دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حفظ زبان فارسی به روایت بیلبورد‌های شهری/ گام‌های سازمان زیباسازی در راستای حفظ زبان فارسی

حفظ زبان فارسی به روایت بیلبورد‌های شهری  گام‌های سازمان زیباسازی در راستای حفظ زبان فارسی
پویش استفاده از واژگان درست ادبیات فارسی به جای لغات انگلیسی وارد شده در زبان و ادبیات فارسی به همت سازمان زیباسازی در فضای تبلیغات شهری پایتخت اکران شده است.
کد خبر : 911658

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، چند روزی می‌شود که در هر نقطه از شهر که باشی با بیلبورد‌هایی مواجه می‌شوی که برای اولین بار محتوایی نو بارنگ و لعابی از جنس پاسداشت زبان فارسی را به تصویر می‌کشند.عبارت‌هایی مثل «اسپویل نکن» افشا کن، «بک آپ» نگیر پشتیبان بگیر، «اورجینال» نخر، اصل بخر.

جملاتی با چنین سبک نگارشی کوتاه و مختصر که یادآوری می‌کنند زبان رسمی مردم شهر و کشورمان فارسی است و به واسطه ارقی که به آن داریم باید دور بریزیم هرآنچه ما را از اصالت و زیبایی زبانمان دور می‌کند. متاسفانه به دلیل رشد شبکه‌های متعدد اجتماعی و عدم نظارت مستقیم و کارآمد بر محتوای آنها جملات و اصطلاحات کلیشه‌ای که برگرفته از محتوا‌های تولید شده در فضای مجازی است در ادبیات گفتار و نوشتارمان رایج و موجبات تحریف زبان کامل و جامع فارسی که نشانی از هویت ملی ایرانیان را دارد فراهم کرده است.

چندین هزار سال است که زبان فارسی، نه تنها زبان ملی ایرانی‌هاست، بلکه زبان دوم جهان اسلام نیز به شمار می‌رود و بسیاری از معارف اسلامی به این زبان نوشته شده و گنجینه‌ای از معارف اسلامی و فرهنگ اسلامی نیز به این زبان به نگارش درآمده است.۲۵ اردیبهشت‌ماه که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز «پاسداشت زبان فارسی» نامیده شده است؛ بهانه‌ای شد تا سازمان زیباسازی شهرداری تهران بر اساس وظایف ذاتی خود، چون طراحی، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و آموزش و همچنین تجهیز واحد‌ها در مناطق شهرداری تهران، تهیه طرح‌های مربوط به برگزاری اعیاد و جشن‌های مذهبی و میهنی با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه، مطالعه، بررسی و تهیه طرح پیرامون نما‌های ساختمان‌های شهر با توجه به مقررات و فرهنگ اسلامی و سنتی برای نخستین شهر را با جملات فراموش شده زبان فارسی زینت دهد.

در راستای «چشم انداز تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» پایتخت باید دارای ویژگی‌هایی باشد که سازمان زیباسازی شهر تهران با توجه به رسالتی که دارد چند محور را به این منظور طراحی کرده است. «هویت‌بخشی شهری»، «مردمی‌سازی» و «هوشمندسازی» سه رویکردی است که این سازمان در جهت حرکت به سمت چشم انداز تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام تعریف کرده است.

ذیل هر یک از این محورها، عملیات‌هایی تعریف شده است. در خصوص هویت‌بخشی شهری، مبادی ورودی شهر تهران می‌تواند نقطه‌ای باشد که تصویر این کلانشهر را مخابره کند و در حال حاضر این اقدام در ایام و مناسبت‌های مختلف مشهود و مصداق بارز آن اکران پویش واژگان درست زبان و ادبیات فارسی در پایتخت است که همزمان با ۲۵ اردیبهشت ماه روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی پویش ادبی استفاده از واژگان صحیح فارسی در پایتخت اجرا شده است.

گفتنی است در این پویش استفاده از واژگان درست ادبیات فارسی به جای لغات انگلیسی وارد شده در زبان و ادبیات فارسی به همت سازمان زیباسازی در فضای تبلیغات شهری پایتخت اکران شده است. در این پویش ادبی از واژگانی چون: "سینگل نباش، تنها بمون"، " بک آپ نگیر، پشتیبان بگیر"، "تگ نکن، نشونه بگذار"، "کات نکن، ببُر"، "پلی نکن، راه بنداز"، "بلاک نکن، مسدود کن" و " اوکی نده، تایید نکن" استفاده شده است که می‌تواند گامی بزرگ در راستای حفظ ارزش‌ها و نکوداشت زبان فارسی باشد.

امید است با چنین اقداماتی به صورت مستمر مانعی در مسیر تحریف زبان فارسی و حفظ اصالت آن ایجاد شود.

برای آغاز دهه پر خیر برکت کرامت که از جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه تا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، پویشی تحت عنوان «رو به حرم هستید امام رضا (ع) سلام» که نشان از سلامی ویژه از پایتخت به سمت حرم مطهر امام هشتم شیعیان است سوژه فضاسازی شهری شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته