میرعلیاکبری: 8 سال نگذاشتند تئاتر کار کنم/ حسینی: کار نسبت به جشنواره 60 درصد تغییر دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، محمد میرعلیاکبری ضمن اشاره به اینکه این متن را در سال 1386 به نگارش درآورده گفت: «زمان نگارش یک سال به طول انجامید چراکه در آن زمان شرایط خوبی نداشتم. من به مدت 8 سال نمیتوانستم کار تئاتر انجام دهم و مرتباً جلوی کارهایم گرفته میشد.»
وی اظهار کرد: «به عنوان کسی که نیاز به ارائه کار دارد شرایط روحی خوبی را در طول 8 سال نگذراندم چراکه به دلیل خاص و متفاوت بودن کارهایم و یا تهمتهایی که به من زده میشد امکان فعالیت پیدا نمیکردم.»
نویسنده و کارگردان «سفر به نهایت دور» تصریح کرد: «این متن 3 بار به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ارائه شد و هر بار مورد تایید قرار نگرفت بنابراین در آخرین ارائه امیدی به قبولی آن نداشتم اما برخلاف انتظار کار پذیرفته شد و این امکان بوجود آمد که بتوانیم علاوه بر اجرا در جشنواره این اثر را از هفته آینده در تالار چهارسو روی صحنه ببریم.»
وی با اشاره به تمرینات مداوم گروه «و ناگهان» برای اجرای این اثر، تصریح کرد: «این اثر کاری سوررئالیستی است که برخی از بخشهایش در فضای جنگ میگذرد بنابراین گروه نمایش برای آمادهسازی آن زحمتهای زیادی کشیدند و بدون دریافت دستمزد یا حتی پیشپرداخت با من همکاری کردند. نمایش «سفر به نهایت دور» برآیند یک تلاش بیوقفه و و کارگاهی است.»
میرعلی اکبری افزود: «این اثر در اجرای عمومی با تغییرات زیادی روی صحنه میرود.»
اجرا با 60 درصد تغییر
روزبه حسینی نیز گفت: «تئاتر کار سختی است و هر لحظهاش پر از لذت و البته پر از تنش است و من امیدوارم به گونهای فعالیت کنیم که تئاتر زندگی ما باشد و لحظهلحظهاش برای تئاتر باشد.»
وی خاطر نشان کرد: «میرعلی اکبری را از خیلی وقت پیش میشناسم و در چند سال اخیر همکاری بیشتری با هم داشتهایم. این نمایش نسبت به آنچه در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت دستخوش چیزی حدود 60 درصد تغییر شده است که هم در نمایشنامه و هم در حوزه تیم بازیگران و شیوه بازی و طراحیها مشهود است.»
حسینی با اعلام اینکه طراحی این اثر را احسان فلاحت پیشه برعهده دارد عنوان کرد: «فلاحت پیشه در جشنواره فجر به دلیل ویژگی ها و شرایط جشنواره نتوانست ایدههایش را اجرا کند و در اجرای عمومی به دلیل اقتصاد ناخوش تئاتر مجبور شد از بسیاری از ایده هایش در طراحی صحنه و لباس بگذرد. در حقیقت این اثر نمایشی با تکیه بر فضاسازی و نورپردازی اجرا میشود.»
وی در معرفی برنامههای گروه «و ناگهان» تشریح کرد: «بعد از اجرای «سفر به نهایت دور»، برای پروداکشن موزیکال ایرانی از دیوان تئاترال آماده میشویم و قرار است چند کارگاه تخصصی در شاخه خوانده (حوزه قصهخوانی و ...) و همچنین کارگاه اختصاصی در حوزه تنفس، صدا و یوگا برای بازیگران توسط رضا شیرمرز برگزار میشود. همچنین از مهمترین برنامههایی که در دست داریم رپرتواری است که به دلیل مهیا نبودن شرایط در تئاترشهر در سالن دیگری اجرایی میشود. در این رپرتوار نمایش «آرتیگوشه» طی 2 هفته، نمایش «مزاحم» طی یک هفته و«همچون واپسین قصص معصوم» توسط سه کارگردان جوان گروه و ناگهان اجرا میشود.»
رضا شیرمرز نمایشنامه نویس و مترجم در این نشست رسانه ای به اهمیت پوستر تئاتر اشاره کرد و در ادامه درباره پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» گفت: «تفاوت پوستر تئاتر با سینما جنبه هنری آن است. معمولاً پوستر سینمایی بعد از تولید فیلم خلق میشود اما در تئاتر به موازات نگارش و تولید اثر طراحی میشود. پوستر تئاتر غیر از بخش تجاریاش دارای درونمایههای هنری است. اگر پوستر تئاتر را یک مثلث در نظر بگیریم در یک ضلع پوستر تئاتر به نوعی اندیشه نویسنده را به شکل تصویری عینیت میبخشد و در ضلعی دیگر برداشت کارگردان تئاتر و تأویل آن از متن را به مخاطب منتقل می کند و در ضلع سوم متن و اجرا را به صورت تصویری متبلور میکند و به مینیمالیستیترین شکل مخاطبی را که برای اولین بار با اثر روبهرو میشود را میفریبد و به سالن میکشاند.»
وی ادامه داد: «یکی دیگر از مسائل در پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» و پوسترهایی که گرایش هنری دارند درباره آیکونگرافی و یا همان نوشتن از طریق تصویر است. در پوستر نمایش «سفر به نهایت دور» وجوه اصلی نمایشنامه به شکل هنرمندانه متبلور شده است.»
در پایان این نشست پوستر نمایش که مازیار تهرانی طراحی کرده است، توسط پریسا مقتدی مدیر تئاترشهر امضا شد.
نمایش «سفر به نهایت دور» به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلیاکبری که کاندیدای سه جایزه در سی وچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بود، از ۲۲ تیرماه در سالن چارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.
انتهای پیام/