صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

دوربین‌های مادون قرمز به جنگ تقلب در دوچرخه‌سواری می‌روند

دولت فرانسه و فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری اعلام کرده‌اند که از تکنولوژی‌های جدیدی برای مقابله با تقلب تکنولوژیک استفاده می‌کنند.
کد خبر : 97283

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، کاربرد تکنولوژی‌های مختلف در عرصه ورزش یکی از امور متداول این‌ روزهاست و پیوندی که میان ورزش و تکنولوژی برقرار شده است، جایی برای جدایی این دو نمی‌گذارد اما این تکنولوژی‌ها به همان اندازه که برای پیشبرد تمرینات مفید هستند، می‌توانند برای تقلب و ضربه زدن به آنها نیز به کار گرفته شوند.


مسابقات «توردوفرانس» که قرار است طی هفته آینده در فرانسه آغاز شود، معتبرترین مسابقات دوچرخه‌سواری سالانه جهان است که همیشه با مشکل تقلب دست و پنجه نرم می‌کند. آخرین نمونه از تقلب‌های سنتی در این مسابقات موجب لکه‌دار شدن نام «آرمسترانگ»، پرآوازه‌ترین اسطوره دوچرخه‌سواری تاریخ و پس گرفتن تمامی عناوین قهرمانی او شد.


اکنون مقامات مسئول در توردوفرانس اعلام کرده‌اند که در مسابقات امسال از دوربین‌های مادون قرمز برای اسکن دوچرخه‌ها استفاده خواهند کرد تا موتورهای تقویتی الکتریکی که برای تقلب در دوچرخه کار گذاشته می‌شود را کشف کنند. این تصمیم در پی مشخص شدن تقلب قهرمان زن بلژیکی در مسابقات سال گذشته گرفته شده‌ است که پس از پایان مسابقات مشخص شد در زیر زین دوچرخه خود یک موتور تقویتی و باتری کار گذاشته بود. این دوچرخه‌سوار پس از سلب مقام قهرمانی به شش سال محرومیت از مسابقات جهانی و پرداخت بیش از 20 هزار دلار جریمه محکوم شد.


مسابقات توردوفرانس به دلیل اعتبار بی‌نظیری که دارد همواره مورد توجه دوچرخه‌سواران بوده و تلاش برای تقلب در آن موجب شده است تا این مسابقات بین 3 تا 4 هزار تست مختلف برای مبارزه با تقلب داشته باشد.


موتورهای الکتریکی تقویتی کوچک، یکی از شاهکارهای تکنولوژی هستند که انرژی‌های هدر رفته در فعالیتی مانند دوچرخه‌سواری را به‌صورت انرژی الکتریکی ذخیره می‌کند و در مواقع کمبود انرژی ورزشکار، با استفاده از آنها وضعیت او در مسابقه را تثبیت می‌کند. از این تکنولوژی در خودروهای الکتریکی فوق مدرن نیز استفاده می‌شود. در این خودروها این سیستم انرژی هدر رفته در هنگام ترمز کردن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و از آن برای افزودن بر شتاب حین گاز دادن بهره می‌گیرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر