صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشنهاداتی که با رئیس جمهور مطرح شد؛

معاون وزیر علوم: رصد دقیق اشتغال، کلید سیاستگذاری درست در آموزش عالی است + فیلم

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: با رئیس جمهور مطرح شده است که اگر دو ماموریت آمار آموزش عالی و رصد اشتغال دانش آموختگان مبتنی بر داده‌های کامل و جامع انجام شود؛ آن وقت می‌توان در برنامه ریزی آمایش آموزش عالی سیاستگذاری‌های درستی انجام داد.
کد خبر : 948214

علی باقر طاهری‌نیا معاون وزیر و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی سابقه حدود ۵۵ ساله دارد و از ابتدا مرجع اصلی آمار آموزش عالی کشور بوده است، یعنی آمار آموزش عالی را در قالب سالنامه‌های آماری به تفکیک‌های مختلف در اختیار تصمیم سازان قرار داده است. 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی مبتنی بر آمار درست است؛ تاکید کرد: موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی و اصلی آمار درست است؛ علاوه بر بحث آمار در ده سال گذشته موضوع رصد اشتغال دانش آموختگان را هم پیگیری کرده‌ایم که ماموریت وزارت علوم به موسسه بوده است. 

طاهری نیا اضافه کرد: موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی کشور تنها مرجع اصلی و رسمی برای رصد اشتغال دانش آموختگان است، اما به عنوان سیاستگذاری بسیار لازم برای جامعه علمی دارای اشکالاتی است که آن را با رئیس جمهور مطرح کرده‌ام و حیاتی‌ترین ایراد این است که برای برنامه ریزی خوب باید آمار دقیقی وجود داشته باشد که در رصد اشتغال خلاء آماری داریم، یعنی دانشگاه‌های مختلف و وزارت بهداشت و بخشی از مراکزی که نیازمند دریافت آمار و تحلیل اطلاعات هستیم آن را در اختیارمان قرار نمی‌دهند و ممکن است این مسئله ناشی از دلایل مختلف مانند نداشتن تکلیف قانونی یا فراهم نبودن زمینه و بستر لازم است. 

به گفته معاون وزیر و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اگر دو ماموریت آمار آموزش عالی و رصد اشتغال دانش آموختگان مبتنی بر داده‌های کامل و جامع انجام شود؛ آن وقت می‌توان در برنامه ریزی آمایش آموزش عالی سیاستگذاری‌های درستی برای توسعه رشته‌ها و دانشگاه‌ها و جمع کردن رشته‌ها و دانشگاه‌ها اقدام موثری انجام دهیم. 

طاهری نیا تاکید کرد: انجام مطالعه بر مسائل اولویت دار آموزش عالی از دیگر مسئولیت‌های موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی است و با توجه به اینکه موسسه مرکز مطالعات آموزش عالی کشور است، یعنی ستاد وزارت خانه و وزیر علوم و معاونان وزیر مسائل روی میز خود را در اختیار موسسه قرار می‌دهند و موسسه هم آن را مطالعه کرده و ایده‌ها و راهکار‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. 

این استاد دانشگاه در پایان افزود: در یک تا دو سال اخیر به صورت ویژه روی مباحث مهارتی تمرکز کرده‌ایم؛ کنگره بین المللی را برای ترویج و افزایش سهم آموزش مهارتی در آموزش عالی برگزار کردیم و مبتنی بر آن ایده‌هایی را در اختیار وزارت خانه قرار دادیم و در نهایت آیین نامه اجرایی که تکلیف برنامه هفتم توسعه بود تهیه شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر