صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۴
کارشناس اسرائیلی فاش کرد؛

رایزنی اسرائیل با فرانسه برای کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای

یک روزنامه نگار اسرائیلی گفت که اسرائیل برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای ایران، با فرانسه رایزنی می کند.
کد خبر : 9803

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از شبکه خبری «سی ان ان»، «پیتر باینارت» مفسر سیاسی و ستون نویس ارشد روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گفت: انتشار خبر اتهام جاسوسی اسرائیل در گفت وگوهای هسته ای سبب بدتر شدن روابط «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل شده است.


وی افزود: تردیدی نیست که آمریکا از اسرائیل جاسوسی می کند و اسرائیل نیز درباره آمریکا به جاسوسی می پردازد. آنچه این بار سبب ناراحتی خاص مقام های دولت «اوباما» شد، این است که اسرائیل برخی از اطلاعات به دست آورده به وسیله جاسوسی در مذاکرات هسته ای را به اعضای کنگره آمریکا داده است.


به اعتقاد این مفسر سیاسی اسرائیلی، طرح این اتهام به وسیله دولت «اوباما»، نوعی تلاش سیاسی برای در تنگنا قراردادن دولت «نتانیاهو» و سرجای خود نشاندن آن است. به نظر می آید هرچه به زمان دستیابی به توافق هسته ای نزدیکتر می شویم، اسرائیل می خواهد بیش از پیش در خط مقدم مخالفت با این روند باشد. اسرائیل تلاش می کند جمهوری خواهان آمریکا را با خودش همراه کند تا این توافق هسته ای را مختل کند.


مجری شبکه «سی ان ان» به این کارشناس اسرائیلی گفت موضوع مذاکرات هسته ای به این صورت نیست که آمریکا با ایران به گفت وگو بپردازد و به اسرائیل توجهی نکند. باید توجه داشت که شمار دیگری از کشورهای بزرگ جهان در این مذاکرات حضور دارند و به دنبال نتیجه ای همانند دولت آمریکا هستند.


«باینارت» در پاسخ گفت: مطالب زیادی درباره این گفت وگوها مطرح است. به تازگی مطرح شده است که فرانسه در مذاکرات هسته ای، موضعی تندتر از آمریکا اتخاذ کرده است. ظاهرا اسرائیل که نتوانسته است در تعامل با دولت اوباما علیه مذاکرات هسته ای به نتیجه دست یابد، حالا بر فرانسه متمرکز شده است و برخی از تلاش هایش در عرصه رایزنی ها با فرانسه متمرکز شده است تا بدین وسیله، فرانسه را با خودش همراه کند و فرانسه موضعی تندتر علیه توافق هسته ای احتمالی اتخاذ کند. کشورهای اروپایی در مذاکرات، موضع کاملا واحدی ندارند.


مجری شبکه پرسید، «جان بینر» رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا مطالب جالبی در واکنش به این خبر بیان کرده است. باید توجه داشت «بینر» از اعضای کهنه کار جمهوری خواه کنگره است. وی به اسرائیل نیز سفر کرده است. وی همان فردی است که از نتانیاهو دعوت کرد تا برای سخنرانی جنجالی اش در کنگره به آمریکا بیاید بدون آنکه با کاخ سفید در این زمینه مشورت کرده باشد. اینکه جمهوری خواهان چنین واکنش هایی از خودشان بروز بدهند به چه معنایی است؟ آیا موضوع اسرائیل به موضوعی حزبی در داخل آمریکا تبدیل می شود؟


«باینارت» در پاسخ گفت: اسرائیل به موضوعی حزبی در داخل آمریکا تبدیل می شود. اگر به نتیجه نظرسنجی ها در داخل آمریکا نگاه کنید می بینید که نگاه طرفداران حزب دموکرات و هواداران حزب جمهوری خواه آمریکا درباره اسرائیل متفاوت است. طرفداران حزب جمهوری خواه آمریکا که در این نظرسنجی ها شرکت کرده اند، مسن تر و مذهبی تر هستند و تعداد سفیدپوستان در این جمع بیشتر است، به شدت طرفدار اسرائیل هستند و اسرائیل را در مبارزه جهانی با تندروها، در کنار غرب می دانند. باوجود این، دموکرات های حاضر در این نظرسنجی ها که جوان تر و سکولارتر هستند و شمار سیاه پوستان و لاتین تبارها در این جمع بیشتر است، به شدت مخالف اسرائیل نیستند اما درعین حال، انتقادهای شدیدی درباره سیاست های اسرائیل درباره فلسطینی ها مطرح می کنند و می گویند آمریکا باید فشار بیشتری بر اسرائیل وارد کند. اینکه «جان بینر» چنین سخنانی درمقابل کاخ سفید بیان کند، منعکس کننده همین واقعیت جاری در جامعه آمریکا است.


انتهای پیام/

ارسال نظر