صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۵

زمینه همکاری راهبردی ایران و آسیا در زمینه انرژی فراهم است

معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد با تحقق برنامه های افزایش تولید، صادرات نفت جمهوری اسلامی به کشورهای آسیایی به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
کد خبر : 99306

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، سعید خوشرو، معاون بازاریابی فرآورده های نفتی در معاونت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد با توجه به هدف ایران برای افزایش تولید روزانه نفت خود به چهار میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در پنج سال آینده، فرصتی مناسب برای افزایش همکاری راهبردی این کشور با مصرف کنندگان آسیایی نفت فراهم شده است.


خوشرو با اشاره به قرارداد اخیر دو کشور برای همکاری در زمینه انرژی، اعلام کرد این توافق زمینه را برای افزایش صادرات نفت ایران به چین به بیش از یک میلیون بشکه در روز فراهم می کند.


وی گفت: صادرات نفت ایران در گذشته ١١ درصد از نفت چین را تأمین می کرد و بازگشت سریع به این رقم، دشوار نیست.


وی همچنین اعلام کرد صادرات نفت ایران به چین در سال ٢٠١١ میلادی ٥٥٧ هزار بشکه در روز بود اما در سال جاری میلادی این رقم به ٨٠٠ هزار بشکه در روز رسیده و قرار است در آینده به یک میلیون بشکه در روز برسد.


به گفته خوشرو، واردات نفت هند اکنون روزانه چهار میلیون و ١٠٠ هزار بشکه است که ٣٠٠ هزار بشکه آن را ایران تأمین می کند. واردات نفت هند از ایران در آینده نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.


وی افزود: آخرین اخبار نشان می دهد که صادرات نفت ایران به ژاپن نیز از افزایشی چشمگیر برخوردار خواهد شد و در آینده نزدیک، به ٢٥٠ هزار بشکه در روز می رسد.


خوشرو همچنین اعلام کرد واردات نفت خام کره جنوبی از ایران نیز به تازگی به ٢٣٧ هزار بشکه در روز رسیده که ٢ برابر سال گذشته است.


این مقام نفتی ایران گفت: مجموع واردات نفت خام چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، ١٨ میلیون بشکه در روز است و ایران می تواند به آسانی ١٢ درصد از این رقم را به خود اختصاص دهد و به این صورت، صادرات نفت ایران به آسیا به دو میلیون بشکه در روز می رسد.


به گفته وی، پیش بینی می شود تولید مایعات هیدروکربری غیر نفتی اوپک در سال جاری میلادی از ٠,٣ درصد رشد برخوردار باشد که بخش عمده آن از سوی ایران عرضه خواهد شد.


خوشرو گفت: افتتاح تأسسیات جداکننده نفتا در قطر، توان صادراتی میعانات گازی در این کشور را کاهش می دهد در نتیجه مهمترین منبع برای تأمین نیاز میعانات گازی آسیا، به ویژه نیاز کره جنوبی و قطر، ایران خواهد بود. در آینده، ایران مهمترین تأمین کننده میعانات گازی کره جنوبی و دیگر مصرف کنندگان این ماده در آسیا خواهد بود.


وی همچنین اعلام کرد که صادرات ال پی جی ایران می تواند تا سال ٢٠١٥ میلادی به ٩ میلیون تن برسد و به این ترتیب، سرمایه گذاری ایران در این زمینه می تواند آینده بازار این سوخت را در آسیا تعیین کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات نفت
ارسال نظر