صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۲:۰۳ | ۰۴ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |
رهبر انقلاب و منطق تصمیم‌گیری در سیاست خارجی

خط بطلان بر شکاف فرضی میان رهبری و دولت

بیانات اخیر رهبر انقلاب، پاسخ قاطع به شایعاتی است که شکاف میان دیدگاه‌های ایشان و اقدامات دولت را القا می‌کنند. رهبری با اشراف کامل بر روند مذاکرات و چارچوب‌های کلان سیاست خارجی، نشان دادند که هیچ تصمیمی تحت فشار خارجی یا داخلی اتخاذ نمی‌شود و وحدت میان رهبری و دولت بر مبنای منطق و مصالح ملی است.
کد خبر : 999864

به گزارش خبرگزاری آنا، در روز‌های اخیر، فضای رسانه‌ای کشور تحت تأثیر شایعات و تحلیل‌های نادرست قرار گرفت. برخی تحلیلگران، با القای شبهه، کوشیدند تصویری وارونه از بیانات اخیر رهبر انقلاب ارائه دهند؛ گویی میان دیدگاه‌های ایشان و اقدامات دولت شکافی جدی وجود دارد یا مقام معظم رهبری، بخشی از تصمیمات را تحت فشار اتخاذ کرده‌اند. برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز با برجسته‌سازی بخشی از سخنان رهبری ــ آنجا که به رعایت نشدن برخی خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای اشاره شد ــ ذهن مخاطب را به سوی این برداشت هدایت کردند.

اما واقعیت چیز دیگری است. رهبر انقلاب با اشراف کامل بر روند مذاکرات، چارچوب‌های کلان سیاست خارجی را ترسیم کرده‌اند. بیانات اخیر ایشان درباره برخی خطوط قرمز، نه نشانه فشار و شکست، بلکه بیان محدودیت‌ها و تبیین واقعیات مذاکرات است. فهم دقیق این منطق، کلید اصلاح شایعه شکاف میان رهبری و دولت است.

در ادامه ابعاد برخی از این رویکرد‌های کلان مورد بررسی قرار می‌گیرد:

۱. چارچوب‌گذاری کلان

خطوط اصلی سیاست خارجی و جهت‌گیری‌های کلان نظام همواره از سوی فرمانده کل قوا مشخص می‌شود. ایشان تأکید کردند: «وزیر خارجه محترم ما در مواردی به بنده گفت که این خط قرمز را نتوانستیم حفظ کنیم.» این جمله روشن می‌سازد که بیان رعایت نشدن برخی خطوط، نه نشانه ضعف یا فشار، بلکه بیان اشراف رهبری بر نقاط قوت و محدودیت‌ها در مسیر مذاکرات است.

رهبر انقلاب، با تحلیل واقعیت‌های داخلی و بین‌المللی، چارچوبی طراحی می‌کنند که به مسئولان امکان می‌دهد مسیر مورد نظر جهت تحقق اهداف والای نظام را طی کرده و تصمیمات را با توجه به شرایط موجود و نتایج مطلوب اتخاذ کنند کمااینکه در مراسم تنفیذ دکتر پزشکیان به این مساله اشاره کردند که "انگیزه مخالفت با برخی کشور‌های اروپایی نداریم؛ آنها با ما خوب برخورد نکردند"، اما تعاملات دیپلماتیک با این دولت‌ها کماکان تداوم یافت.

۲. تفکیک ناتوانی اجرایی مسئولان از فشار بر رهبری

یکی از برداشت‌های غلط رسانه‌ای، همسان‌سازی ناتوانی اجرایی مسئولان امر در پرونده‌های محوله با فشار بر رهبری است. مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید کرده‌اند که برخی خطا‌های مذاکره‌کنندگان ناشی از دو عامل بوده است: اعتماد نابجا به وعده‌های غربی و ناتوانی در اجرای دقیق مذاکرات؛ بنابراین قصور صورت‌گرفته، هیچ‌گاه به معنای تحمیل بر رهبری نبوده است و بر اساس همین تدبیر، رهبر انقلاب چارچوب‌ها و خطوط اصلی را تعیین کرده و تصمیمات بعدی بر اساس نتایج و مصالح ملی اتخاذ می‌شود.

پذیرش محدود برجام، نمونه‌ای شاخص از این منطق تصمیم‌گیری است. ایشان فرمودند: «در قضیه برجام دشمن مجبور شد؛ همین مقداری که عقب‌نشینی کرد به خاطر این بود که ملت ایران اقتدار نشان داد؛ دولت جمهوری اسلامی عزت نشان داد.» این بیان نشان می‌دهد تصمیم رهبر انقلاب نه محصول فشار، بلکه حاصل تحلیل دقیق وضعیت و ارزیابی مزایا و مضرات بود. پذیرش برجام، علاوه بر کسب تجربه، ظرفیت فکری و عملی ملت را افزایش داد و ماهیت وعده‌های غربی‌ها را آشکار کرد. رهبر انقلاب همچنین تصریح کردند که این تجربه، همچون تعلیق غنی‌سازی در سال‌های ۸۲ و ۸۳، درس ارزشمندی برای کشور بود و نشان داد امید به همکاری مطلق با غرب واقع‌بینانه نیست.

۳. تجربه تاریخی و درس‌های ملی

رهبر انقلاب همواره تأکید کرده‌اند که حتی تجربه‌های محدود یا ناکام، می‌تواند به افزایش ظرفیت ملی و درک واقعیت‌های بین‌المللی منجر شود. تجربه برجام و مذاکرات پیشین نشان داد که مدیریت محدودیت‌ها و ناکامی‌ها، فرصتی برای برنامه‌ریزی بهتر، پیش‌بینی تهدید‌ها و اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه‌تر در آینده فراهم می‌آورد.

۴. ضرورت اصلاح شایعه شکاف میان رهبری و دولت

ایجاد دوگانه «رهبر در برابر دولت»، تصویری خطرناک و غیرواقعی می‌سازد. نقد سیاسی مسئولان امری مشروع و ضروری است، اما تبدیل آن به شکاف ساختگی، انسجام داخلی را تهدید و بستر سوءاستفاده دشمنان از دو قطبی‌ها را فراهم می‌کند. رهبر انقلاب با بیان جزئیات و شفاف‌سازی‌های صریح، مردم را در جریان سیاست‌های کلان نظام قرار می‌دهند؛ وظیفه رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی نیز تبیین درست این رویکرد است، نه دامن‌زدن به دوگانه‌سازی و برداشت‌های انحرافی. بیانات رهبر انقلاب پاسخی روشن به جریان‌هایی است که تجربه و عقلانیت ملی را نادیده گرفته و مسیر‌های ساده‌انگارانه و تسلیم‌محور را تبلیغ می‌کنند. پیام واضح رهبری، اتحاد میان ارکان حکمرانی و ملت برای مدیریت صحیح سیاست داخلی و خارجی است.

۵. پیام تحلیلی برای رسانه‌ها و جریان‌های داخلی

بازتولید شایعات و روایت‌های تحریف‌شده درباره فشار بر رهبری، تبعاتی جدی دارد؛ از جمله کاهش اعتماد عمومی به مدیریت کشور، افزایش تنش‌های رسانه‌ای داخلی و فرصت‌سوزی در صحنه بین‌الملل. تحلیل دقیق و انتشار روایت‌های درست و تبیینی، نه‌تنها انسجام ملی را حفظ می‌کند، بلکه توانمندی رسانه‌ای و فرهنگی کشور را در برابر جریان‌های مخرب تقویت می‌سازد.

تصمیمات رهبر انقلاب در سیاست خارجی، بر پایه محاسبه دقیق، اشراف کامل و مصالح ملی اتخاذ می‌شود. هیچ تصمیمی ناشی از فشار یا اجبار نیست و هیچ شکافی میان دیدگاه رهبری و اقدامات دولت وجود ندارد. پذیرش برجام و مدیریت محدودیت‌ها، بر اساس تحلیل منافع و مضرات و با هدف کسب تجربه ملی انجام شد. هرگونه تلاش برای دوگانه‌سازی میان رهبری و دولت، چیزی جز تحریف واقعیت و آسیب به انسجام داخلی به همراه ندارد.

رهبر انقلاب با شفافیت، تجربه و منطق، مسیر سیاست خارجی را هدایت می‌کنند و درک صحیح این رویکرد، ضامن تقویت انسجام داخلی، اقتدار ملی و آمادگی ملت برای مواجهه با چالش‌های اینده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: رهبری دولت
ارسال نظر