دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گوگل ۲ برنامه و ۳ مدل جدید هوش مصنوعی معرفی کرد

گوگل ۲ برنامه و ۳ مدل جدید هوش مصنوعی معرفی کرد
گوگل با برگزاری یک کنفرانس آنلاین که از سراسر جهان برای کاربران قابل دسترس بود از چندین مدل جدید هوش مصنوعی و برنامه کاربردی رونمایی کرد.
کد خبر : 911478

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از سیلیکون انگل، گوگل از سریع‌ترین مدل هوش مصنوعی خود، که نسخۀ به‌روزرسانی شدۀ جمنای است، رونمایی کرد.

این رونمایی در کنفرانس توسعه‌دهندگان آی/ اُ ۲۰۲۴ (Google I/O ۲۰۲۴) انجام شد و مدل «جمنای ۱.۵ فلش» با قابلیت‌های کاربردی پرسرعت و چندوجهی معرفی شد. گوگل همچنین اعلام کرد که جمنای ۱.۵ پرو (Pro)  به‌زودی در دسترس خواهد بود و یک پنجره ۲ میلیون توکنی ارائه می‌دهد.

پنجره توکن (token window)  از عناصر اصلی مدل‌های بزرگ زبانی است که به‌طور مستقیم در پردازش و تولید زبان اثرگذار است.

گوگل در کنفرانس شب گذشته مدل پالی جما (PaliGemma) را نیز معرفی کرد که یک مدل زبانی بزرگ و جدید با قابلیت بصری است و یکی از قابلیت‌های آن برچسب‌گذاری تصاویر است. مدل آینده جما، جما ۲۷ بی (Gemma ۲۷B) نام دارد که قرار است قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای توسعه‌دهندگان در سراسر جهان افزایش دهد.

در حوزه توسعه اندروید، گوگل جمنای را در برنامه اندروید استودیو ادغام کرده است، به این صورت که به توسعه‌دهندگان پیشنهاداتی برای کد تولید شده توسط هوش مصنوعی و نیز هشدار‌هایی درباره خطا‌ها و خرابی‌ها ارائه می‌دهد. هدف این ادغام ساده کردن فرآیند توسعه و بهبود کیفیت برنامه است.

جمنای نانو (Gemini Nano) کوچک‌ترین مدل در خانواده هوش مصنوعی، به زودی در کروم ۱۲۶ در دسترس خواهد بود و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا بدون اتکا به سرویس‌های ابری، ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای برنامه‌های وب ایجاد کنند.

برنامه کروم دو تولز (Chrome DevTools) نیز با ادغام جمنای ارتقا یافته است و بینش‌ها و راه‌حل‌هایی را برای رفع خطا‌های وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد.

برنامه دیگری که گوگل از آن رونمایی کرد، فایبربیس جن‌کیت (Firebase Genkit) جن‌کیت بود که به توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت کمک می‌کند ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در برنامه‌های خود ادغام کنند.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته