دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ابراهیمی ترکمان:

کار فرهنگی در بدترین شرایط دنیا تعطیل‌بردار نیست

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: کار فرهنگی در بدترین شرایط دنیا تعطیل‌بردار نیست.
کد خبر : 344892

به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان صبح امروز در مراسم رونمایی از آثار پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در حسینیه الزهرا (س) تهران برگزار شد، به اهمیت و جایگاه پژوهش اشاره کرد و گفت: آثار پژوهشی و آموزشی در این سازمان در اولویت قرار دارد و تلاش می‌کنیم در این زمینه گام‌های اساسی برداریم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های رایزنان ایران در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: این یک فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم از وجود سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف بهره بگیریم. در دوره‌های گذشته اطلاعات جامعی از کشورها درخصوص ذائقه فرهنگی، وضعیت جامعه وجود نداشت و در این‌باره با ضعف روبه‌رو بودیم.


رئیس فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: باید از ذخیره فرهنگی که رایزنان آن را به‌دست آورده‌اند به‌خوبی بهره بگیریم و از آن در عرصه‌های مختلف پژوهشی استفاده کنیم. این توانایی و قدرت نرم در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا کسانی در این مسیر موفق هستند که از این داشته‌ها به‌خوبی استفاده کنند و در عرضه موفق باشند.


وی به تلاش‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در دوره‌های گذشته تلاش‌های خوبی از سوی رؤسای سازمان انجام گرفته و داشته‌های بسیار مناسبی در این سازمان وجود دارد و همکاران‌مان در رایزنی‌های فرهنگی در این‌خصوص متحمل زحمات زیادی شده‌اند.


ابراهیمی ترکمان یکی از شاخصه‌های موفقیت در امر فرهنگی را داشته‌های پژوهشی دانست و تأکید کرد: امروز یکی از شاخصه‌های بسیار خوب، اثر پژوهشی است که در ارجاعات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها به آن داده می‌شود. پژوهش‌هایی که به‌دلیل تکرار رسانا بودن، اثر خود را از دست داده ولی برای دیگران رسانا است. امروز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های زیادی از تولیدات فرهنگی و پژوهشی رایزنان فرهنگی ایران استفاده می‌کنند.


وی ادامه داد: پژوهش مادر توسعه است. پژوهش با شاخصه‌های مختلفی تعریف می‌شود که در همه کارها و توسعه کار علمی پیشگام است. پژوهش به یک پیش‌نیاز ندانستن احتیاج دارد. یعنی کسی اگر به‌دنبال پژوهش است باید برای تکمیل نقصان خود به آثار پژوهشی مراجعه کند و اگر این نیاز را احساس نکند، خود را از پژوهش کردن بی‌نیاز می‌داند و این یک آسیب است.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کار فرهنگی را بسیار بااهمیت دانست و تأکید کرد: کار فرهنگی در دنیا و در بدترین شرایط تعطیل نمی‌شود. کشوری حاضر نیست حتی در شرایط سخت، کار فرهنگی را تعطیل کند. امروز نباید بگوییم کار فرهنگی به‌خاطر برخی مضیقه‌ها تعطیل شود. کمترین هزینه‌ها را پژوهش به‌خود اختصاص می‌دهد و عمده داشته‌های فرهنگی تکیه بر مسائل مالی ندارند.


وی تصریح کرد: اگر نتوانیم خودمان را از زبان خودمان بشناسانیم، دیگران آن‌گونه که بخواهند ما را خواهند شناخت و فضایل ما را نخواهند دید و فضایل زیادی است که خدا به ملت و نظام و انقلاب ما هدیه داده است که نباید در شناساندن آن کوتاهی کنیم.


ابراهیمی ترکمان خاطرنشان کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران در داشته‌های فرهنگی خود غنی است. نباید از این داشته‌ها غافل شویم. حتی در شرایط سخت باید مسائل پژوهش، آموزش و ارتقای دانش به‌کار خود ادامه دهد زیرا این کارها هرگز تعطیل‌بردار نیست. مسئله فرهنگ مسئله غذاست. همچنان‌که بدن نیاز شدید به غذا دارد، فرهنگ هم از نیازهای اصلی کشور به‌شمار می‌رود. البته مطالبات فرهنگی پیچیدگی دارد. معمولاً با تأخیر به این نیاز می‌رسیم.


انتهای پیام/4072/4090/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته