صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری سومین دوره جشنواره موسیقی آیینه‌دار مطرح شد

سر جشنواره موسیقی جوان دارد زیر آب می‌رود

نشست خبری جشنواره موسیقی آیینه‌دار شامگاه گذشته 30 خردادماه با حضور محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر علمی جدید جشنواره و علی‌مغازه‌ای مدیر هنری و اجرایی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار برگزار شد.
کد خبر : 95308

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، درویشی در نشست خبری جشنواره موسیقی آیینه‌دار با اعلام این‌که علی مغازه‌ای به عنوان مشاور و مریم قره‌سو به عنوان دبیر علمی جشنواره آیینه‌دار همکاری خواهند کرد گفت: گفت: «به علت مشغله فراوان و کارهایی که در حوزه موسیقی کرده‌ام و همچنین تداخل مسئولیت‌های شخصی در امر آهنگ‌سازی و تحقیقات موسیقی، ایمان باطنی و قوی به جوانان و موسیقی‌دان‌های جوان کشور، ایمان بر اصل تقسیم کار و سپردن امور برای متخصصان عالی‌تر و جوان‌‌تر، مریم قره سو را به عنوان دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار معرفی می کنم و از این پس به عنوان مشاور کل جشنواره و مشاور ستون اصلی جشنواره یعنی علی مغازه ای در خدمت خواهم بود.»


وی در ادامه این مراسم فندکی به رسم یاد بود به قره‌سو اهدا کرد و در تشریح علل انتخاب فندک برای هدیه به این نکته اشاره کرد که فندک سمبل آتش است و من این وسیله را تقدیم می کنم تا به یاد داشته باشید که در حال بازی با آتش هستید.


در بخش دیگری از این نشست یادآوری شد که احسان رسول‌‌اف مدیریت این جشنواره را برعهده دارد.


درویشی همچنین با اشاره به مستمر نبودن بسیاری از جشنواره‌های موسیقی اظهار کرد: «از نظر من این فستیوال مهم‌ترین و بهترین فستیوال موسیقی در کشور پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. جشنواره موسیقی آیینه‌دار نخستین فستیوالی است که بخش خصوصی در تاریخ موسیقی کشور برگزار کرده است. »


وی در سخنانش به بی‌برنامگی‌ها و بی‌نظمی‌هایی که در جشنواره نواحی کرمان وجود داشته اشاره کرد و در ادامه همین امر را از دلایل نارضایتی و قطع همکاری‌اش در این جشنواره معرفی کرد.


درویشی سپس به سردرگمی جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد و افزود: «سال گذشته به این جشنواره بخش موسیقی نواحی را اضافه کردم و امسال خبری از آن نیست. از نظر من در شرایطی که جشنواره آیینه‌دار همچنان سرفراز است، سر جشنواره موسیقی جوان در حال زیر آب رفتن است.»


وی ادامه داد: «شورای ارزشیابی موسیقی‌دانان چه چیزی را می خواهد ارزشیابی کند؟ امتیازدهی باید از سوی مردم باشد تا ارزشمند شود.»


وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اطلاق عنوان نیمه خصوصی به نهادهایی چون بنیاد رودکی انتقاد کرد و در ادامه متذکر شد: «چرا همگان این انتظار را دارند که دولت پیگیر مسائل باشد، چرا ملت نباید پیگیر باشند؟ هیچ دولتی در جهان توان این همه بار بر دوش کشیدن را ندارد. مشکلات بخش دولتی یا مدیران، قوانین و آیین‌نامه‌ها هستند و یا از نبود انگیزه و طبیعی است که ایجاد انگیزه با پول میسر می‌شود و پول یا با حقوق و یا با ارباب رجوع به دست می‌آید. بنیاد رودکی یا دولتی است و یا خصوصی.»


درویشی در ادامه با اشاره به پاسخگو نبودن مسئولان، به چاپ نشدن مصاحبه‌هایش در روزنامه‌ها انتقاد کرد.



مریم قره‌سو نیز گفت: «به دلیل فوت بسیاری از هنرمندان موسیقی که راویان این حوزه محسوب می‌شوند و همچنین شرایط سخت موسیقی، موسیقی نواحی در شرایط بحرانی قرار دارد و از آنجا که فرهنگ بخشی از هویت ما است و موسیقی بخشی از فرهنگ، باید در پی تقویت بخش فرهنگی باشیم.»


وی اظهار کرد: «با فوت هریک از هنرمندان موسیقی بخشی از موسیقی فراموش می‌شود. از نظر من برگزاری جشنواره موسیقی می تواند بهترین راه برای معرفی موسیقی بومی باشد»


وی افزود: «هموازه هدفمندی تخصصی، برنامه‌ریزی درازمدت و پای‌بندی به اصالت‌ها یکی از ویژگی های ایینه‌دار است و من امیدوار هستم بتوانم این اهداف را دنبال کنم.»


دبیر علمی جشنواره موسیقی آیینه‌دار همچنین در این نشست سفرهای روستا به روستای مغازه‌ای و انتخاب هنرمندان برای حضور در جشنواره را یکی از علل بالا بودن سطح کیفی جشنواره معرفی کرد.


وی ادامه داد: «در سومین دوره جشنواره موسیقی آیینه‌دار سعی می‌کنیم هدف‌های جشنواره و افق‌های دید را گسترش دهیم و ضمناً بر مبنای اهداف علمی پیشین و پاسداشت موسیقی نواحی حرکت کنیم. در این دورهبرنامه‌های دیگری چون مطالعات اجتماعی، آسیب‌‌شناسی فستیوال و اضافه‌شدن بخش پژوهش و علمی را نیز دنبال خواهیم کرد بنابراین فعالیت جشنواره به برگزاری معطوف نخواهد شد و با گسترش اهداف خبرهای خوشی خواهیم داشت.»


مغازه‌ای نیز عنوان کرد:‌«در این دوره به موسیقی اقوام و عشایر ایران در حوزه زاگرس میانی یعنی ایلام، لرستان، چارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمر و ایل قشقایی که ممکن است بخشی از آن در فارس نیز مستقر باشد خواهیم پرداخت.»


در این نشست ضمن اعلام این‌که جشنواره موسیقی آیینه‌دار اواخر تیرماه برگزار خواهد شد، همچنین از طرف ستاد برگزاری فستیوال موسیقی آینه‌دار قیچک سیستانی به محمدرضا درویشی اهدا شد.


عکس‌ها از مونا صدر


انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی
ارسال نظر