صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تبلیغات درباره حقوق بشر آمریکایی؛ وقتی هوشمندی تبلیغاتی نداریم

این روزها در تهران و برخی شهرهای دیگر، تابلوهایی با عنوان حقوق بشر آمریکایی نصب شده که محتوای آن در فضای مجازی دستمایه طنز و شوخی و تمسخر قرار گرفته است.
کد خبر : 98533

به گزارش گروه رسانه‌‌های دیگر خبرگزاری آنا، محمدرضا اسدزاده در خبر آنلاین نوشت:


در قواعد فقهی اسلام، موضوعی داریم به نام «وَهن». به یک برخورد، یک نوشته یا سخنی «وهن آمیز» می گویند که سست، بی اساس و ضعیف باشد و باعث بدبینی و تمسخر مردم شود یا دستمایه ی حرف های ضعیف دیگران قرار بگیرد.


مفاهیم ارائه شده در تبلیغات حقوق بشر آمریکایی، کاملا مصداق «وهن» موضوع هستند. چرا؟


برخی جملات این تبلیغات نصب شده در شهر را مرور کنید:


* در آمریکا، از هر 5 نوزاد، 2 نوزاد نامشروع به دنیا می آید.


* در هر 9 ثانیه، یک زن آمریکایی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.


* از هر 110 شهروند آمریکایی، یک نفر در زندان است.


برخورد کاربران شبکه های اجتماعی


کاربران شبکه های اجتماعی با دست انداختن این تبلیغات، پیشنهادهای طنزی برای انتخاب سوژه بیلبردها به شهرداری تهران داده‌اند:


* آیا می دانید لبوفروشان آمریکایی دغدغه چپ شدن گاری شان را ندارند و لبو را با لبخند به شما می‌فروشند؟


* از هر 8 آمریکایی، 5 تایشان آتیش دارند ولی نمی‌دهند نامردا!


* آیا می دانید هر شهردار آمریکایی بعد از چند سال خودش ول می کنه میره؟


* آیا می دانید راننده تاکسی های آمریکایی هر روز تحلیل های خاورمیانه ارائه می دهند و عموما هم پول خورد ندارند؟


وقتی هوشمندی تبلیغاتی نداریم


کاملا مشخص است که طراحان این تبلیغات ضد آمریکایی از هوشمندی و ذکاوت تبلیغاتی لازم برخوردار نبوده اند. عملا این تبلیغات به ضد تبلیغ تبدیل شده است. چراکه:


اولا: به فرض صحیح بودن این آمار و اطلاعات، برای مردم درون ایران، این نوع مسائل درون آمریکا چه اهمیتی دارد جز اینکه دستمایه تمسخر بشود؟ در هر کشوری اعمال نامشروع و ضرب و شتم و زندان وجود دارد...


ثانیا: هر عقل سلیمی می تواند در کنار این موارد منفی موجود در هر کشوری، موارد مثبتی از زندگی شهروندی را در همان آمریکا بیابد که ناقض این مفاهیم هستند.


ثالثا: این همه مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا در کشورهای مختلف خصوصا علیه ایران را رها کردن و سراغ تولد فرزندان نامشروع و کتک خوردن زنان در آمریکا رفتن، واقعا کم هوشی تبلیغاتی است.


رابعا: نقض حقوق بشر آمریکایی به دولت های آمریکا مربوط می شود. چرا ما باید مردم، جامعه و زنان و کودکان آمریکایی را در تبلیغات خودمان نشانه و هدف قرار بدهیم؟ فرض کنید یک آمریکایی این تصاویر را ببیند. اینها همه نشانه کم هوشی تبلیغاتی طراحان تبلیغات شهری ماست.


وقتی نمونه های روشن را فراموش می کنیم


ای کاش طراحان تبلیغات شهری به مناسبت دوازدهم تیرماه 1367 به جای این حرف های سست و بی اساس، به مصادیق روشن نقض حقوق بشر توسط دولت های آمریکا علیه ایران و ایرانی می پرداختند. آنگاه می شد نمونه های متعدد نقش حقوق بشر توسط دولت های آمریکا را روی بیلبوردهای تبلیغاتی برای حافظه تاریخی مردم یادآوری کرد:


* آیا می دانید چند خانواده ایرانی در حمله هوایی ناو جنگی به هواپیمای مسافربری ایران داغدار شدند؟


* آیا می دانید در حمله هوایی ناو جنگی به هواپیمای مسافربری ایران، چند زن ایرانی همسرانشان را از دست دادند؟


* کشته شدن 66 کودک ایرانی زیر 13 سال در حمله ناو جنگی به هواپیمای مسافربری، نمونه ماندگار حقوق بشر آمریکایی


* کشته شدن 53 زن ایرانی در حمله ناو جنگی به هواپیمای مسافربری، نمونه ماندگار حقوق بشر آمریکایی


انتهای پیام/

ارسال نظر