صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۰۸ دی ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

آموزش‌های تئوری و ضرورت نوآوری در روش‌های تدریس پزشکی

آموزش پزشکی در ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو است. روش‌های تدریس قدیمی و تمرکز بیش از حد بر دروس تئوریک موجب کاهش انگیزه دانشجویان پزشکی می‌شود. نیاز به نوآوری در روش‌های تدریس می‌تواند راه‌حلی برای این چالش‌ها باشد و انگیزه دانشجویان را برای یادگیری تقویت کند.
کد خبر : 947155

به گزارش آنا، آموزش پزشکی یکی از حساس‌ترین رشته‌های تحصیلی است که با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. یکی از مشکلات عمده در این حوزه، استفاده از روش‌های تدریس قدیمی و غیرکاربردی است که نمی‌تواند انگیزه و اشتیاق دانشجویان را برای یادگیری حفظ کند. بسیاری از دانشگاه‌ها همچنان به روش‌های سنتی مانند سخنرانی‌های طولانی و دروس تئوریک فشرده متکی هستند. این روش‌ها نه تنها تأثیر زیادی در افزایش کیفیت یادگیری ندارند، بلکه به تدریج موجب کاهش انگیزه دانشجویان برای یادگیری نیز می‌شوند.

 روش‌های قدیمی آموزش پزشکی و چالش‌های آنها

در حالی که آموزش پزشکی باید مبتنی بر ترکیب تئوری و عمل باشد، اما متأسفانه بسیاری از دانشگاه‌ها همچنان بر اساس الگو‌های آموزشی قدیمی عمل می‌کنند. در این روش‌ها، استاد بیشتر به سخنرانی‌های تئوریک پرداخته و دانشجویان فقط نقش شنونده را دارند. این سیستم آموزشی نه تنها به دانشجویان کمک نمی‌کند تا مفاهیم را به‌طور عملی بیاموزند، بلکه انگیزه آنها را برای یادگیری کاهش می‌دهد.

حسین حیدری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مورد می‌گوید:روش‌های سنتی، مانند تدریس صرفاً تئوریک، به هیچ‌وجه نمی‌تواند نیاز‌های آموزشی دانشجویان پزشکی را برآورده کند. دانشجویان به رویکرد‌هایی نیاز دارند که آنها را در فرآیند یادگیری فعال قرار دهد و امکان تجربه عملی را در کنار تئوری فراهم کند.  

 ضرورت نوآوری در روش‌های تدریس پزشکی

برای بهبود کیفیت آموزش پزشکی و افزایش انگیزه دانشجویان، ضروری است که روش‌های تدریس نوین و خلاقانه‌تری در دستور کار قرار گیرد. این نوآوری‌ها می‌توانند شامل استفاده از تکنولوژی‌های جدید، شبیه‌سازی‌های پزشکی، و کارگاه‌های عملی باشند. همچنین، استفاده از روش‌هایی که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا خودشان در فرآیند یادگیری نقش فعالی ایفا کنند، می‌تواند تحولی اساسی در نظام آموزشی ایجاد کند.

حیدری در این زمینه تأکید می‌کند:به‌کارگیری فناوری‌های نوین، مثل استفاده از شبیه‌سازی‌های بالینی یا تدریس از طریق پلتفرم‌های آنلاین، می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا درک بهتری از مفاهیم پزشکی پیدا کنند و همچنین مهارت‌های خود را در یک محیط کنترل‌شده تمرین کنند.  

 استفاده از شبیه‌سازی و آموزش‌های مبتنی بر پروژه

شبیه‌سازی‌های پزشکی به‌ویژه در حوزه‌های جراحی و مراقبت‌های ویژه، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که مهارت‌های خود را بدون مواجهه با ریسک برای بیماران تمرین کنند. این روش‌ها به‌ویژه در یادگیری مهارت‌های عملی بسیار مؤثر هستند و می‌توانند انگیزه دانشجویان را برای یادگیری تقویت کنند. استفاده از پروژه‌های گروهی و کار‌های تحقیقاتی نیز یکی از روش‌های نوین است که دانشجویان را به فعالیت‌های عملی و تفکر خلاقانه در حوزه پزشکی تشویق می‌کند.

حیدری معتقد است:  این روش‌ها به دانشجویان کمک می‌کنند که نه‌تن‌ها مهارت‌های بالینی خود را تقویت کنند، بلکه در فرآیند حل مسائل پیچیده پزشکی در گروه‌های تحقیقاتی، تفکر تحلیلی و انتقادی خود را نیز تقویت نمایند.  

 ضرورت تعامل بیشتر میان استاد و دانشجو

یکی دیگر از روش‌های نوین آموزشی که می‌تواند به تقویت انگیزه و یادگیری دانشجویان پزشکی کمک کند، تعامل بیشتر میان استاد و دانشجو است. در این روش، استاد به‌جای ارائه محض مطالب درسی، باید دانشجویان را در بحث‌های علمی و بالینی مشارکت دهد. این تعاملات می‌تواند به شکوفایی توانایی‌های عملی و نظری دانشجویان کمک کند و آنها را به یادگیری فعال سوق دهد.

حیدری در این زمینه اشاره می‌کند:  پیوستگی و تعامل بیشتر میان استاد و دانشجو می‌تواند یادگیری را عمیق‌تر و مؤثرتر کند. این ارتباط نزدیک به دانشجویان این امکان را می‌دهد که نه تنها مطالب تئوریک را بهتر درک کنند، بلکه درک خود را از کاربرد عملی آنها در محیط‌های بالینی نیز افزایش دهند.  

چشم اندازی به آینده

آموزش پزشکی در ایران نیازمند تغییرات جدی در روش‌های تدریس است. برای ارتقای کیفیت آموزش و حفظ انگیزه دانشجویان، ضروری است که از روش‌های نوین آموزشی استفاده شود. بهره‌گیری از شبیه‌سازی‌های پزشکی، آموزش‌های مبتنی بر پروژه، و ایجاد تعامل بیشتر میان استاد و دانشجو می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا مهارت‌های عملی خود را تقویت کنند و بهتر برای ورود به دنیای حرفه‌ای پزشکی آماده شوند. این تغییرات، نه تنها به نفع دانشجویان، بلکه به نفع سیستم بهداشتی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر