صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۳:۱۵ | ۲۶ / ۰۵ /۱۴۰۴
| |
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد

تبیین حدود و تعزیرات اسلامی با تکیه بر آرای امام خمینی(ره) و آیت‌الله خویی

مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تبریز گفت: ماده‌های قانون مجازات اسلامی در کتاب «فقه استدلالی حدود و تعزیرات اسلامی» به‌طور مجزا و معین ذیل آرای آیت‌الله خویی و امام خمینی(ره) نوشته شده است.
کد خبر : 991550

حجت‌الاسلام ایوب نجفی سردرودی مترجم و محقق کتاب «فقه استدلالی حدود و تعزیرات اسلامی» و مدیر گزینش دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم پزشکی تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا اظهار کرد: کتاب حدود مبانی تکمله‌المنهاج از بخش‌های مختلف و متعددی ازجمله احکام زنا، لواط، تفخیذ، سحق، قذف، دزدی، محاربه، ارتداد و تعزیرات تشکیل شده است. 

وی افزود: در کتاب حاضر، نخست مسائل را به ترتیب شماره‌های معین به‌طور جداگانه و با پیروی از اسلوب و روش کتاب ترجمه شده و سپس ترجمه مبانی احکام و موضوع آن مسئله که شامل ادارة تفصیلیه احکام اعم از آیات، روایات، اجماع و عقل، است به‌طور مفصل و کامل آورده شده است.

مترجم و محقق کتاب فقه استدلالی حدود و تعزیرات اسلامی متذکر شد: تلاش کردیم در روش و اسلوب متن کتاب دخل و تصرف کرده و صفت حمیده و پسندیده امانت‌داری را حفظ کنیم، همان روشی که مؤلف عظیم‌الشان کتاب انتخاب فرموده دنبال و مصادر منابع آیات و احادیث و مطالب مذکور را در پایان همان صفحه با شماره‌های عددی مشخص و معین کرده است.

نجفی سردرودی اضافه کرد: بعد از پایان مطالب در هر موضوع علمی به ترتیب نظرات امام خمینی(ره) را از کتاب تحریرالوسیله و مبانی آن را از کتاب تفصیل الشریعه فی‌الشرح التحریرالوسیله مرحوم آیت‌الله، فاضل لنکرانی آورده، سپس ماده‌های قانون مجازات اسلامی، به‌طور مجزا و معین ذیل آرای حضرت آیت‌الله العظمی خویی (ره) و امام خمینی (ره). نوشته شده است.

وی تبیین کرد: اختلاف رأی در هر باب علمی و برداشت‌های سلیقه‌ای، یکی از مسلمات انکارناپذیر فقهای اسلام و دانشمندان در هر رشته علمی بوده و بالطبع این دو فقیه بزرگوار و معاصر از این قاعده مستثنی نبوده‌اند، به همین دلیل در برخی مسائل و مبانی اختلاف نظر داشته‌اند که در حد وسع و توان بررسی و توضیح داده شده است. 

مدیر گزینش دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم پزشکی تبریز افزود: در هر مسئله‌ای که امام خمینی(ره) و قانون مجازات اسلامی نظری نداشته‌اند یا دسترسی به آرای آن بزرگوار ممکن نبوده مشخص شده، در بیشتر مسایل فقهی، نظرات امام خمینی(ره) با نظرات قول مشهور موافق بوده و تطبیق داشته، درحالی که مرحوم آیت‌الله خویی(ره) در اکثر موارد، نظرات قول مشهور را مورد کنکاش و بررسی قرار داده و رد می‌کند، قبول نداشته و ادله مختلفی برای اثبات نظر خود می‌آورد.

نجفی ابراز امیدواری کرد که کتاب حاضر مورد استفاده دانشجویان و طلاب عزیز و استادان و قضات بزرگوار قرار گیرد و معایب آن را به بنده هدیه فرمایند تا در چاپ بعدی اصالح گردد.

وی یادآور شد: کلام پایانی من این است: از خداوند مهربان انتظار دارم این خدمت ناچیز را از حقیر قبول فرماید و آن را ذخیره بوم‌الحسره قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر