صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای بابانوئل و موج کریسمس؛

شخصیت تبلیغاتی که از کوکاکولا به آسمان‌ها رفت + فیلم

بابانوئل نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی با حضور در تبلیغات شرکت کوکاکولا با این شمایل ظاهر شد و این شرکت زمانی که دید طرح جدیدش روی فروش محصولات اثر گذاشته، بابانوئل را در تبلیغات گوناگون و در کنار شیشه نوشابه‌هایش قرار داد.  
کد خبر : 948821

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در آستانه سال نو میلادی، برخی از خیابان‌ها و پاساژ‌های پایتخت به طرز قابل توجهی با کالا‌های تزئیناتی مربوط به سال نو میلادی و جشن کریسمس پر شد. در حالی که درصد مسیحیان و ارمنی‌های ساکن ایران که این ایام را جشن می‌گیرند به نسبت کل مردم تهران بسیار کم است، اما درخت کاج و کلاه و لباس بابانوئل و لوازم تزئینی دیگر این مراسم، در یک هفته اخیر بسیاری از ویترین‌های مغازه‌ها را پر کردند.  

این شرایط در حالی به وجود آمده که بسیاری از مردمی که این روز‌ها در مرکز خرید‌ها و خیابان‌های پاتوقِ محصولات کریسمسی حضور دارند، اطلاعات چندانی از ویژگی‌های فرهنگی این ایام ندارند و حتی نماد‌های این جشن را نیز به درستی نمی‌شناسند. یکی از نماد‌های معروف کریسمس شخصیت بابانوئل است، کاراکتری حالا در سراسر دنیا تبدیل شده به نماد محبوب کریسمس.  

اما قطعاً بسیاری از مردم (نه فقط در ایران که حتی مسیحی‌های سراسر دنیا) نمی‌دانند که خواستگاه بابانوئل دقیقا کجاست و از چه زمانی این کاراکتر وارد فرهنگ کریسمس شد. برخی معتقدند نام بابانوئل یا همان «سانتا کلاوس» برگرفته از «سَنت نیکلاس» روحانی خوشنام مسیحی است که در قرن سوم میلادی زندگی می‌کرده. اما این شمایلِ بابانوئل (با لباس و قرمز، ریش بلند سفید و کمی تپل) قدمتی به مراتب کمتر از سنت نیکلاس دارد.

بابانوئل نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی با حضور در تبلیغات شرکت کوکاکولا با این شمایل ظاهر شد. یعنی شرکت نوشیدنی کوکاکولا، برای جذب مشتری بیشتر با کمک یک گرافیست، شخصیتی به این شکل طراحی کرد و زمانی که دید این طرح مورد توجه قرار گرفته و روی فروش آن اثر گذاشته، بابانوئل را در طول سالیان مختلف در تبلیغات گوناگون و در کنار شیشه نوشابه‌هایش قرار داد.  

اما اینکه چرا شخصیتی با این تاریخچه که عمری کمتر از ۱۰۰ سال دارد و اروپا و آمریکا نیز درخصوص حضور پررنگش در مراسم کریسمس بحث‌ها زیادی مطرح است، حالا به یکی از نماد‌های محبوب برای ایرانی‌ها تبدیل شده، از آن دست سوالاتی است که پاسخ درستی برای آن پیدا نمی‌شود.  

حالا در آستانه سال نو میلادی و جشن کریسمس، سری به خیابان میرزای شیرازی تهران زدیم، یکی از پاتوق‌های اصلی فروش لوازم کریسمس که در طول یک هفته از غروب تا اوایل شب، به یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران تبدیل می‌شد. در حین گشت زدن در این خیابان نیز از مردمی که به آنجا آمده بودند سوال کردیم چقدر راجع به رسم و رسومات و نماد‌های کریسمسی اطلاعات دارند و همانطور که قابل پیش بینی بود، همه یک جواب دادند، چیز زیادی نمی‌دانیم!

گزارش آنا از خیابان میرزای شیرازی را در ادامه تماشا کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر