صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۸ - ۰۸ دی ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

تغییر رویکرد دانشجویان از کارجویی به کارآفرینی

کارآفرینی فعالیتی است که منجر به ایجاد فرصت‌های معنی‌داری برای افراد در جهت دستیابی به استقلال مالی و اقتصادی از طریق افزایش نوآوری‌ها و فرصت‌های جدید کسب و کار می‌گردد.
کد خبر : 948796

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، امروزه چالش‌های اشتغال نه فقط یکی از مهمترین مسایل اجتماعی روز کشور به شمار می‌آید، بلکه با میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته می‌توان آن را از مهمترین چالش اجتماعی در چند دهه آینده به حساب آورد.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «رابطه بین ویژگی‌های روانشناختی با نیت کارآفرینانه دانشجویان» به این موضوع پرداخته‌اند که کارآفرینی فعالیتی است که منجر به ایجاد فرصت‌های معنی‌داری برای افراد در جهت دستیابی به استقلال مالی و اقتصادی از طریق افزایش نوآوری‌ها و فرصت‌های جدید کسب و کار می‌گردد.

* تغییر رویکرد دانشجویان از کارجویی به کارآفرینی

آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از طریق توسعه فرهنگ کارآفرینی ضروری است

در این پژوهش آمده است که تغییر رویکرد دانشجویان و دانش‌آموختگان از کارجویی به کارآفرینی به سبب درک همین مطلب است که در دنیای امروز دانش‌آموخته‌ها نسبت به سایرین دارای مزیت رقابتی هستند که پا از حوزه دانش و محفوظات خود فراتر می‌گذارند و در حل مسایل عملی آن محدوده تخصصی، مهارت پیدا‌ می‌کنند و موفق عمل می‌کنند.

به گفته این پژوهش یکی از چالش‌های پیشروی جوامع مختلف، دانش‌آموختگانی هستند که توانایی فردی و مهارت لازم برای راه‌اندازی کسب و کار ندارند. این امر، آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از طریق توسعه فرهنگ کارآفرینی در آنان ضروری می‌سازد.

این پژوهش مطرح می‌کند آنچه که مسلم است، این آماده‌سازی نباید بعد از فارغ‌التحصیلی باشد، بلکه برای تحقق این امر، لازم است طی فرآیند و حین تحصیل، مقدمات لازم فراهم گردد و موانع و محدودیت‌ها برطرف شوند. یکی از مهمترین این اقدامات تحت تأثیر قرار دادن نگرش و نیات کارآفرینانه دانشجویان است.

{$sepehr_key_4631}

در این پژوهش آمده است که اکثر محققان کارآفرینی معتقدند که بخش عمد‌ه‌ای از آنچه که فعالیت کارآفرینی نامیده می‌شود، نتیجه مستقیم نیت افراد و فعالیت‌های متعاقب آن در طول یک دوره زمانی قابل ملاحظه می‌باشد.

* تعریف رفتار کارآفرینانه

به زعم این پژوهش نیت کارآفرینانه به‌عنوان یک حالت و احساس آگاهانه قبل از عمل است که شخص را به سوی هدفی مشخص مانند ایجاد یک کسب و کار جدید رفتار کارآفرینانه هدایت می‌کند.

این پژوهش به این نکته اشاره می‌کند که در طول چهار دهه گذشته، توجه زیادی به درک عوامل مؤثر بر نیات افراد برای درگیر شدن در فعالیت کارآفرینی یا راهاندازی یک کسب و کار جدید شده است. برای کارآفرین شدن نیاز به تقویت و بهبود ویژگی‌های رواشناختی یعنی مرکز کنترل درونی، تحمل ابهام، توفیقطلبی و ریسکپذیری در جهت ارتقای نیت کارآفرینانه است، که در نهایت منجر به بروز رفتار کارآفرینانه می‌شود.

{$sepehr_key_4632}

در ادامه این پژوهش نشان می‌دهد که برنامه‌های آموزش کارآفرینی بهطور معنیداری باعث افزایش قابلیت‌های کارآفرینی و نیت کارآفرینانه دانشجویان در جهت ایجاد یک کسب و کار جدید یا خود اشتغالی می‌شود. همچنین، نتایج مطالعات مختلفی نیز حاکی از تأثیر معنادار دوره‌های آموزش کارآفرینی بر ویژگی‌های روانشناختی یا قابلیت‌های کارآفرینی افراد است.

* رابطه بین ویژگی‌های روانشناختی با نیت کارآفرینانه دانشجویان 

به طور کلی در این پژوهش به این نکته اشاره شده است که بیکاری زیاد دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی نسبت به سایر رشته‌ها در نظام آموزش عالی ایران است، ضرورت انجام پژوهش‌هایی در نظام آموزش عالی کشاورزی در جهت بهبود نیت و رفتار کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی اهمیت و ضرورت دارد.

{$sepehr_key_4633}

از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که بررسی رابطه بین ویژگی‌های روانشناختی با نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران و اهداف اختصاصی آن عبارتند از:

  • ۱ -بررسی ویژگی‌های فردی و حرف‌های دانشجویان؛
  • ۲ -بررسی رابطه بین ویژگی‌های روانشناختی با نیت کارآفرینانه دانشجویان؛
  • ۳ -بررسی تأثیر ویژگی‌های روانشناختی بر نیت کارآفرینانه دانشجویان؛
  • ۴ -بررسی تأثیر دوره‌های آموزش کارآفرینی بر ویژگی‌های روانشناختی و نیت کارآفرینانه دانشجویان.

این پژوهش با هدف کلی بررسی رابطه بین ویژگی‌های روانشناختی با نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران انجام شد. نتایج آمار توصیفی پژوهش نشان داد که دانشجویان از ویژگی‌های روانشناختی (قابلیت‌های کارآفرینی) و نیت کارآفرینانه بالایی برخوردارند.

{$sepehr_key_4634}

به گفته این پژوهش به طوری که میانگین ویژگی‌های روانشناختی (ریسک‌پذیری، مرکز کنترل درونی، توفیق‌طلبی، تحمل ابهام) و نیت کارآفرینانه دانشجویان از حد متوسط بالاتر بود.

نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین ویژگی‌های رواشناختی با نیت کارآفرینانه دانشجویان مورد مطالعه رابطه مثبت و معنی‌داری در سطح یک درصد وجود دارد. بنابراین، می‌توان اظهار کرد که با افزایش و یا کاهش ویژگی‌های رواشناختی در دانشجویان کشاورزی مورد مطالعه نیت کارآفرینانه آنها نیز افزایش و یا کاهش می‌یابد.

این پژوهش به کوشش پژوهشگران نعمت‌الله شیری، مسلم سواری و فرحناز رستمی انجام شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر