صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

ساختار نوینی از مدل همکاری دولت، صنعت و دانشگاه شکل می‌گیرد

دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تدوین اساس‌نامه جدید کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار را راهی برای ایجاد ساختاری نوین از همکاری دولت، صنعت و دانشگاه دانست.
کد خبر : 95822

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سومین نشست شورای سیاست‌گذاری کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس شورای سیاست‌گذاری و محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی برگزار شد.


توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری


معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به شکل‌گیری کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار به عنوان یکی از ارتباط‌دهندگان دانش با صنعت افزود: «مقام معظم رهبری، در سال 80 و در یکی از سخنرانی‌های خود بر توجه به اهمیت و فرابخشی بودن موضوع ارتباط علم، فناوری و بازار تاکید داشتند که این امر در ریاست جمهوری پیگیری شود، بنابراین از همین جنبه وارد موضوع شدیم.»


او با اشاره به وجود 66 کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در دوره پیشین گفت: «بخش عمده‌ای از این کانون‌ها در حوزه صنعت و کشاورزی فعالیت می‌کردند اما به دلیل نداشتن ساختار حقوقی مستقل عملا تداوم کار کانون‌ها با مشکلاتی مواجه شد.»


چالش‌های کانون‌ها


شیخ زین‌الدین غالب‌شدن نگرش دولتی را عمده چالش کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار برشمرد و افزود: «علی‌رغم آن‌که ایجاد این کانون‌ها، با هدف محوریت قرارگرفتن بخش خصوصی صورت گرفت، اما عملا این موضوع محقق نشد. با توجه به این‌که کانون‌ها، شخصیت مستقل نداشتند، باید ذیل یک دستگاه دولتی فعالیت می‌کردند، چون امکان تخصیص اعتبارات به خود کانون وجود نداشت. عملا وظایف کانون‌ها تبدیل به وظایف سازمان میزبان می‌شود.»


حرکت در مسیر شفاف مالی


شیخ‌زین‌الدین عدم توجه به استقلال ساختار مالی را از دیگر چالش‌های کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در اساس‌نامه دوره پیشین عنوان کرد و گفت: «با این‌که برخی از کانون‌ها متعهدانه رفتار کردند، اما در بسیاری از موارد، امکان پیگیری نتیجه‌بخشی اعتبارات تخصیص شده وجود نداشت که به همین دلیل، اساس‌نامه فعلی را تغییراتی دادیم تا کانون‌ها در مسیر شفاف از لحاظ مالی حرکت کنند.»


او درباره مدل و ساختار حقوقی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار گفت: «با طیف بزرگی از افراد صاحب‌نظر حقوقی و آشنا با ساختار و محتوای کانون‌ها مشورت شد و در اصول و کلیات به اجماع نظر رسیدیم. با اداره ثبت شرکت‌ها مذاکرات بسیار جدی صورت گرفت و خوشبختانه، به ساختار کنونی برای کانون‌ها دست یافتیم که در این مدل، بخش خصوصی، دانشگاهیان و دولت نقش دارند.»


تدوین اساسنامه جدید و ایجاد ساختاری نوین


معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، اساس‌نامه جدید را ظرفیت بسیار خوبی برای شکل‌گیری ساختار نوینی از مدل همکاری دولت، صنعت و دانشگاه دانست و افزود: «تدوین اساس‌نامه جدید این کانون‌ها، با توجه به تغییرات و بهبودهایی که در آن صورت گرفته است می‌تواند ساختاری نوین از همکاری دولت، صنعت و دانشگاه را محقق کند.»


او گفت: «در اساس‌نامه جدید، به جای شورای کانون مجمع عمومی وجود دارد، و مشابه با انجمن‌های علمی، دارای هیات مدیره و بازرس است.»


حضور چشمگیر بخش خصوصی


شیخ زین‌الدین با بیان این‌که 65درصد اعضا، از بخش خصوصی به طور کلی و 35 درصد از دانشگاهیان تشکیل می‌شود، گفت: «مالکیت دولت در این کانون پیچیدگی‌ها و دشواری‌هایی ایجاد می‌کرد، اما تمهیداتی صورت گرفت که دولت، مدیریت و نظارت داشته باشد. چگونگی دخالت دولت در مدیریت بدون مالکیت، پیچیدگی‌های خاص خود را داشت که خوشبختانه با راهنمایی و همکاری صمیمانه و مناسب اداره کل ثبت شرکت‌ها، محقق شد.»


شیخ زین‌الدین افزود: «هدف اصلی از تحقق این اساس‌نامه و کار کانون‌ها، بهبود وضعیت کسب و کاردر بخش‌ها با به کارگیری نوآوری و فناوری در آن بخش است و شکل‌گیری اساس‌نامه جدید، کانون‌ها را با داشتن هویتی مستقل و شفاف، در رسیدن به اهدافشان حمایت می‌کند.»


حل مشکلات صنوف توسط کانون‌ها


همچنین در این نشست، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به شکل‌گیری ساختاری برای نقش‌آفرینی کانون‌ها در افزایش سهم بازار با همکاری دستگاه‌های ذیربط گفت: «مشکل اصلی در کانون‌ها که موجب توقف کار کانون‌ها شد، بحث افزایش سهم بازار بود زیرا جایی که باید وزارت صنایع ورود پیدا کند این اتفاق نیفتاد.»


او افزود: «کانون زمانی شکل می‌گیرد و هویت خود را پیدا می‌کند که فعالان حوزه حل مشکلاتشان را به دست کانون مشاهده کنند. صنعتگر وقتی مشکل بازار را حل کند، به سراغ دانشگاه می‌رود و این حلقه ارتباطی میان صنعت و دانشگاه به طور طبیعی شکل می‌گیرد. عمده مشکل در افزایش سهم بازار است و اگر نماینده وزارت صنعت تعامل لازم را انجام دهد، مشکل کانون‌ها حل می‌شود.»


طیبی مشکل آزمایشگاه‌های ملی را از دیگر موارد تحقق اهداف کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار برشمرد و گفت: «برای جلب اعتماد بازار و کسانی که به دنبال خرید خارجی نیستند، باید به طورجدی به آزمایشگاه‌های ملی توجه شود.»


توجه به نقش شورای سیاستگذاری در کار کانون‌ها، وجود راهبری، تعیین اهداف و تخصیص منابع به ازای پیشرفت کار برای تحقق ماموریت کانون‌ها، ضرورت توجه به موارد راهبردی در تدوین و تحقق اساس‌نامه کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار، عضو گیری انجمن‌‌های صنفی و تخصص و صنعتی و... از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر