صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۹ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۳
فصل سوم؛ اپیزود اول

آیا هوش مصنوعی خواب گوسفند برقی می بیند؟

آیا هوش مصنوعی کشف شده یا اختراع؟ آیا آینده‌ای انسان با هوش مصنوعی دارد، مثل فضای داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی، اینقدر سیاه و تاریک است؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند از ما در برابر خودش محافظت کند؟
کد خبر : 962993



فصل سوم پادکست آنالوگ با یک کاراکتر جدید شروع به کار کرده. راوی ما در این شروع جدید، به همراه یک دستیار هوش مصنوعی به بیان موضوعات و پدیده‌های مختلف در حوزه‌ی علم و فناوری، تاریخ، فرهنگ و... می‌پردازد. ما قصد داریم با دیالوگ بین یک هوش انسانی و یک هوش مصنوعی، به روایت جدیدی در پادکست سازی برسیم.

 از یک هوش مصنوعی در مورد خودش سوال کردیم. این که آیا هوش مصنوعی حاصل کشف بوده است یا اختراع؟. جواب متفاوت و عجیب دستیار راوی ما رو میتوانید در این اپیزود بشنوید.

 

آیزاک آسیموف و هوش مصنوعی

ما به سراغ آیزاک آسیموف و سه قانون طلاییش رفتیم. سه قانونی که حتی تا الان هم چالش‌ها و سوالات اساسی‌ای رو برای توسعه هوش مصنوعی مطرح کرده و در توسعه‌ی هوش مصنوعی اثر بسیاری گذاشته

آیزاک آسیموف نویسنده‌ی روس-آمریکایی گونه‌ی علمی- تخیلی و استاد بیوشیمی در دانشگاه بوستون بود. آسیموف را حتی پدر ژانر علمی- تخیلی هم  می‌دانند. داستان‌های او الهام بخش و منبع اقتباس بسیاری از داستان‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان ادبیات و سینمای علمی- تخیلی بوده. شهرت اصلی او بیشتر به دلیل نگارش مجموعه کتاب‌های بنیاد است. سایر مجموعه‌های اصلی‌اش عبارتند از: امپراتوری کهکشانی و ربات.

 او در دهه‌ی آخر زندگی‌اش این مجموعه‌ها را به هم پیوند می‌زند. قوانین سه گانه‌ی رباتیک وی از شهرت جهانی برخوردار است و دانشنامه‌ی بریتانیکا آسیموف را واضعِ واژه‌ی رباتیک در زبان انگلیسی می‌شناسد. تاثیرگذاری او در این ژانر آنقدر بوده که سیارک آسیموف 5020 به افتخار وی، نامگذاری شده‌است.

 

صداهایی که در این اپیزود می‌شنوید:

بلیدرانر و آدم مصنوعی‌هایی که خواب گوسفند برقی می‌بینند

اسم این اپیزود از کتاب معروف علمی-تخیلی، آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می بینند؟ نوشته‌ی فیلیپ. کی. دیک، برگرفته شده. کتابی که فیلم بلید رانر 1982، ساخته‌ی ریدلی اسکات از آن اقتباس شده. تکه‌ای از این فیلم که مونولوگ پایانی یک هوش مصنوعی تحت تعقیب و درحال مرگ است، در این اپیزود استفاده شده. مونولوگی مشهور که توصیف یک هوش مصنوعی از استعمار او توسط انسان‌هاست.

هوش مصنوعی-2001 (A.I)؛ کوبریک یا اسپیلبرگ؟

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در این اپیزود، مونولوگی جذاب و فلسفی از آن می‌شنوید، فیلم هوش مصنوعی (A.I) ساخته استیون اسپیلبرگ است. البته ایده و فیلمنامه و حتی ایده‌های کارگردانی کار برای استنلی کوبریک بوده، اما قبل از شروع فیلمبرداری، کوبریک، عمرش به پایان رسیده، و وصیت می‌کند که دوستش، اسپیلبرگ، اثرش را به اتمام برساند. اسپیلبرگ هم در مصاحبه‌ای گفته که هیچ چیز را تغییر نداده و مطابق دست نوشته‌های کوبریک فیلم را ساخته. این فیلم از اهمیت بالایی در سینمای ژانر علمی-تخیلی برخوردار است. به خصوص که کوبریک چند دهه قبل با ساخت فیلم 2001: اودیسه فضایی، مسئله‌ی هوش مصنوعی و تسلط بر انسان را مطرح کرده، تا جایی که بر برنامه نویسی هوش مصنوعی ایستگاه بین المللی فضایی نیز تاثیر گذاشته. فیلم هوش مصنوعی با مونولوگ خارق العاده ای درمورد درک عواطف و احساسات توسط هوش مصنوعی شروع می‌شود که در این اپیزود از پادکست آنالوگ خواهید شنید و درمورد آن با هوش مصنوعی گپ خواهیم زد.

عوامل تولید:

نویسنده و کارگردان: محمد وحیدی

راوی: نعیمه کرابی

تدوین: نعیمه کرابی

گرافیک: علیرضا مهاجری

تهیه کننده: یاسر نظیفی گیلوان

 

صداها و قطعات موسیقی به کار رفته: 

موسیقی: Across the spider-vers (intro)- Daniel Pemberton

فیلم:

 blade runner-1982-ridley scott

A.I-2001-steven spielberg

انتهای پیام/

ارسال نظر