صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۴

ابراز نگرانی پاریس از توافق احتمالی در 11 فروردین/ فرانسه بلندگوی اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای

منابع خبری می‌گویند فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 باز هم سخت‌گیرانه‌ترین موضع‌گیری‌ها را در قبال ایران اتخاذ کرده است.
کد خبر : 9536

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ سفیر فرانسه در آمریکا پس از انتشار گزارش‌هایی از اختلافات بین واشنگتن و پاریس در رایزنی‌های هسته‌ای می‌گوید در نظر گرفتن تاریخ ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) به عنوان ضرب‌الاجل نهایی، خطرناک است.


«جرارد آرواد» پس از پایان آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای در شهر «لوزان» سوئیس در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «اینکه پایان مارس ضرب‌الاجل قطعی در نظر گرفته شود، مضر و خطرناک است.»


وی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که رسانه‌های خبری پیشتر از اختلافات بین فرانسه و سایر کشورهای گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌‌‌ای خبر داده بودند.


بنا به این گزارش‌ها، یکی از موارد اختلافی فرانسه با آمریکا ضرب‌الاجل مذاکرات است. فرانسوی‌ها بنا به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌گویند ضرب‌الاجل تعیین شده یک تاریخ «مصنوعی» است و گروه 1+5 در صورت لزوم باید برای عقد قراردادی خوب با ایران منتظر بماند. آمریکایی‌ها از طرف دیگر نگرانی‌های خود را از بابت نمایندگان کنگره این کشور که منتظر تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست تحریم‌ها هستند، یادآور می‌شوند.


روزنامه گاردین هم روز جمعه با انتشار گزارشی از اختلافات فرانسه و آمریکا خبر داد و نوشت «لوران فابیوس»، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه با هیئت مذاکره‌کننده این کشور تماس گرفته و خواستار پافشاری بر عدم رفع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده است.


بلندگوی اسرائیل


فرانسه یکی از کشورهای گروه موسوم به 1+5 است که در گذشته هم در مسیر توافق هسته‌ای با ایران کارشکنی کرده است.


برخی تحلیلگران فرانسه را بلندگوی اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند. به عنوان مثال، «جفری گلدبرگ» روزنامه‌نگار سرشناس و نزدیک به رژیم صهیونیستی دو هفته پیش نوشت «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات هفته‌های آتی بین ایران و گروه 1+5 نقش «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را ایفا خواهد کرد.


«یوال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی چند ماه بعد در اسفندماه همان سال جزئیات بیشتری از فشار این رژیم بر پاریس برای فشار بر مذاکره‌کنندگان ایران فراهم آورد.


وی گفته بود در پیش‌نویس اولیه توافقنامه هسته‌ای ژنو، ایرانی‌ها می‌توانستند ذخیره اورانیوم 20 درصدی خود را حفظ کنند و صرفاً توافق می‌کردند از ادامه تولید این سطح از اورانیوم خودداری کنند. اما در پی فشار رژیم اسرائیل از طریق فرانسه، در متن نهایی توافقنامه مقرر می‌شود که ایران نیمی از ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را رقیق کرده و نیم دیگر را به اکسید تبدیل کند.


اشتاینیتز همچنین در آن زمان مدعی شد در نسخه اولیه توافقنامه ژنو صرفاً مقرر شده بود ایران از آغاز به کار رآکتور آب سنگین اراک خودداری کند اما می‌توانست به ساخت بخش‌های کلیدی این رآکتور ادامه دهد. اما در پی رایزنی فرانسوی‌ها با رژیم اسرائیل، دولت فرانسه در این زمینه نیز شرایط متفاوتی را برای ایران مطرح کرد.


توقف مذاکرات پس از درگذشت مادر رئیس‌جمهور ایران


رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 روز جمعه پس از انتشار خبری از درگذشت مادر «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران متوقف ماند. یک مقام بلندپایه روسیه مدعی شد طرفین نزدیک به توافق قرار دارند.


گفته می‌شود نشست هسته‌ای در شهر «لوزان» به آن دلیل در روز ششم ناتمام ماند تا هیئت ایرانی بتوانند در مراسم خاکسپاری مادر رئیس‌جمهور ایران شرکت کنند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری از جمله اعضای هیئت ایرانی بودند که به تهران بازگشتند.


دیپلمات‌ها در هفته‌ای که گذشت تلاش کردند تا در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل 31 مارس برای مشخص کردن چارچوب توافق، تا سرحد ممکن پیشرفت حاصل کنند.


فرانسه تحت تأثیر اسرائیل و دولت‌های عرب در توافق هسته‌ای کارشکنی می‌کند


مقامات آمریکا در محافل خصوصی می‌گویند فرانسه تحت تأثیر اسرائیل و کشورهای عرب در مسیر توافق هسته‌ای کارشکنی می‌کند.


روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نوشت فرانسه بار دیگر با اتخاذ سرسرسخت‌ترین دیدگاه‌ها در مذاکرات هسته‌ای شهر «لوزان» با دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا که خواستار رسیدن به توافق با تهران تا قبل از پایان ماه جاری میلادی است، در تقابل قرار گرفته است.


اوباما روز جمعه و پس از انتشار گزارش‌هایی که حاکی از اختلافات مواضع واشنگتن و پاریس در این گفت‌وگوها بود با «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.


بنا به گزارش روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، دیپلمات‌های فرانسوی علناً آمریکا و سایر اعضای 1+5 را تحت فشار قرار داده‌اند تا قبل از فرارسیدن موعد 31 مارس از دادن امتیاز به ایران در موضوعات اساسی به ویژه سرعت رفع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به ایران خودداری کنند.


علاوه بر این، پاریس ظاهراً تقویم زمانی‌ای غیر از واشنگتن مدنظر قرار دارد و استدلال می‌کند که ضرب‌الاجل قبلی تعیین‌شده «مصنوعی» است و کشورهای 1+5 در صورت لزوم برای عقد توافق خوب با ایران باید منتظر بمانند.


مقامات دولت اوباما گفته‌اند احتمال اقدام نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران توانایی آنها برای تمدید مهلت مذاکرات را محدود می‌کند؛ اما ظاهراً فرانسوی‌ها طور دیگری فکر می‌کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر