صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

آغاز آخرین فاز مرمت و استحکام‌بخشی ایوان عالی قاپو

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: «عملیات مرمت و استحکام‌بخشی آخرین فاز ایوان ستون‌دار عالی قاپو آغاز شد.»
کد خبر : 96097

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پایگاههای ثبت جهانی استان اصفهان فریدون اله‌یاری افزود: عملیات استحکام‌بخشی و مرمت آخرین فاز ایوان ستوندار عالی قاپو با اعتباری بالغ بر شش میلیاردو 300 میلیون ریال آغاز شد.


وی اظهار داشت: اقدامات مرمتی و استحکام بخشی ستونهای ایوان سال گذشته به اتمام رسید و در حال حاضر کار استحکام‌بخشی مراحل نهایی سقف و مرمت تزئینات سقف، ستون و دیوارهای ایوان در دست اجرا است.


اله‌یاری افزود: ساماندهی حفاظ‌های ایوان (نرده های چوبی جلوی ایوان)، اجرای آجر فرش کف و نورپردازی در ایوان از دیگر اقدامات نهایی ایوان ستوندار است.


کاخ عالی قاپو را یکی از مهمترین بناها و معماری‌های نفیس اصفهان است، این کاخ در واقع ورودی دولتخانه صفوی بوده است ، که در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است، ارتفاع آن 48 متر است و 6 طبقه دارد که با راه پله‌های مارپیچ می توان به آنها رسید.


یکی از دلایلی که باعث شده عمارت باشکوه عالی قاپو در زمره آثار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، آثار مینیاتوریست معروف عصر صفوی رضا عباسی است.


همچنین تنگ بری های بسیار زیبا و نفیس آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که به آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز می گویند.


کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ 15 دی ماه 1310به شماره 104 به ثبت ملی رسید. این عمارت که در مجموعه میدان امام قرار دارد به همراه مجموعه میدان امام در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ به ‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر