صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

ویژه‌برنامه‌های تلویزیون برای روز مادر؛ از خاطرات آهنین تا قصه‌های مادرانه

شبکه‌های تلویزیونی با پخش فیلم‌ها، مستند‌ها و برنامه‌های متنوع، تلاش کردند این روز فرخنده را گرامی بدارند. مستند‌هایی درباره مادران موفق و فداکار، برنامه‌هایی با حضور بانوان پیشرو و تأثیرگذار در جامعه، و همچنین نمایش‌هایی با محوریت مقام مادر، از جمله این تلاش‌ها بود.
کد خبر : 948136

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری آنا، تلویزیون امسال نیز به مناسبت روز مادر و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان خود تدارک دید. از خاطرات نوستالژیک «یلدای مادرانه» در شبکه سه گرفته تا شگفتانه‌های احساسی «کودک شو» در شبکه نسیم، و برنامه‌های فرهنگی و خانوادگی شبکه دو، همگی با هدف گرامیداشت مقام مادر و ایجاد لحظاتی دل‌نشین برای خانواده‌های ایرانی به روی آنتن رفتند. در این گزارش، نگاهی داریم به مهم‌ترین برنامه‌هایی که طی این ایام به نمایش درآمدند و مخاطبان را پای تلویزیون نشاندند.

یلدای مادرانه؛ تکرار کهنه الگو‌ها

ویژه‌برنامه پررنگ و لعاب یلدایی شبکه سه «یلدای مادرانه» نام داشت؛ تیری که با تولیدش قرار بود دو نشان زده شود. این برنامه با دکوری مجلل میزبان میهمان‌های شاخص و شناخته‌شده بود. از ورزشکارانی که روزی به عنوان «قوی‌ترین مردان آهنین ایران» شناخته می‌شدند تا هنرمندان، ورزشکاران، خوانندگان مطرح و چهره‌های برجسته کشور به این برنامه فراخوانده شده بودند تا از ارادت خود به ساحت مادرشان بگویند و به تعبیر مجری برنامه «قربان صدقه مادرهایشان بروند». عوامل برنامه بدنبال آن بودند که با خلق تصاویر احساسی در ادای احترام میهمانان به مادرانشان، نشان دهند که اگرچه موفقیت و قدرت در زندگی مهم است، اما جایگاه مادر و نقش او در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها از هر موفقیتی بالاتر است. امری مهم و مقدس که تقلیدی بودن سبک برنامه در بازتکرار الگو‌های برنامه‌سازی دهه ۷۰ و ۸۰ مانع شکوفا شدن آن شد و برنامه را با نقد‌های زیادی مواجه کرد که یکی از مهم‌ترین آنها پخش آهنگ زنده‌یاد «میناوند» در حین خاطره‌گویی مادرش و عکس العمل ایشان بود. مخاطبان در فضای مجازی، دستپاچگی مجری برنامه در ایجاد صحنه‌های احساسی به هر قیمتی را نکوهش کردند و خواستار آن شدند که در تلاقی دو شب شاد آیینی و دینی، شیوه‌های صحیح‌تری را برای شادکردن مخاطبان انتخاب کنند. 
بنظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده باشد که مدیران این شبکه برای کسب تاثیرگذاری متناسب با هزینه‌ای که در ساخت دکور و دعوت از میهمانان سرشناس می‌شود، شیوه‌های خلاقانه‌تری را برای برنامه‌سازی‌های مناسبتی بکارگیرند و از بازتکرار الگو‌های پیشین اجتناب کنند.



شبکه نسیم؛ از «کودک‌شو» تا «خونه مادری»

شبکه نسیم به مناسبت روز مادر و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، مانند شب یلدا، برنامه‌هایی را تدارک دید که از جمله آنها «کودک شو»، «یلدا با ترانه» و «خونه مادری» بود؛ برنامه‌هایی که بنظر می‌رسد مدیران شبکه با هدف جلب رضایت طیف متنوع مخاطبان تدارک دیده باشند. 

برنامه «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی‌نیا، در ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت روز مادر، میزبان آزیتا حاجیان، بازیگر سینما و تلویزیون و مادر مجری برنامه بود. حضور آزیتا حاجیان در این برنامه، لحظات احساسی و شیرینی را برای دخترش و بینندگان رقم زد. هرچند تدبیر عوامل برنامه در بکارگیری لحظات جذاب پشت صحنه‌ی ورود مخفیانه و آماده شدن سرکار خانم حاجیان و دیالوگ گرفتن از ایشان، می‌توانست برای مخاطب جذابیت بیشتری ایجاد کند و این برنامه را به یکی از پر بازدیدترین برنامه‌های این شب تبدیل کند. برنامه «یلدا با ترانه» نیز به مناسبت روز مادر، با حضور مهمانان ویژه‌ای از جمله زهرا سعیدی، بازیگر سینما و تلویزیون که نقش‌های مادرانه بسیاری ایفا کرده و مادر چهار فرزند است، به روی آنتن رفت تا احوال شیرین و مهربان مادرانگی را برای مخاطبان این شبکه بازنمایی کند. اجرای موسیقی توسط خوانندگان بومی مانند حامد فقیهی و حامد زمان‌زاده نیز از بخش‌های قابل توجه این برنامه بود.

برنامه «خونه مادری» یک برنامه گفت‌و‌گو محور به میزبانی محمدرضا رهبری و ندا ملکی بود که در یک خانه قدیمی در محله عودلاجان تهران ضبط شده و به مناسبت شب یلدا و روز مادر، لحظات احساسی خاصی را رقم زد. اقدام شبکه نسیم در خروج از استودیو در برنامه‌های یلدایی و روز مادری، امری قابل تحسین بود. 

اگرچه جسارت شبکه نسیم در تولید برنامه‌های مناسبتی خارج از فضای استودیویی و متفاوت از آنچه که این روز‌ها رسانه به آن مبتلاست قابل توجه و تحسین است، اما چرایی غیاب برنامه‌های برند این شبکه مانند «مهمونی»، «برمودا»، «جناب خان» بعنوان وزنه موثر جذب مخاطب در چنین مناسبت‌هایی همچنان سوالی پابرجاست.



شبکه دو؛ همچنان «صبحانه ایرانی»

شبکه دو سیما با برنامه «صبحانه ایرانی» یکی از برنامه‌های محبوب صبحگاهی، به استقبال روز مادر رفت. در این برنامه سعی شد به سیاق گذشته با دعوت از میهمانان ویژه، گفت‌و‌گو‌های آرامی شکل بگیرد و جایگاه مادر در فرهنگ ایرانی- اسلامی گرامی داشته شود.

«عصر خانواده» نیز دیگر برنامه این شبکه بود که تدارک ویژه‌ای برای این مناسبت دیده بود. آیتم‌های متنوع این برنامه شامل برگزاری فستیوال‌های موسیقی محلی و بین‌المللی، حضور مهمانان برجسته، و روایت قصه‌های دل‌نشین ایرانی بود. این بخش‌ها ضمن ایجاد لحظاتی شاد، بر اهمیت پاسداشت فرهنگ بومی و نقش مادران در حفظ این میراث ارزشمند تأکید داشتند. «نَقل و نُقل» عنوان برنامه دیگری از شبکه دو بود که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر، حال و هوای متفاوتی داشت. این برنامه که دورهمی اهالی فرهنگ و هنر بحساب می‌آید با اجرای حامد عسکری تقدیم بینندگان شد. حضور مهمانان ویژه و روایت‌های صمیمانه از نقش مادران در زندگی افراد، از جمله بخش‌های این برنامه بود که توانست لحظاتی تأثیرگذار و دل‌نشین برای مخاطبان رقم بزند.

شبکه دو با چنین برنامه‌هایی، ضمن ارج نهادن به مقام والای مادر، فرصتی فراهم کرد تا خانواده‌های ایرانی در کنار یکدیگر از لحظات شیرین و پرمحتوا بهره‌مند شوند و این مناسبت ارزشمند را جشن بگیرند. پیشنهاد می‌شود که شبکه دو آرام آرام از تکرار مکرر این فرم برنامه‌سازی در مناسبت‌های ویژه‌اش فاصله بگیرد و با جایگزین کردن فرم‌های جدیدتر و خلاقانه‌تر برنامه‌سازی، جایگاه خود را در میان خانواده‌های ایرانی حفظ کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر