلم

قرائی مقدم اهمیت آموختن مهارت "نه گفتن" به افراد در سنین کودکی تا نوجوانی و پس از آن جوانی را هم یکی دیگر از عوامل اصلی عدم گرایش به اعتیاد در بین همه افراد و به ویژه قشر تحصیل کرده تلقی کرد و گفت: موادمخدر به راحتی در دسترس عموم افراد قرار دارد و والدین در چنین شرایطی باید فرزندان خود را از همان دوره کودکی با این مهارت در مقابل خواسته‌های دیگران آشنا سازند.

وی تاکید کرد: فراهم کردن فضایی شاد در جامعه و همچنین مهیا ساختن شرایط داشتن شغلی مناسب برای افراد تحصیل کرده و دور کردن آن‌ها از بیکاری نقش مهمی در کاهش آمار اعتیاد جوانان تحصیل کرده خواهد داشت.

ضرورت توجه مسئولان به امر پیشگیری از اعتیاد!در بین معتادان متجاهری که حالا در مرکز ياور شهر ۹ شهرداری تهران اقامت دارند، آمار جوانان تحصیل کرده کم نیست و این مسئله باید مورد توجه مسئولانی که وظیفه آن‌ها اجرای برنامه‌های مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در اماکنی چون مدارس است واقع شود.

بدون تردید هزینه پیشگیری از اعتیاد و مهارت آموزی کودکان و نوجوانان در خصوص این آسیب اجتماعی بسیار کمتر از هزینه‌ای است که درمان جوانی تحصیل کرده بر دوش حوزه درمان اعتیاد در کشور تحمیل خواهد کرد و البته هرگز آن اثربخشی لازم را هم نخواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته