صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۱:۰۹ | ۰۷ / ۰۵ /۱۴۰۴
| |

آموزش مهارت، مسیر توانمندسازی جوانان است / ورود به بازار کار باید زودتر اتفاق بی‌افتد

در همایش وفاق برای ایران ماهر، منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر مهارت‌آموزی از سنین پایین گفت: ورود زودهنگام به بازار کار مسیر توانمندسازی و استقلال جوانان است.
کد خبر : 987805

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری آنا ، امروز سه‌شنبه ۷ مرداد همایش ملی مهارت با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان کشوری در مجتمع فرهنگی تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد

در ادامه این مراسم علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تربیت مهارت‌محور از سنین پایین، بر توسعه هنرستان‌ها و نظام آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تأکید کرد و گفت: آموزش مهارت باید از دوره پیش‌دبستانی آغاز شود و آموزش‌وپرورش نباید فقط به دیپلم ختم شود، بلکه باید دانش‌آموز را آماده ورود به بازار کار کند.

منادی بیان کرد: نظام آموزشی کشور باید از همان سال‌های ابتدایی تحصیل، زمینه ورود دانش‌آموزان به عرصه مهارت را فراهم کند. ما باید به‌سمتی حرکت کنیم که دانش‌آموزان فقط به گرفتن دیپلم و رفتن به دانشگاه فکر نکنند، بلکه از سنین پایین وارد بازار کار و جامعه شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در این فاصله اگر دانش‌آموز مهارت یاد بگیرد، می‌تواند زودتر وارد بازار کار شود و حتی از جایگزین‌های خدمت سربازی هم بهره ببرد. این اقدام در مسیر توانمندسازی و استقلال جوانان نقش بسزایی دارد

وی در ادامه مراسم هفته ملی مهارت  اظهار داشت: اکنون زمان آن رسیده که آموزش و پرورش ۱۲ساله در کشور به سمت تربیت نیروی ماهر حرکت کند، نه صرفاً اعطای دیپلم و انتظار برای ورود به دانشگاه.

منادی با بیان اینکه امروز کشور در یک شرایط جنگ ترکیبی قرار دارد، تصریح کرد: در جنگ ۱۲ روزه آنچه ما را نجات داد، دانش ایرانی بود دانشی که نتیجه سال‌ها آموزش و مهارت‌آموزی است. در حوزه دانش هسته‌ای نیز رسیدن به قله‌ها صرفاً حاصل علم نبود، بلکه مهارت‌های فنی و عملی دانشمندان ایرانی نقش مهمی ایفا کرد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تدوین اساسنامه‌ای برای تأمین درآمد پایدار سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و افزود: سه منبع تأمین مالی شامل یک‌درهزار از حقوق کارگران نیم‌درهزار از طراحی و دو درصد از درآمد قاچاق کالا تعیین شده که به‌تدریج تخصیص می‌یابد.

وی با انتقاد از تأخیر در اجرای قانون رتبه‌بندی مربیان مهارتی، گفت: قانون رتبه‌بندی بیش از یک سال است که ابلاغ شده، اما هنوز اجرا نشده است. با همت وزارت کار و حمایت سازمان برنامه و بودجه می‌توان ظرف دو هفته این مهم را عملیاتی کرد. در حالی که آموزش‌وپرورش یک میلیون معلم را رتبه‌بندی کرده و اعتبار آن هم تأمین شده، اما هنوز ۶ هزار مربی فنی‌وحرفه‌ای رتبه‌بندی نشده‌اند. این در حالی است که قانون رتبه‌بندی بیش از یک سال پیش ابلاغ شده و می‌توان طی دو هفته اجرایی‌اش کرد.

منادی تأکید کرد: امروز همه شرایط برای گسترش مهارت‌آموزی در کشور فراهم است و هیچ مانعی از سوی مجلس وجود ندارد. او از فعالان عرصه آموزش خواست با قدرت فراوان وارد میدان شوند و نسل آینده ایران را برای ساختن کشور آماده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر