دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛

افزایش ۳ برابری تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

افزایش ۳ برابری تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی از هشت برنامه جهش دانش‌بنیان این صندوق برای تحقق شعار سال خبرداد و گفت: در  برنامه جهش تولید هدف‌گذاری کرده‌ایم شرکت‌های دانش‌بنیانی که قابلیت فروش دارند، بیش از ۳ برابر آنها را تأمین مالی کنیم.
کد خبر : 911306

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح الله ذوالفقاری معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی امروز در نشست خبری تشریح بسته‌های جدید حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحقق شعار جهش تولید دانش‌بنیان با مشارکت مردم گفت: امسال در راستای تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش برجسته‌ای از دو منظر دارند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به خودی خود مصداق مشارکت مردمی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان  و رشد تولید هستند؛ هرچقدر بیشتر رشد کنند، مشارکت مردم در جهش تولید افزایش خواهد یافت. همچنین، کمک مردم به مردمی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان است برای اینکه فعالیت‌های تولیدی با نرخ بیشتری ادامه پیدا کند.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی امسال برای تحقق این شعار تسهیلات و خدمات حمایتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد تا شرکت‌ها با دریافت این خدمات رشد بیشتری داشته باشند.

به گفته ذوالفقاری، همچنین آورده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را تضمین می‌کند تا جهش تولید آنها را رقم بزند. از  سوی دیگر برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه حمایتی ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

این مسئول گفت: اکنون ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها نوپا هستند به همین نسبت برنامه‌های متنوعی برای آنها در نطر گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی امسال ۸ برنامه برای جهش دانش‌بنیان دارد. یکی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی تحت عنوان هزار فناور است. این برنامه به شرکت‌های نوپا که فروش کمتر از ۵ میلیارد تومان دارد، کمک می‌کند. در گام بعدی به شرکت‌هایی که فروش ۵ تا ۵۰۰ میلیارد تومانی دارند یا شرکت‌های نیازمند به توسعه زیرساخت در قالب برنامه توانا کمک می‌کنیم.

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: شرکت‌هایی هم بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان فروش دارند و در بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند، در قالب برنامه ضامن به آنها تسهیلات ارائه می‌دهیم.

وی بیان کرد: در برنامه شکوفایی نیز به شرکت‌ها کمک می‌کنیم تا تامین مالی شوند. دراین برنامه تضمین آورده‌های مردمی فعال خواهد شد. برنامه دیگر کارآفرینی مبتنی بر دانش‌بنیان است. در این برنامه یک کسب و کار خانگی برمبنای این محصولات شکل می‌گیرد. برنامه دیگر نیز از طریق حمایت‌های اجتماعی و خیران جذب تولید مبتنی بر دانش‌بنیان خواهیم داشت.

این مسئول تاکید کرد: در  برنامه جهش هدف گذاری کردیم شرکت‌های دانش‌بنیانی که قابلیت فروش دارند، بیش از ۳ برابر آنها را تامین مالی کنیم. هزینه سرمایه در گردش و جاری در بسته حمایتی این برنامه قرار دارد به شرط اینکه فروش شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیارد تومان باشد در این صورت می‌توان با تامین مالی شاهد رشد آنها باشیم. دوم، اگر شرکت‌ها به بلوغ کافی رسیده باشند، اما رشد ۳ برابری تولید برای آنها محقق نباشد، شرکت باید فروش خالصش را افزایش دهد. 

به گفته وی، شرکت‌های غیر دانش‌بنیان مشمول این برنامه نیستند مگر اینکه در قالب ارائه برنامه‌ای تولیدات دانش‌بنیان شان دو برابر شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در هر فقره ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های مشمول شده تسهیلات از طریق بانک و با ضمانت صندوق نوآوری شکوفایی اختصاص پیدا می‌کند. شرکت‌ها نیاز به تضمین و وثیقه سنگین ندارند. شرکت‌هایی هم که از خدمات سال ۱۴۰۲ یا سال‌های پیشین استفاده کرده‌اند مشروط به اثربخشی و پارامتر‌هایی مانند رشد فروش، اشتغال‌زایی و میزان صادرات‌شان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به برنامه‌های سال گذشته این صندوق در جهت تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی در ۴ محور انواع تسهیلات و وام، ضمانت‌نامه، سرمایه گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارتاپی‌و خدمات توانمدسازی، به توسعه فعالیت شرکت‌ها کمک‌می کند. در حوزه تسهیلات و ضمانت سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی ۲۰ هزار میلیارد تومان خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد.۶ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته بودیم. مبلغ ۷۰ هزارمیلیارد تومان نیز رشد تولید ۲۰۰ شرکت بود. این امر نشان دهنده ظرفیت بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

وی افزود: سال گذشته۴۵۰۰ خدمت به شرکت‌ها ارائه شد امسال برای ارائه این خدمات ۳۵ هزار میلیارد تومان‌بودجه پیش بینی کرده‌ایم.

این مسئول به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رفع نیاز‌های کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصادی مزایای متنوعی برای کشور دارند به عنوان مثال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به ساخت الکتروموتور کرده است. اکنون یک میلیون و 500 هزار ظرفیت تولید الکتروموتور کم مصرف در کشور داریم. در پاندمی کرونا نیز شرکت‌های دانش‌بنیان نقش زیادی در تولید واکسن کرونا و دستگاه ونتیلاتور داشتند.

وی اظهار کرد: امسال سه حوزه کاربردی مانند بهره وری انرژی، آب ومحیط زیست‌و امنیت غذایی و سه حوزه فناوری مانند هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و زیست فناوری مورد توجه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته