صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۱۹ | ۱۹ / ۰۱ /۱۴۰۴
| |
معاون وزیر کار در نشست خبری تاکید کرد:

توسعه زیر ساخت های آموزش مهارتی نیازمند اعتبار ۲۰ همتی/ ۴۰درصدشاغلین باید ارتقای مهارت پیداکنند/ حذف کارگران بی مهارت از چرخه کار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: اگر از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر ارتقای مهارت پیدا نکند از چرخه کار حذف می‌شو و .۴۰درصد از شاغلین باید ارتقای مهارت پیدا کنند تا بتوانند همین کار فعلی را حفظ کنند.
کد خبر : 966419

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامحسین محمدی امروز (سه شنبه ۱۹ فروردین) در نشست خبری به تشریح فعالیت، چالش و برنامه‌های سازمان پرداخت و گفت: سیاست‌هایی در کشور این سازمان را به عنوان یکی از ارکان اصلی و متولی آموزش‌های غیر رسمی در کشور معرفی کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه نمی‌توان به آموزش در کشور توجه شود، اما به ریشه چالش‌ها اشاره نشود، گفت: در هر دو فصل پاییز و زمستان کمبود نیروی ماهر باعث افزایش ریسک در بازار تولید شده است.

معاون وزیر کار، گفت: نیروی انسانی و فقر مهارتی دو مورد اصلی است. فقر مهارتی نشان می‌دهد با توجه به نیاز بازار کار، فرد آموزش و آگاهی نسبت به نیاز بازار کار را ندارد.اگر از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر ارتقای مهارت پیدا نکند از چرخه کار حذف می‌شود.۴۰درصد از شاغلین باید ارتقای مهارت پیدا کنند تا بتوانند همین کار فعلی را حفظ کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تاکید کرد: هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که نیروی کار باید مهارت در این زمینه را کسب کنند.بیش از ۸۵درصد کارفرمایان نیاز به ارتقای مهارت را در اولویت قرارداده‌اند و بیش از ۷۰درصد کارفرمایان نیروی کار را با مهارت جدید جذب می‌کنند.

وی با طرح این سوال که نظام آموزش با نیاز بازار کار هماهنگ و پاسخگو است؟ گفت: خیر پاسخ گو نیست. ما مراکز آموزشی متنوع داریم، اما خروجی مناسب و مورد نیاز بازار کار وجود ندارد. رتبه آموزش ما در شاخص رتبه سال‌های تحصیل به ۱۳۶ رسیده و جز چهار کشور آخر هستیم یعنی آموزش و کیفیت پایینی داریم.

مهارت تضمین کننده شغل است. محمدی با بیان این مطلب گفت: عدم تناسب آموزش‌ها با نیاز بازار کار نشان می‌دهدکه به فعالین و کارفرمایان پیشنهاد می‌شود که با برگزاری دوره‌های کارآموزی با حمایت کارفرما، آموزش‌ها از طریق انجمن ها، پلتفرم‌های آموزش‌های آنلاین و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی، بخش‌های آموزش داخلی و آموزش و مربی گری در حین کار می‌توان به آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار و مهارت آموزی موفق در زمینه توسعه بازار کار دستیابی داشت.

وی تصریح کرد: باید آموزش‌ها اصلاح شود و با همکاری کارفرمایان به سمت آموزش و مهارت آفرینی نیروی کار حرکت کنیم.

محمدی تاکید کرد: با هم آفرینی می‌توان به نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای موفق در زمینه توسعه مهارت آموزی فرد برای جذب به بازار کار دست یافت و با تنوع در آموزش و بازار کار می‌توان با مشارکت یک نیاز آموزش پویا و با توجه به نیاز بازار کار، به وضعیت انسجام در بازار‌های کار خواهیم رسید.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در طرح‌های هم آفرینی باید به ایجاد کنسرسیوم مهارت، یکصد فرصت مشارکت و سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور، طرح همنوا، امکان سنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت، تربیت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیحیتال، کارفن اشاره کرد.

محمدی با اشاره به ضرورت تامین بودجه و اعتبار توسعه آموزش فنی و حرفه ای نیروی کار، گفت: برای توسعه زیرساخت آموزش و مهارت آموزی نیروی کار نیازمند بودجه و اعتبار ۲۰ همتی هستیم که در غیر این صورت نمی توان تغییری در وضعیت آموزش و مهارت آموزی نیروی کار داد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر