صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۵

اسرائیل و ترکیه برای عادی‌سازی روابط توافق کردند

در حالی که منابع اسرائیلی از عقد توافقنامه‌ای میان ترکیه و اسرائیل مبنی بر عادی سازی روابط خبر داده‌اند،‌ رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر این کشور امروز درباره این توافق توضیح خواهد داد.
کد خبر : 97175

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، این مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران اسرائیلی همراه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان سفر به رم گفت: «اسرائیل و ترکیه روز یکشنبه به توافقنامه عادی‌سازی روابط دست یافتند. دو هیأت ترکیه و اسرائیل در رم پایتخت ایتالیا این توافقنامه را امضا کردند.»


قرار است اعلام رسمی عادی‌سازی روابط امروز (دوشنبه) اعلام شود. این اتفاق بعد از مذاکرات سه ساله با حمایت واشنگتن برای پایان دادن به بحران حاصل شده میان دو طرف است.


بحران دو طرف مربوط به کشته شدن فعالان ترک طرفدار فلسطینی‌ها توسط نیروی دریایی اسرائیل است که تلاش داشتند محاصره دریایی نوار غزه را در سال ۲۰۱۰ بشکنند.


به گفته منابع آگاه، براساس بندهای این توافقنامه محاصره نوار غزه به دست اسرائیل لغو نخواهد شد اما به ترکیه این امکان داده می‌شود که کالاها و کمک‌هایی را از طریق بندر اسدود اسرائیل به نوار غزه انتقال دهد.


براساس این توافق‌نامه، ترکیه متعهد شده است تمام کیفرخواست‌های قضایی علیه ارتش اسرائیل و سربازانش را لغو کند و اسرائیل نیز باید به قربانیان کشتی مرمره آبی غرامت بپردازد.


به گفته منابع اسرائیل با درخواست ترکیه برای پرداخت ۲۱ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های این قربانیان موافقت کرده است.


قرار است این توافقنامه چهارشنبه در کابینه امنیتی اسرائیل برای تصویب مطرح شود. ترکیه و اسرائیل قبل از پایان سال گذشته میلادی طی دیداری محرمانه میان رئیس موساد اسرائیل و معاون وزیر امور خارجه ترکیه در سوئیس با تقویت روابط دوجانبه و بازگشت سفرا توافق کردند.


وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این توافق شامل هیچ‌گونه امتیازدهی از سوی اسرائیل نیست و تسهیلاتی به حماس نمی‌دهد.


این توافق شامل بندهای امنیتی از جمله ازسرگیری هماهنگی میان دو طرف درباره مسائل اطلاعاتی است که هنوز برخی از آن‌ها علنی نشده است. این توافق شامل هشت بند است از جمله بازگشت سفیر اسرائیل به آنکاراست.


همچنین براساس این توافق، به ترکیه اجازه داده می‌شود که نیروگاه تولید برق و بیمارستان در غزه احداث کند. ترکیه متعهد به توقف روابطش با جنبش حماس نشده اما نباید به این جنبش اجازه بدهد که به حملات موشکی و فعالیت خصمانه علیه اسرائیل بپردازد و امکان بازگشت صلاح العاروری، رهبر حماس به ترکیه را فراهم نیاورد.


این توافق شامل یک پیوست امنیتی است که ماهیت فعالیت میان دو طرف در مرحله آتی از جمله فعالیت‌های حماس در خاک ترکیه را مشخص می‌کند.


مسئولان اسرائیلی می‌گویند، توافق با ترکیه شامل تعهد اسرائیل به حمله به غزه و ترور رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه نیست.


گفت‌وگوی اردوغان با محمود عباس در باره توافق با رژیم صهونیستی


همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا از ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره توافق ترکیه و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت وگو کرد.


بنا بر این گزارش خبرگزاری دوغان صبح دوشنبه به نقل از منابع ریاست جمهوری ترکیه با اعلام این خبر افزود: «اردوغان در این تماس تلفنی درباره متن توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اطلاعاتی در اختیار محمود عباس قرار داد.»


نخست وزیر ترکیه امروز درباره عادی سازی روابط با اسرائیل سخنرانی می‌کند


خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرده است که بنعلی یلدریم٬ نخست وزیر این کشور ظهر امروز به وقت محلی درباره روند مذاکرات با اسرائیل برای عادی سازی روابط میان دو کشور سخنرانی می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر