صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

چرا حماس به اردوگاه ایران بازگشته است؟

یک روزنامه فرامنطقه‌ای در گزارشی به بررسی اظهارات اخیر مقام‌های حماس درباره حمایت ایران از این جنبش پرداخت و یکی از دلایل احتمالی آن را خیانت کشورهای عربی در حق این جنبش عنوان کرد.
کد خبر : 95309

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «اظهارات موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الاقصی و بیان آشکار حمایت ایران از مقاومت اسلامی و موضوع فلسطین، ناامیدی جنبش حماس از سنی‌هایی که در پنج سال گذشته پشتیبان اصلی و جایگزینی برای دیگران بودند، و همچنین پیروزی جریان انقلابی داخلی این جنبش و شکست جریان محافظه‌کار که ریاست آن را خالد مشعل، مقیم کنونی دوحه برعهده داشت را نشان می‌دهد.»


به‌نوشته این روزنامه، خالد مشعل کسی بود که تصمیم گرفت مسیر این جنبش را از مسیر دمشق جدا کند و به اردوگاه مخالفان سوری که با نظام سوریه می‌جنگند، بپیوندد.


این روزنامه فرامنطقه‌ای می‌‌نویسد: « اما ابومرزوق‌ از راهی دور به‌طور غیر عادی تهران را ستود و در خلال آن گفت که ایران فارغ از کمک‌های امدادی، حمایت‌های دیگری نیز از مقاومت و موضوع فلسطین انجام داده است. میزان کمک‌های ایران به جنبش حماس از حیث امدادی، آموزشی و مالی به هیچ‌عنوان قابل مقایسه با دیگر کشورهای حامی مقاومت فلسطین نیست.»


ابومرزوق همچنین تاکید کرد که حمایت‌های ایران تاکنون آشکار و روی میز بوده است.


رای‌الیوم نوشت: «جنبش حماس از سوی برخی متحدان خود در کشورهای حوزه خلیج(فارس) فریب خورد به‌گونه‌ای که دائم می‌گفتند سقوط نظام سوریه اجتناب‌ناپذیر است و این موضوع چند ماهی بیشتر طول نمی‌کشد. همچنین به این جنبش توصیه می‌کردند که اشتباه یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطینیدر کویت را تکرار نکنند (اشاره به موضوع حمایتش از صدام) و در سنگر طرف مغلوب نایستند.»


رفتن خالد مشعل از رهبری این جنبش و نیرومند شدن جناح مخالفش در عرصه سیاست داخلی این جنبش می‌تواند سهم زیادی در بازگشت جوی آب به رودخانه داشته باشد.

خطرناک‌تر از همه این بود که این جنبش از دعوت محمد مرسی به اعلام جنگ در سوریه و بستن سفارت دمشق در قاهره حمایت کرد، موضوعی که به فتوای یوسف قرضاوی و محمد عریفی، مفتیان مصر و عربستان در کنفرانسی در قاهره انجام شد. این حمایت، رهبران سوریه را از حماس خشمگین کرد و منجر به سردی روابط این جنبش با ایران شد.


رای‌الیوم می‌افزاید: «پادشاهی عربستان در سایه اعلام جنگ علیه اخوان‌المسلمین و حمایت همه‌جانبه از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، درهای خود را در دوره پادشاهی ملک عبدالله به روی جنبش حماس بست تا اینکه سلمان بن عبدالعزیز یک سال و شش ماه پیش و به‌دنبال مرگ ملک عبدالله به‌ عنوان پادشاه عربستان معرفی شد. در این زمان نیز چیزی تغییر نکرد و دیدارهای میان پادشاه عربستان و رهبران جنبش حماس در سال گذشته در مکه سودی نداشت تا اینکه حماس از اقدام عربستان در راه‌اندازی عملیات توفان قاطعیت در یمن حمایت کرد.»


کسانی که به حقیقت ماجرا آگاه بودند می‌گویند که رهبری حماس پیشنهادهای غیر مستقیم عربستان مبنی بر مشارکت نیروهای حماس در ائتلاف را رد کرد.


رای‌الیوم نوشت: «ابومرزوق که از او به‌عنوان مرد شماره یک دفتر سیاسی جنبش حماس یاد می‌کنند، در عرصه سیاسی فردی عمل‌گراست و این‌گونه می‌گویند که می‌خواهد به ریاست این جنبش برسد، آن هم در حالی که بعید نیست فهمیده باشد که فرصت خوبی در سایه اعلام بی‌تمایلی خالد مشعل به نامزدی مجدد ریاست این جنبش به دست آمده است. این در حالی است که مشعل مخالفان قوی‌ای در جنبش به‌ویژه در شاخه نظامی دارد که تمایل دارند بعد از آمدن رئیس جدید روابط خود با ایران و سوریه را ترمیم کنند. آن‌ها به‌طور کلی میراث برجای مانده از رئیس پیشین را بر دوش نمی‌کشند؛ به‌ویژه بعد از آنکه جنبش اخوان‌المسلین در مصر سرنگون شد، جنبش النهضه تونس از مواضع خود در حمایت از اخوانی‌ها عقب کشید و بحران‌هایی برای حزب عدالت و توسعه و رهبر آن، رجب طیب اردوغان در ترکیه به‌وجود آمد.»


خالد مشعل کسی بود که تصمیم گرفت مسیر این جنبش را از مسیر دمشق جدا کند و به اردوگاه مخالفان سوری که با نظام سوریه می‌جنگند، بپیوندد.

به‌نوشته این روزنامه فرامنطقه‌ای، هنوز مشخص نیست که رهبران ایران پاسخ این اقدام ابومرزوق را بدهند ولی موضوع مورد تاکید این است که رفتن خالد مشعل از رهبری این جنبش و نیرومند شدن جناح مخالفش در عرصه سیاست داخلی این جنبش می‌تواند سهم زیادی در بازگشت حماس به ایران داشته باشد، ولی این همه موضوع نیست.


رای‌الیوم در پایان نوشت: «جناحی که در داخل حماس از برقراری رابطه با ایران حمایت می‌کند این روزها مرتبا از خیانت اردوگاه عربی و خلیج (فارس) علیه این جنبش می‌گویند و اینکه برخلاف وعده‌های داده شده، هیچ مال و سلاحی به این جنبش نداده‌اند. اگر این جناح در انتخابات داخلی حماس پیروز شود، که موضوعی احتمالی است، می‌تواند برخی معادلات سیاسی را برهم بزند؛ باید منتظر هفته‌ها و ماه‌های آینده ماند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر