صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

علم

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۹:۵۲ | ۳۰ / ۱۱ /۱۴۰۳
| |

حضور دلالان اصلی‌ترین مشکل در گردشگری سلامت

رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه مشکلات عمده گردشگری سلامت در کشور، حضور دلالان و بروکرهای غیررسمی است، گفت: هوش مصنوعی در برطرف کردن مشکلات و ارتقای کیفیت گردشگری سلامت در کشور بسیار کارآمد است.
کد خبر : 958697

نرگس وصال، رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا کمبود آموزش تخصصی را یکی از مشکلات موجود در حوزه دانست و گفت: ما در کشور به کارشناسان حرفه‌ای گردشگری سلامت نیاز داریم تا بتوانند بیماران را مدیریت، خدمات را معرفی و پرزنت و فرآیند درمان را تسهیل دهند.

وی ایجاد یک چارت سازمانی رسمی برای گردشگری سلامت در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای بهبود شرایط موجود در حوزه گردشگری سلامت دانست و گفت: این ساختار در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی ایران از وظایف معاونت درمان دانشگاه است. این یک قدم بزرگ است. 

وصال گفت: جذب بیماران خارجی، ارتقای کیفیت خدمات درمانی، یکپارچه‌سازی مراکز درمانی، توانمندسازی واحدهای بین‌الملل بیمارستان‌ها، پیگیری وضعیت بیماران پس از درمان (Follow-up) از اهداف اصلی گردشگری سلامت است.

رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت پیگیری بیماران پس از ترخیص تاکید کرد: این مسئله بسیار حیاتی است. چراکه بیمار خارجی پس از دریافت خدمات درمانی در کشور باید از پیگیری مراکز درمانی و پزشک معالج مطمئن شود، این موضوع اعتماد بیماران را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیماران بیشتری از طریق توصیه و تبلیغات دهان به دهان جذب شوند. علاوه بر این، بیمارستان‌ها نیز باید از کیفیت، موثر بودن خدمات و رضایت‌بخشی بیماران مطلع باشند.

وصال با بیان اینکه مشکلات عمده گردشگری سلامت در کشور، حضور دلالان و بروکرهای غیررسمی است. ادامه داد: متأسفانه حضور بروکرها و واسطه‌های غیرمجاز آسیب جدی به گردشگری سلامت در ایران زده است که ازجمله این آسیب‌ها میتوات به افزایش بی‌رویه هزینه‌های درمان، کاهش اعتماد بیماران اشاره کرد.

وی افزود: به عنوان مثال، یک عمل جراحی که در بیمارستان باید ۲ هزار دلار هزینه داشته باشد، از طریق برخی مطب‌ها و واسطه‌ها تا ۶ هزار دلار به گردشگران سلامت تحمیل می‌شود که این مسئله هم به اعتبار پزشکان و بیمارستان‌ها لطمه می‌زند و هم باعث می‌شود که بیماران از ایران تصویری نادرست داشته باشند.

وصال تشریح کرد: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای مقابله با این معضل با تعدادی از شرکت‌های تسهیلگر معتبر که دارای مجوز رسمی از میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی هستند، قرارداد منعقد کرده‌اند. این شرکت‌ها وظیفه دارند بیماران را به شکل قانونی و شفاف به مراکز درمانی معرفی کنند تا تمام محاسبات مالی تحت نظارت مستقیم بیمارستان انجام شود.

وی در خصوص نقش فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی در برطرف کردن مشکلات و ارتقای کیفیت گردشگری سلامت در کشور گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در چندین زمینه مهم از جمله دریافت و پردازش پرونده‌های بیماران، پرونده‌های الکترونیکی و ارتباط هوشمند بین پزشک و بیمار، تورهای مجازی برای معرفی مراکز درمانی مثل استفاده از واقعیت مجازی (VR)، سیستم‌های هوشمند پشتیبانی و پیگیری وضعیت بیمار در گردشگری سلامت مفید باشد.

رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آینده گردشگری سلامت در کشور، تاکید کرد: ما در حوزه پزشکی پتانسیل‌های بسیاری داریم که نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد. اگر بتوانیم واسطه‌ها و دلالان را کنار بزنیم، شرکت‌های تسهیلگر مجاز را حمایت کنیم و از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی و دیجیتال‌سازی استفاده کنیم، قطعاً ایران می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در منطقه و حتی جهان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر