اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری کرسیهای آزاداندیشی/ ایجاد دفاتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد یادگار شهید طهرانچی
خبرگزاری آنا ـ حسین عقابی؛ دانشگاه آزاد با رساندن دانش به دورافتادهترین نقاط کشور در عمل شبکهای عظیم و گسترده را در سراسر ایران بنا نهاده که این گستردگی هرچند دسترسی به تحصیلات عالی را برای میلیونها جوان تسهیل کرده است.
اکنون دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان «کانون پویا برای پژوهش و توسعه» مطرح بوده بهطوری که «پویایی» و «نوآوری» در آزمایشگاهها و مراکز تحقیقاتی به نتایج ملموس و قابل اتکایی برای پیشرفت ملی و رقابت در عرصه جهانی رسیده وموضوع مهمتر اینکه حفظ و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی رسالت مهم دانشگاه آزاد اسلامی است که بهخوبی در حال انجام است.
در عصری که دانشجویان با سیل اطلاعات و فرهنگهای گوناگون مواجه هستند، برنامههای فرهنگی این دانشگاه بهعنوان «نقطه اتکا» عمل میکنند، فضایی که در آن علم و اصالت درهم آمیختهاند. با وجود گستردگی فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی، کیفیت، اثربخشی و جهتدهی صحیح هم در تداوم فعالیتهای دانشگاه آزاد مشاهده میشود.
تبدیل ظرفیتهای بالقوه دانشگاه آزاد به موتور محرک واقعی پیشرفت ملی، نیازمند تلاش مسئولان و دولتمردان است تا بتوان از گستردگی آن بهعنوان یک نقطه قوت واقعی درراستای توسعه همهجانبه کشور بهره برد.
مرحله کشوری کرسیهای آزاداندیشی دانشگاه آزاد برگزار میشود
یکی از حوزههای محوری دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب سند تحول و تعالی، دستیابی به تغییرات بنیادین در حوزه فرهنگ است، سید حمید مهدیون مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت: در این نگاه تحولی، محور اصلی بازگشت به ظرفیت کلاس درس و نقشآفرینی استادان است و نقطه تمرکز تحول فرهنگی، توجه به تربیت از مسیر تعلیم، کلاس درس و استاد عنوان شد.
مهدیون گفت: در این رویکرد، استاد صرفاً یک آموزشدهنده نیست، بلکه نقش تربیتی بسیار مهمی بر عهده دارد؛ نقشی که در بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی شهید طهرانچی بهروشنی تبیین شده است.
وی افزود: با همین رویکرد، پروژههای متعددی در حوزه استادان برای گره زدن مقوله فرهنگ به نقش استاد طراحی و اجرایی شده است.
ادامه گفتگو را اینجا بخوانید.
اجلاسیه چهاردهم رویکرد و روش متفاوتی دارد
محمد قربانی گلشن آبادی در حاشیه چهاردهمین اجلاسیه اتحادیههای شرق، شمال و جنوب دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اعضا با رویکرد حل مسائل به این نشست نگاه میکنند، گفت: در حوزه معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای سطح تعامل و ارتباط رؤسای استانها و واحدهای دانشگاهی در بیرون از مجموعه مثل ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس و سایر مسئولین نقش آفرین مورد توجه قرار گرفته است، زیرا دانشگاه آزاد یک واحد اجتماعی است.
ادامه خبر را اینجا بخوانید.
ایجاد دفاتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی یادگاری شهید طهرانچی
آیت الله علم الهدی در حاشیه چهاردهمین اجلاسیه اتحادیههای شرق، شمال و جنوب کشور، با بیان اینکه هم اکنون ۳۲ دفتر تقریب مذاهب در مناطق مرزی استانهای تلفیقی ایجاد شده گفت: از سال گذشته گفتوگوها و همگرایی مذاهب و ادیان و اقوام اسلامی شکل گرفته است و در هفته وحدت امسال دفاتر ایجاد شده در دانشگاهها با برگزاری مراسمها و آیینها نقش پررنگی ایفا کردند و این وحدت، همگرایی و انسجام طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از ماموریتهای مهم ماست.
ادامه خبر را اینجا بخوانید.
چشماندازهای شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی
یوسف صفیان مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفتوگو با خبرنگار آنا اعلام کرد که این دانشگاه پس از یک دهه وقفه، بار دیگر رشته ارزشمند زبان و ادبیات فارسی را در مقطع کارشناسی راهاندازی کرده و پذیرای علاقهمندان به این حوزه فاخر علمی و فرهنگی است.
وی اضافه کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی بهعنوان یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی و اسلامی، مأموریت مهمی در پاسداشت میراث کهن، گسترش اندیشههای ادبی و انتقال گنجینههای علمی و فرهنگی ایران دارد و اکنون فرصتی دوباره در اختیار نسل جوان قرار گرفته تا در بستری دانشگاهی و علمی به تعمیق دانش و پژوهش در این عرصه بپردازند.
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با ابراز خرسندی از آغاز دوباره این رشته گفت: ادبیات فارسی تنها یک رشته دانشگاهی نیست، بلکه ریشه هویت فرهنگی و فکری ملت ایران است.
ادامه گفتگو را اینجا بخوانید.
برگزاری بیش از ۱۰ دوره آموزشی در دانشگاه آزاد یزد
احمد عبدالحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفتوگو با خبرنگار آنا اعلام کرد درراستای ارتقای مهارتی و توانافزایی، ۱۰ دوره آموزشی و مهارتی ویژه دانشجویان در قالب کارگاه و نشست تخصصی به همت دانشکده تمدن و مطالعات جهان و با همکاری دانشکده فرهنگ و زندگی و دبیرخانه مدرسه جهتگیری طی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ برگزار شد.
وی اضافه کرد: این دورههای عمومی و اختصاصی با توجه به نیاز دانشجویان برنامهریزی و اجرا میشود و شرکت در کارگاههای مورد نظر برای دانشجویان رایگان خواهد بود.
ادامه گفتگو را اینجا بخوانید.
دروازههای آموزش عالی با برند معتبر به روی داوطلبان باز شد
عقوب علیپور مدیر ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره اقدامات این دانشگاه برای تبلیغات پذیرش براساس سوابق تحصیلی ورود به دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، وجههای خوشنام و برندی معتبر در حوزه آموزش عالی بوده که میان همه داوطلبان ورود به دانشگاه و خانواده آنان، شناخته شده و به نوعی، انتخاب اول آنان است.
وی با بیان اینکه تبلیغات دانشگاه و دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و ... آن در طول سال هیچگاه متوقف نشده و همواره ادامه داشته است، توضیح داد: با هماهنگیهای انجام شده این مهم حتی پیش از اعلام پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه و اجرای دستورالعمل تبلیغات با بهرهگیری از فرصتها و بسترهای عمومی همانند آزمونهای مختلف در استان اعم از استخدامی، نماز جمعه، مساجد و... کار تبلیغی پذیرش دانشجو انجام شده است.
ادامه گفتگو را اینجا بخوانید.
تولید داخلی چگونه سیطره کفار بر ذخایر امت را بر هم میزند؟
وجود مدیران خسته و کمانگیزه که امام محمدباقر علیهالسلام از تنبلی و بیحوصلگی برحذر داشتهاند، یکی از آفات جدی در این مسیر است، بنابراین سپردن امور به جوانان مؤمن، باانگیزه و پرتلاش، ضامن پویایی و پیشرفت است.
خبرنگار آنا با هدف تحلیل بیانات مهم اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت با ایشان گفتوگویی را با حجتالاسلام احمد پناهیان پژوهشگر، مدرس حوزه و دانشگاه، کارشناس مسائل دینی و بنیانگذار و پایهگذار مؤسسه تحقیقاتی علمی رهپویان شهدا و مؤسسه فرهنگی فخرالائمه (ع) ترتیب داده است.
ادامه گفتگو را اینجا بخوانید.
مهر؛ آغازی برای عدالت آموزشی یا بازتولید تبعیض؟
سیدرضا جزءمومنی در یادداشتی برای خبرگزاری آنا نوشت؛ مهر، آغاز کنش علمی جامعه است؛ فصلی که نهتنها تقویم آموزشی را رقم میزند، بلکه آینده یک ملت را در کلاسهای درس، دانشگاهها و مراکز علمی پیریزی میکند.
مهر، بهار دانشاندوزی فعال است و آنچه امروز در مدارس و دانشگاهها رقم میخورد فردای ایران را خواهد ساخت.
اما پرسش اینجاست؛ ما مهر را چگونه تعریف کردهایم؟ سالهاست مهر را صرفاً با حضور دانشآموزان در کلاسها و شور و نشاط آغاز سال تحصیلی معنا کردهایم، در حالی که حق نداریم از معلم با تمام قابلیتهای علمی و تجربیاش غافل شویم.
ادامه یادداشت را اینجا بخوانید.
انتهای پیام/