صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
معاون توسعه بازار بورس کالای ایران مطرح کرد:

آمادگی بورس کالا برای کشف قیمت خودرو

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران از آمادگی این سازمان برای بررسی نحوه و فرآیند کشف قیمت خودرو خبر داد.
کد خبر : 985

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علی پناهی با بیان اینکه که در مصوبه جدید دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، بر کشف نرخ کالاهای غیراساسی و غیرانحصاری توسط بورس کالای ایران تاکید شده‌ است، گفت: با طرح مباحثی از جمله اینکه خودرو کالایی انحصاری نیست، تلاش‌هایی برای خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت آغاز شده‌ است که در چنین وضعی بورس کالای ایران به عنوان بازاری رقابتی این آمادگی را دارد تا در صورت آمادگی خودروسازان و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشف قیمت خودروهای تولید داخل را پس از طی مراحل قانونی لازم، در دستور کار قرار دهد.


او در باره مزایای عرضه خودرو در بورس کالا افزود: فروش رقابتی خودرو در بورس کالا می‌تواند در چارچوب قراردادهای رایج مرسوم از جمله نقدی، نسیه و سلف صورت بگیرد که این امر می‌تواند بازار خودرو را در اوضاع مختلف، متعادل نگاه دارد.


پناهی تصریح کرد:‌ از سوی دیگر فرصت طراحی قراردادهای معاملاتی خاص برای خودرو، امکان مدیریت ریسک را برای هر دوسوی بازار خودرو، یعنی خریداران و عرضه‌کنندگان فراهم و نوسان قیمت خودرو را به حداقل ممکن می‌رساند.


وی ادامه داد: همچنین خودروسازان داخلی که مدتی است با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند، می‌توانند از ابزارهای مالی بورس کالای ایران که امکان تامین مالی سریع و خارج از روال کند سیستم بانکی را مهیا می‌کند، بهره بگیرند.


پناهی تصریح کرد: با توجه به این که بسیاری از مواد اولیه تولید خودرو در بورس کالای ایران کشف نرخ می‌شود، عرضه محصول نهایی در این بورس می‌تواند ضمن کمک به کشف نرخ منطقی، منصفانه و شفاف محصول نهایی به تکمیل زنجیره ارزش این محصول در بورس کالا نیز منجر شود.


وی تاکید کرد: تعداد قابل توجه عاملیت مجاز فروش برای هر یک از خودروسازان بزرگ کشور و نیز افزایش سطح تولید خودروسازان داخلی تا یک میلیون دستگاه در سال، شکل‌گیری بازاری رقابتی را در بورس کالای ایران امکان‌پذیر می‌کند.


معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: البته ورود خودرو به بورس کالای ایران پس از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارائه درخواست خودروسازان، نیازمند پذیرش این کالا از سوی هیات پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس ضوابط و معیارهای تخصصی این هیات است.


بررسی پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس کالا
ارسال نظر