صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۲:۳۴ | ۲۸ / ۰۲ /۱۴۰۴
| |
آنا گزارش می دهد

شاخص‌های نوین ارزیابی محصولات فرهنگی؛ مسیری به سوی اقتصاد خلاق و قدرت نرم

در دنیای امروز، محصولات فرهنگی و خلاق نه‌تنها به‌عنوان ابزاری برای بیان هویت و ارزش‌های ملی، بلکه به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد خلاق شناخته می‌شوند. این محصولات که حامل معنای فرهنگی، نوآوری و اصالت هستند، نقش کلیدی در اشتغال‌زایی، جذب سرمایه، توسعه بازار‌های داخلی و بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فرهنگی ایفا می‌کنند.
کد خبر : 973432

سؤال اساسی اینجاست: چگونه می‌توان کیفیت، تأثیرگذاری و قابلیت رقابت این محصولات را سنجید؟ پاسخ در تدوین شاخص‌های دقیق و کاربردی نهفته است؛ شاخص‌هایی که به سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، حمایت‌ها را هدفمند کنند و مسیر توسعه صنایع خلاق را هموار سازند.

این گزارش به‌روشنی چهارچوبی نوین برای ارزیابی محصولات فرهنگی و هنری را ارائه می‌دهد تا چراغ راهی برای حرکت به سمت اقتصادی پویا، هویتی ماندگار و قدرت نرمی تأثیرگذار باشد.

محصولات فرهنگی  به مثابه حاملان معنای خلاقیت و ارزش‌های فرهنگی تلقی می‌شوند و ضمن ایجاد اشتغال جذب سرمایه و توسعه بازار‌های داخلی و خارجی نقش مهمی در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی دیپلماسی فناوری و گسترش نرم‌افزار قدرت ملی ایفا می‌کنند.

 در چنین شرایطی وجود چهارچوبی منسجم برای ارزیابی و پایش محصولات فرهنگی و خلاق یکی از پیش نیاز‌های اصلی برای تصمیم‌گیری‌های اثربخش در این حوزه به شمار می‌روند.

 شاخص‌های ارزیابی مناسب کمک می‌کنند تا سیاستگذاران بتوانند نقاط ضعف و قوت تولیدات فرهنگی را شناسایی کرده حمایت‌ها را هدفمندتر تخصیص دهند و از توسعه محصولات با کیفیت دارای ارزش فرهنگی بالا و قابلیت حضور در بازار‌های بین‌المللی حمایت موثری به عمل آورد.

 مجموع شاخص‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند نگاهی عملی جامع و کاربردی و ارزیابی محصولات فرهنگی و خلاقانه دارد و می‌تواند مبنای تدوین سیاست‌ها طراحی نظام‌های حمایتی و برنامه‌ریزی توسعه در حوزه محصولات مبتنی بر فرهنگ و خلاقیت قرار گیرند.

 ستاد توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق جهت حمایت موثر از سیستم خلاق در کشور و با هدف توسعه پایدار آن از این پس محصولات خلاق را بر مبنای شاخص‌های جدید ارزیابی مورد حمایت قرار می‌دهند.

از آنجایی که محصولات فرهنگی و خلاق هم تا به این مرحله تایید برسند باید ارزیابی شوند شاخص هایی وجود دارد تا بر اساس آنها مورد بررسی قرار بگیرند.

این شاخص ها در دو بخش عمومی و محصولات هستند. در بخش عمومی شاخص های فناورانه، بازار و رقابت، مالی، عملیاتی، ناملموس و نرم، فرهنگی و اجتماعی و در زمینه محصولات بازی های ویدئویی، محصولات پویانمایی و اسباب بازی مورد بررسی قرار می گیرند.

شاخص های ارزیابی محصولات فرهنگی در بخش عمومی به شرح زیر است؛

شاخص های ارزیابی محصولات فرهنگی در بخش محصولات به شرح زیر است؛

 

 

 امید است با استفاده از این شاخص‌ها مسیر رسیدن به اهداف توسعه صنایع خلاق در کشور هموار گردد در این گزارش سعی داریم ارزیابی محصولات فرهنگی و هنری را نشان دهیم

انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع خلاق
ارسال نظر