صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۳
احمدی در گفت‌وگو با آنا:

روحانی خوب می‌داند در چه مسائلی بن‌بست وجود دارد/ ملت اراده خود را با تشکیل مجلس سلب نکرده است

خبرگزاری آنا: یک وکیل پایه یک داگستری گفت: در شرایط امروز کشور، موضوعات عدیده‌ای وجود دارد که می‌توانیم آنها را به رفراندوم بگذاریم و آقای روحانی نیز به خوبی می‌داند در چه مسائلی بن‌بست وجود دارد.
کد خبر : 97

نعمت احمدی در گفت‌وگو خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره شرایط برگزاری رفراندوم در کشور اظهار کرد: اصل 59 قانون اساسی اجازه داده است در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، رفراندوم و همه‌پرسی با دو سوم رأی نمایندگان مجلس برگزار شود. در قانون اساسی دیگر کشورها نیز این موضوع وجود دارد. رفراندوم در دنیا به عنوان یک اصل برای حاکمیت مردم در نظر گرفته شده است.


وی ادامه داد: مثلا سوئیس مدتی پیش، نقش طلا در اقتصادش را به رفراندوم گذاشت. یا در برخی کشورها استقلال برخی از مناطق به رفراندوم گذاشته می‌شود. پس رفراندوم یک اصل کلی درباره حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت خود در اکثر کشورهاست؛ لذا وقتی در موضوعاتی نیاز به نظر مردم داریم می‌توان به رفراندوم مراجعه کرد.


در موضوعات عدیده‌ای می‌توان رفراندوم برگزار کرد


این حقوقدان و استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه "در بازنگری قانون اساسی ما، علاوه بر نظر مجلس، نظر رهبری نیز مد نظر قرار گرفته است"، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه "در شرایط امروز کشور، چه موضوعاتی برای همه‌پرسی می‌تواند وجود داشته باشد؟" اظهار کرد: ما موضوعات عدیده‌ای داریم که می‌توانیم به رفراندوم بگذاریم. رابطه با آمریکا یکی از این موضوعات است. 35 سال است که با آمریکا مشکل داریم، از طرفی با حضور دولت روحانی مذاکره با این کشور صورت می‌گیرد. وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دست می‌دهند و عکس می‌گیرند؛ چرا ما رابطه نداشته باشیم؟


احمدی ادامه داد: درباره مسئله هسته‌ای نیز می‌توان رفراندوم برگزار کرد. حدود 20 سال است که مسئله هسته‌ای، اقتصاد ما را درگیر کرده است. آیا این روند باید ادامه داشته باشد یا نه؟ مردم اگر نظرشان را اعلام کنند قطعا بر اساس آن می‌توان با قدرت و قوت بیشتری پیش رفت. درباره یارانه‌ها نیز می‌توان رفراندوم برگزار کرد، اینکه آیا مردم می‌خواهند به همه یارانه پرداخت شود یا به یک اندازه پرداخت شود؟ آمارها می‌گویند تقریبا همه مردم یارانه می‌گیرند.


مجلس محل تجمع نمایندگان ملت است که اراده عمومی را به قانون دربیاورد


این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: برای برگزاری رفراندوم باید رئیس جمهوری پیشنهاد آن را به مجلس ارائه دهد. قطعا چالشی در این باره پیش می‌آید. شاید برخی فکر می‌کنند که دوسوم نمایندگان به برگزاری رفراندوم رأی نمی‌دهند؛ اما من این باور را ندارم. شاید اگر موافق و مخالف صحبت کنند و ابعاد ضررها را بگویند، دایره منافع باز شود. شاید دوسوم نمایندگان موافقت کنند. باید دید اراده جمعی چیست؟


احمدی با اشاره به اینکه "همه‌پرسی از مردم منافاتی با جایگاه مجلس ندارد"، اضافه کرد: مجلس، محل تجمع نمایندگان ملت است که اراده عمومی را به قانون دربیاورد. ملت که اراده خودش را با انتخاب نمایندگانش سلب نکرده است.


وی با بیان اینکه "روحانی قطعا واهمه‌ای برای برگزاری رفراندوم ندارد و از این رو، موضوع همه‌پرسی را طرح کرده است"، گفت: باید گذشته آقای روحانی را در ساختار حاکمیت در نظر بگیریم. آقای روحانی یکی از مهره‌های اصلی حاکمیت در 35 سال گذشته بوده است. او نماینده مجلس، نایب رئیس مجلس، عضو و دبیر شورای عالی امنیت ملی، قائم مقام آیت الله هاشمی در جنگ، نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سال‌ها به ظرایف و احتیاجات جامعه با وجود محدودیت‌ها و نیازها آشنایی دارد و به مسائل محرمانه نیز دسترسی داشته و تصمیم‌گیری می‌کرده است.


نمی‌توانیم کسی را در ابعاد آقای روحانی پیدا کنیم که در پستوی اتفاقات سرک کشیده و مطلع باشد


احمدی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم کسی را در ابعاد آقای روحانی پیدا کنیم که در پستوی اتفاقات سرک کشیده و مطلع باشد، لذا همین اطلاع کامل آقای روحانی از وضعیت کشور باعث شده که بداند نیاز جامعه چیست. او مطلع است در چه مسائلی بن‌بست وجود دارد. مثلا تأمین یارانه‌ها کار مشکلی برای دولت شده است. دخالت در اقتصاد از سوی نهادهای مختلف یک معضل دیگر است. اگر دقت کنید از روز اولی که آقای روحانی روی کار آمد، شیب ملایمی علیه نهادهایی داشت که در اقتصاد تأثیر دارند. او می‌گوید اگر در این شرایط ابوذر و سلمان هم بودند فاسد می‌شدند. این سخنان، نشانه‌هایی است از یک واقعیتی که رئیس جمهور می‌داند.


این حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: ما باید وضعیت اقتصاد را شفاف کنیم و نهادهای تأثیرگذار را از اقتصاد بیرون بکشیم. رئیس جمهوری می‌داند که چه می‌خواهد؛ جامعه هم آماده است.


مجلس ما حزبی نیست و آرای نمایندگان بر اساس یارگیری روزانه است


احمدی با بیان اینکه "تاکنون هیچ وقت در طرح موضوع رفراندوم در سال‌های اخیر، دغدغه اصلی منافع مردم نبوده است"، ادامه داد: در زمانی آقای خاتمی پیشنهاد برگزاری رفراندوم درباره لوایح دوقلو را مطرح کرد، مسئله مردم نبود، یا در زمان احمدی‌نژاد وقتی می‌خواستند یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند، کسی منعی در حذف یارانه‌ها نمی‌دید و نیازی به رفراندوم نبود؛‌ اما روحانی حتی اگر الان نتواند رفراندوم را عملیاتی کند ایرادی ندارد. همین که فضای خواستن را در این مقطع به وجود آورده یک گام به جلو است.


وی اضافه کرد: امیدوارم شاهد روزی باشیم که تصمیم درباره مسائل مهم و کلان کشور را به جای اینکه برعهده مجلس بگذاریم، از طریق رفراندوم حل کنیم؛ چراکه مجلس ما حزبی نیست. مجلس حزبی یک برنامه دارد؛ اما مجلس ما غیرحزبی است و نمایندگان بر اساس مسائل قومی و طایفه‌ای وارد مجلس شده‌اند و در هر برنامه و مسئله، نمایندگان یارگیری می‌کنند. آرای نمایندگان نظم قانون‌مند ندارد و بر اساس یارگیری روزانه است.


تندروها افراد تریبون‌داری هستند که پایگاه اجتماعی ندارند


این وکیل پایه یک دادگستری، در پاسخ به این سؤال که "نفس مطرح کردن رفراندوم از سوی رئیس جمهوری در این مقطع زمانی و آثار سیاسی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟" گفت: دکتر روحانی، حقوق خوانده است. حقوقدان وقتی صحبت می‌کند یعنی رفتار جامعه را رصد کرده است اما تندروها افراد تریبون‌داری هستند که پایگاه اجتماعی ندارند. رئیس جمهور برآمده از رأی مردم است و در جهت منافع مردم صحبت می‌کند. برای او، منافع گروهی و جناحی که مطرح نیست. رئیس جمهوری، رئیس جمهوری همه مردم است، وقتی می‌گوید رفراندوم، یعنی مردم می‌توانند رأی منفی بدهند و این هیچ ایرادی ندارد.


وی درباره ویژگی رئیس جمهوری حقوقدان گفت: آقای رئیس جمهوری برابر اصل 113 قانون اساسی، مسئولیت نظارت بر اجرای قانون اساسی را دارد. اصل 59 قانون اساسی یک اصل است که باید عملیاتی شود. این یک اصل زینتی نیست، این اصل مربوط به اعمال حق حاکمیت مردم است. اگر همه مردم خواستند که مسئله‌ای را نمی‌خواهند یا می‌خواهند دیگر بحثی ندارد.


احمدی ادامه داد: مثلا اگر مردم گفتند که در همین حد غنی‌سازی بس است و به اندازه برطرف کردن نیازهای داخلی کافی است. در این صورت تیم مذاکره‌کننده به راحتی می‌تواند صحبت کند، از آن طرف اگر مردم بخواهند که انرژی هسته‌ای تا به انتها پیش رود آنگاه نیز باز تیم مذاکره‌کننده می‌تواند بر اساس نظر مردم عمل کند؛ چراکه تبعات هر دو نظر را مردم پذیرفته‌اند.


این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: یک حقوقدان وقتی اظهارنظر می‌کند مطمئن است که نظر مخالف هم هست. تفاوت رئیس جمهوری حقوقدان با دیگر رؤسای جمهور در این است. رئیس جمهوری حقوقدان خود را رئیس جمهور همه مردم می‌داند و نظرات مخالف یا موافق را می‌پذیرد. اما دیگران، نظر و دیدگاه خاصی دارند و برای رسیدن به نظرشان هر نوع مانع را از سر راه برمی‌دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر