صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۷ - ۰۶ دی ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

محور مقاومت و جنگ روایت‌ها

اگرچه افکار عمومی جهان با دیدن تصاویر قتل‌عام مردم بی‌گناه غزه پی به ماهیت رژیم اشغالگر اسرائیل برد، اما دشمن صهیونیستی با تمرکز بیش‌ازحد بر ویرانی‌های این باریکه، به دنبال انحراف و بهره‌برداری از این روایت تصویری است.
کد خبر : 948633

خبرگزاری آنا- عماد نجار: دشمن در یک سال اخیر علاوه بر حملات و کشتار غیرانسانی مردم بی‌دفاع غزه، لبنان و سوریه، نوعی از جنگ رسانه‌ای ارتقا یافته را دنبال کرد و تغییراتی در روش‌های قبلی خود داد.

بعد از غافلگیری در ماه‌های اولیه طوفان الاقصی و بروز خطا‌های متعدد در زمینه‌های جنگی، اطلاعاتی، امنیتی، سایبری و حتی غافلگیری در رصد، محور عبری-غربی که مصرانه و علنی علیه محور مقاومت صف‌چینی کرده و کمر به حذف این محور بسته بود، با ایجاد تغییراتی در راهبرد رسانه‌ای خود توانست موفقیت‌هایی را (البته کم‌وبیش) به دست آورد.

اکنون با بررسی روش‌های فعالیت رسانه‌ای دشمن قصد داریم هشداری نسبت به سکون رسانه‌ای محور مقاومت دهیم و همچنین راهکاری برای ارتقای شرایط فعلی و رشد بنیه مدیا در این محور ارائه کنیم.

 طی یک سال و اندی که از حملات رژیم ددمنش صهیونی می‌گذرد، فعالیت‌های مناسبی در حوزه رسانه‌ای از سوی نیرو‌های مقاومت دیده شد که بسیار تأثیرگذار نیز بود مانند ابتکار طرح مثلث قرمز و یا تصاویر حملات چریکی علیه نظامیان اسرائیلی. ولی مواردی هم پیش آمد که دشمن توانست با یک تجدیدقوا و بروز‌رسانی، ابتکار عمل را از محور مقاومت بگیرد و خود سکان‌دار این جنگ عظیم رسانه‌ای باشد.

 البته دشمن هم خطا‌هایی انجام داد که بنا به خواست و مقدرات الهی به ضرر خودش تمام شد و موجبات روحیه بخشی به نیرو‌های مقاومت را فراهم آورد. ولی در یک رویارویی نمی‌توان فقط به لحظه‌های پیروزی‌ دل‌خوش بود و از پروژه‌های سنگین دشمن غافل شد.

برای مثال، دشمن تصاویر متعددی از باریکه غزه را منتشر می‌کرد و نشان می‌داد که این منطقه به‌طور بسیار وحشیانه در حال نابودی است و سعی در القای با خاک یکسان شدن کامل نوار غزه را داشت درحالی‌که هنوز هم می‌توان مناطقی را در غزه یافت که از گزند حملات بمب‌های چند تنی اسرائیل در امان مانده‌اند.

بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای، اسرائیلی، عربی و حتی جهانی غزه را کاملا نابود‌شده معرفی می‌کردند تا از پس این هجمه‌ها، پروژه‌های بعدی را دنبال کنند.

اما پروژه‌های بعدی چه بود:

بعد از شانتاژ‌های خبری روی ویرانی‌های غزه، دشمن به لبنانی‌ها اعلام کرد که اگر تسلیم نشوید و یا عقب‌نشینی نکنید، لبنان را نیز همانند غزه با خاک یکسان خواهیم کرد. در این زمان بود که متوجه کارکرد اصلی انتشار آن تصاویر دردناک از غزه شدیم.

همچنین آنها بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را تهدید می‌کردند که در صورت ایستادگی در کنار مقاومت و نپذیرفتن پیشنهاد‌های محور‌های عبری، ترکی، عربی و غربی سرنوشتی همانند سیدحسن نصرالله در انتظار توست.

حال نوبت به عراق است و تهدید السودانی که درصورتی‌که گروه‌های مقاومت در عراق را خلع سلاح نکنی و مانع از فعالیت‌های نظامی، سیاسی و اجتماعی آنان نشوی سرنوشتی همانند بشار اسد را خواهی دید.

در این میان، آنها با توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای گروه‌های تروریستی در سوریه و انتشار تصاویری از پخش میوه در بین اسرا، بالا بردن حقوق نظامیان و کارمندان، استقبال برخی سوری‌ها از ورود تروریست‌ها به شهرهایشان و حتی برقراری روابط به‌اصطلاح دیپلماتیک با برخی کشور‌ها سعی دارند پازل جنگ رسانه‌ای را تکمیل و بستر فتح سنگر‌های بعدی را مهیا کنند.

در حال حاضر، کارکرد رسانه‌ای نیرو‌های مقاومت به انتشار تصاویر توان دفاعی، رونمایی از شهر‌های موشکی، رونمایی از سلاح‌های جدید و از این قبیل اقدامات خلاصه شده است.

شاید انتشار تصاویری از هدف قرار گرفتن اماکن مهم و استراتژیک در اسرائیل، تطبیق تصاویر قبل و بعد از اصابت موشک‌ها، انتشار تصاویری جدید از مقاومت غزه و برخی دیگر از موارد بتواند رویکرد جدیدی را قبل از تسلط کامل دشمن بر افکار عمومی منطقه از راه ایجاد ارعاب، ارائه کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر