صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
پس از بازدید معاون میراث فرهنگی کشور از پایگاه تاریخی معبد آناهیتا در کنگاور

آماده‌سازی میدانی معبد آناهیتا در دستور کار قرار گرفت

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید به اینکه معبد آناهیتا یکی از سایت‌های تاریخی کشور است که هم‌اکنون در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارد اعلام کرد: از آنجایی که معبد آناهیتا در کنگاور در فهرست موقت میراث جهانی است و یکی از سایت‌های مهم کشور محسوب می‌شود برای پیشبرد فرآیند پرونده لازم است که هر چه سریع‌تر آماده‌سازی میدانی این معبد در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر : 95634

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معبد آناهیتا به عنوان یکی از بزگترین بناهای سنگی در ایران در شهر کنگاور و در استان کرمانشاه قرار دارد. گفته می‌شود معبد آناهیتا دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است که همواره مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی، باستان شناسان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.


با این وجود محمدحسن طالبیان معتقد است که ساماندهی و حفاظت از این محوطه تاریخی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.


معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به ثبت معبد آناهیتا در فهرست آثار موقت جهانی می‌گوید: «معبد آناهیتا در کنگاور یکی از سایت‌های مهم ایران به شمار می‌رود و از آنجایی که این سایت تاریخی در فهرست آثار موقت قرار دارد لازم است که آماده سازی میدان این محوطه هر چه سریع‌تر انجام بگیرد.»


به گفته طالبیان، در سال‌های گذشته اقدامات بسیاری باید برای ساماندهی محوطه انجام می‌گرفت از جمله ساماندهی سقف امامزاده‌ای که در آن محدوده است. با توجه به اینکه هیچ نهادی با توسعه امامزاده مخالف نیست اما سقف آن باید با هماهنگی اداره اوقاف استان باز طراحی شود و متناسب با شان امامزاده و این سایت تاریخی باشد.


وی گفت: «لازم است هر چه سریع‌تر اقدامات مربوط به پاک‌سازی گیاهان و علف های هرز در محوطه انجام بگیرد و در مرحله بعد نیز خدمات مربوط به گردشگران مثل مسیر بازدید کنندگان، اطلاع رسانی، نصب تابلو، تجهیز کارگاه و پایگاه برای شروع کارگاه های مرمتی آغاز شود.»


آن‌طور که معاون میراث فرهنگی کشور می‌افزاید: «پس از آنکه اقدامات مربوط به خدمات گردشگران در محوطه انجام شد پیش‌بینی شده تا ساختمان هایی که داخل محوطه وجود دارند آزادسازی و تملک شوند. به طوری که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از تملک این بناها قرار است خدمات پشتیبانی مجموعه در آنجا استقرار پیدا کند.»


طالبیان همچنین از تهیه نقشه های منظری معبد آناهیتا خبر داد و گفت: «ترمیم حصار پیرامون معبد و همچنین تهیه نقشه و طرح جامع منظری از جمله فعالیت‌هایی است که امید می‌رود در برنامه‌ای بلند مدت انجام گیرد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر