صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

اولین بزرگراه الکترونیک جهان در سوئد آزمایش شد

نخستین بزرگراه الکترونیکی در جهان در سوئد مورد آزمایش قرار گرفت. هدف از این طرح، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل و نقل است.
کد خبر : 99370

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، طرح ساخت این بزرگراه به سفارش مقامات حمل‌ونقل سوئد آغاز شد و حاصل همکاری دو شرکت زیمنس و اسکانیا، فعال در زمینه مهندسی و ساخت وسایل نقلیه، به شمار می‌رود.


در این بزرگراه وسایل نقلیه همچون واگن‌های برقی و قطارها به سیم‌های برق بالای بزرگراه متصل می‌شوند و سپس موتور آنها به جای سوخت گازوئیلی از برق استفاده می‌کند.


هاسو ژیور ژرونیس، رئیس طرح بزرگراه الکترونیکی در شرکت زیمنس، می‌گوید: «من واقعا از این بزرگراه به عنوان یک نوآوری خارق‌العاده یاد نمی‌کنم زیرا در اساس ترکیبی از فناوری‌های قدیمی و جاافتاده است. فناوری خطوط آهن در آن با فناوری واگن‌های باری ترکیب شده است. بازدهی سیستم خط آهن با انعطاف موجود در سیستم واگن‌های باری آمیخته شده و این مزیت واقعی این بزرگراه است».


سیم‌های برق فعلا در حدود دو کیلومتر از این بزرگراه کشیده شده است. یک پانتوگراف هوشمند و سیستم دوگانه جلوبرنده، پایه و اساس این بزرگراه محسوب می‌شوند.


پانتوگراف ابزاری است که به وسیله آن می‌توان با دقت مقیاس مورد نظر خود را ترسیم کرد. این ابزار مورد علاقه بسیاری از معماران حرفه‌ای، هنرمندان، مهندسان، مخترعان و نوآوران است. آنها طرح و نقشه، عکس و نقاشی، و غیره را به سهولت و دقت بالا ترسیم و در پایان نسبت به ظریف کاری آن اقدام می‌کنند.


یک سیستم حسگر امکان تماس پانتوگراف را با خطوط برق فراهم می‌کند و در صورت گذشتن سرعت وسیله نقلیه از حد ۹۰ کیلومتر در ساعت، به طور خودکار این تماس قطع می‌شود. گفته می‌شود که این سیستم از موتورهای گازوئیلی هم آلودگی کم‌تری دارد و هم ارزان‌تر است.


نیلس-ژونار واژستدت، مدیر ارشد بخش فناوری‌های برق‌رسانی به وسایل نقلیه در شرکت اسکانیا، می‌گوید: «واگن باری به طور خودکار به این خطوط متصل می‌شود و به این ترتیب شما با آن همچون یک واگن باری معمولی رانندگی می‌کنید. در امتداد نوارهای سفیدرنگ روی جاده رانندگی می‌کنید. این تنها هدایتی است که صورت می‌گیرد و پانتوگراف برقی بقیه امور را سامان می‌بخشد. در نتیجه اگر در خط خودتان باقی بمانید به راحتی واگن‌تان برق را دریافت می‌کند. اگر به مانعی در طول راه برخورد کنید و مثلا مجبور به سبقت گرفتن و یا موردی مشابه شوید به خط دست چپ می‌روید و سیستم به طور خودکار کاملا خاموش می‌شود و یا برای فواصل کوتاه از باتری استفاده می‌شود و یا موتور احتراق داخلی فعال می‌شود. در نتیجه همه چیز کاملا خودکار است».


کارشناسان در نظر دارند ظرف دو سال آینده با جمع‌آوری داده‌ها و استفاده آزمایشی از این بزرگراه، تاثیر آن را بسنجند و امکان توسعه آن را به سراسر کشور بررسی کنند.


به گفته سازندگان این بزرگراه، یکی از موارد استفاده آن می‌تواند بزرگراه‌های پر رفت و آمد و یا جاده‌های منتهی به معادن باشد. زیرا وسایل نقلیه در مسیر بین انبارها، کارخانه‌ها و معادن در رفت‌وآمد دائمی هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر