صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۱۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

راه‌اندازی تعاونی‌های سهامی عام عامل تحقق اقتصاد مقاومتی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقش تعاون در اقتصاد مقاومتی می‌تواند از طریق تأمین مالی و بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و همچنین راه‌اندازی تعاونی‌های سهامی عام در تحقق اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر شود.
کد خبر : 95549

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی، تعاون و اقدام و عمل گفت: تعاون در تحقق اصول اقتصاد مقاومتی از نقش مهمی برخوردار بوده و این در حالی است که کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از طریق تحقق اصول اقتصاد مقاومتی است.


رضایی با اشاره به تجربه الگوهای مختلف اقتصادی در تاریخ 150 ساله ایران، بیان کرد: در ایران الگوهای مختلفی ازجمله الگوی عباس‌میرزا، با تفکر مکانیزه شدن ارتش برای بازپس‌گیری سرزمین‌های ازدست‌رفته، الگوی امیرکبیر، الگوی قاجار، الگوی رضاشاه، الگوی انقلاب سفید و اصلاحات ارضی، الگوی سازندگی، الگوی اصلاحات، الگوی عدالت و درنهایت الگوی درهای باز مواجه بوده که هم‌اکنون آن را تجربه می‌کنیم.


وی عنوان کرد: پس از مطالعه همه این الگوها نتیجه‌‌ای که حاصل شد حاکی از منظومه‌ای از سندهای چشم‌انداز 1420، اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب اسلامی آنها را ابلاغ کردند.


وی بابیان اینکه اکنون ایران با مشکل الگوی اجرایی در زمینه حل مشکلات اقتصادی مواجه نیست، عنوان کرد: دغدغه امروز کشور انحراف از سیاست‌های کلان اقتصادی و پیاده‌‌سازی این رویه‌هاست. در ابتدای اصول اقتصاد مقاومتی در حالی صحبت از لزوم وجود الگو و نحوه عملیاتی شدن آن به میان آمده که باید از طریق درون‌زایی برون‌گرایی، رویه‌های موجود در این زمینه را اجرایی کرد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم برخورداری دولت از دو برنامه مشخص برای اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: باید قبل از هر چیز نحوه پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در درون دولت مشخص شود، به‌طوری‌که بهترین خدمات با کم‌ترین هزینه و تنش‌های بین‌المللی بر پایه چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی در درون دولت محقق شود.از سوی دیگر بر همین اساس دولت باید نقش حمایت‌گری، نظارت و راهبری اقتصاد را در این برنامه در دست گیرد.


وی با بیان اینکه در سیاست‌های اصل 44، 44 درصد از درآمد ملی از طریق تعاون در نظر گرفته شده، عنوان کرد: ازجمله سیاست‌هایی که در نظر گرفته شده می‌توان به واگذاری سهام عدالت به شرکت‌های تعاونی و ایجاد بازار سهام عدالت به موازات بورس فعلی کشور اشاره کرد. از طرفی گسترش بازار سهامی عام می‌تواند باعث شکل‌گیری بازارهای سهامی عام گردد به‌گونه‌ای که هر سهامدار با وجود حد معینی از سقف سهام فاقد بیش از یک رأی باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر