صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌‌‌وگو با آنا مطرح شد؛

موانع صعود علمی ایران به رتبه ۱۴ جهانی چیست؟ + فیلم

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: ایران تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به رتبه ۱۴ جهانی صعود یابد؛ اما موانعی مانند اختصاص بودجه و چگونگی حفظ و نگهداشت نخبگان دو معضل اساسی در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور است.
کد خبر : 947406

سید احمدفاضل زاده رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه جمهوری اسلامی ایران بر اساس پایگاه‌های بین‌المللی رتبه هفدهم و در سطح کشور‌های اسلامی جایگاه دوم را دارد. 



وی با بیان اینکه چالش‌های بی‌شماری پیش روی جایگاه علمی کشور وجود دارد؛ تاکید کرد: ایران تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به رتبه ۱۴ جهانی صعود یابد؛ بنابراین لازم است در این راستا تمهیدات لازم اندیشیده شود که هم اکنون موانعی مانند اختصاص بودجه و چگونگی حفظ و نگهداشت نخبگان دو معضل اساسی در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور است.

فاضل‌زاده در ادامه با انتقاد بر اینکه بودجه دانشگاه‌ها به‌جای استفاده در بهبود رتبه بندی صرف مسائل حاشیه‌ای همانند خوابگاه می‌شود؛ گفت: مسائل این چنینی روی بودجه پژوهش سایه می‌افکند؛ مطابق برنامه هفتم جمهوری اسلامی ایران بودجه پژوهشی باید ۱۵ درصد و بودجه فرهنگی ۵ درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها را شامل شود که اگر این دو تحقق یابند در مسیر صعود علم و فناوری راهگشا خواهند بود.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اضافه کرد: مقدار بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتا کم است و پاسخگوی نیاز‌های جامعه نیست.

فاضل زاده درباره آمار به ثبت رسیده در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) گفت: حدود ۲۳ هزار ایده و نیاز ثبت شده که از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۰۰ نیاز و مابقی ایده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام بیان کرد: سامانه نان در برقراری ارتباطات اولیه و بهم رسانی تحقیقات کاربردی و پژوهش‌های شکل گرفته می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ رساله دکتری و ۵۰۰ هزار پایان نامه ارشد در آموزش عالی تدوین می‌شود؛ تاکید کرد: اگر ارتباطات نظام‌مند شوند برای رفع بهتر نیاز‌های جامعه در بخش تحقیقات دانشگاهی اثرگذار خواهد بود.


رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: حدود ۳۵۰۰ ایده و ۵ هزار و ۵۰۰ پایان نامه ارشد و دکتری در سامانه نان ثبت شده است.

وی اضافه کرد: معضل کشور در پراکندگی اطلاعات نیاز‌های کشور است که سامانه نان به انسجام بخشی و تجمیع آن بر اساس قوانین مصوب جهت شناسایی متخصصان با نیاز‌های تخصصی خودشان خواهد شد؛ بنابراین اگر این فرهنگ در دانشگاه‌ها جاری شود، حتما باعث شکل گیری ارتباطات خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر