صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۸:۵۰ | ۰۳ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |

آمازون به جای کارت گرافیک برای مشتری آجر فرستاد

دریافت یک آجر به جای کارت گرافیک گران‌قیمت، سرنوشت یکی از مشتریان شرکت آمازون بود که بار دیگر ضعف‌های موجود در سیستم انبارداری و فروش کالاهای بازگشتی در فروشگاه‌های بزرگ آنلاین را آشکار کرد.
کد خبر : 999352

یک کاربر پس از خرید کارت گرافیک PNY GeForce RTX ۵۰۸۰ از فروشگاه رسمی این شرکت در وب‌سایت آمازون، بسته‌ای دریافت کرد که به جای قطعه سخت‌افزاری، حاوی یک آجر بود. این آجر در کیسه ضد الکتریسیته ساکن که معمولاً برای بسته‌بندی قطعات الکترونیکی حساس استفاده می‌شود، قرار داده شده بود. این حادثه، یکی از چندین مورد مشابه در سال‌های اخیر است و به نظر می‌رسد به یک ایراد ساختاری در فرآیند مدیریت موجودی کالا در انبار‌های آمازون، موسوم به ادغام موجودی، مرتبط باشد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این اتفاق احتمالاً نتیجه یک کلاهبرداری معکوس بوده است. در این شیوه، فردی ابتدا کارت گرافیک اصلی را خریداری کرده، سپس آن را با یک جسم هم‌وزن مانند آجر تعویض می‌کند و بسته را به عنوان کالای مرجوعی به انبار آمازون بازمی‌گرداند. با توجه به اینکه سیستم‌های بازرسی در انبار‌های بزرگ اغلب بر اساس وزن بسته‌ها عمل می‌کنند، اگر وزن کالای جایگزین شده با کالای اصلی تطابق داشته باشد، بسته بدون بازرسی دقیق محتویات، مجدداً به چرخه فروش بازمی‌گردد و برای مشتری دیگری ارسال می‌شود.

سیستم ادغام موجودی که توسط آمازون به کار گرفته می‌شود، با هدف تسهیل و تسریع فرآیند‌های لجستیکی، کالا‌های یکسان از فروشندگان مختلف و حتی کالا‌های مرجوعی را در یک انبار واحد تجمیع می‌کند. این روش اگرچه سرعت ارسال سفارش‌ها را افزایش می‌دهد، اما ردیابی دقیق مبدأ یک کالا را دشوار می‌سازد و راه را برای چنین کلاهبرداری‌هایی باز می‌گذارد. در این حالت، کالای تقلبی بازگردانده شده توسط یک متقلب، با کالا‌های نو و اصلی موجود در انبار ترکیب شده و در نهایت به دست یک خریدار بی‌اطلاع می‌رسد.

البته احتمال دخالت نیروی انسانی در انبار نیز به عنوان یکی از فرضیه‌ها مطرح است، اما با توجه به سابقه موارد مشابه، تمرکز اصلی بر روی حفره‌های امنیتی موجود در فرآیند‌های خودکار انبارداری است. مشتری مذکور مراحل قانونی برای بازپس‌گیری مبلغ پرداختی خود را آغاز کرده است.

این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در فروشگاه‌های آنلاین رخ می‌دهد. حدود یک سال پیش، مشتری دیگری از فروشگاه Newegg نیز به جای کارت گرافیک، یک آجر دریافت کرده بود. گزارش‌های پیشین نیز از ارسال بسته‌های حاوی نمک، برنج و یا قطعات فلزی به جای کارت‌های گرافیک گران‌قیمت حکایت داشته‌اند. این روند رو به افزایش، اهمیت هوشیاری خریداران در هنگام تهیه کالا‌های باارزش از پلتفرم‌های آنلاین را دوچندان می‌کند، زیرا حتی خرید از فروشگاه‌های رسمی نیز مصونیت کامل را تضمین نمی‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که مشتریان، فرآیند باز کردن بسته‌های پستی حاوی کالا‌های گران‌قیمت را ضبط و مستند کنند تا در صورت بروز مشکل، مدرک کافی برای پیگیری در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر