اندیشههای نو و ایدههای خلاق در دانشگاه خلق کنیم
به گزارش خبرنگار آنا، محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد، اظهار کرد: امروز نماد دانش و عینیت بخشیدن به آرمانهای انسانی و روز فکرهای خلاق و اندیشههای نو است.
وی با بیان اینکه مطالبات دانشجویان باید مسئله محور باشد، اهمیت دانشگاه و دانشجو را مورد اشاره قرار داد و افزود: به بیان رهبر معظم انقلاب، محیط دانشگاه محیطی باز به سوی اندیشههای جهانی و تبادل علم و افکار است و هرگونه حضور، برنامهریزی و ارتباط و تعامل با این مرکز دانشگاهی نیاز به درک صحیح دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز عنوان کرد: دانشگاه باید بستر گفتوگو، کرامت انسانی و رعایت حرمتها باشد و دانشجو امروز با بینشی که در این فضای کنونی دریافت کرده قطعاً در محیطی پرورش پیدا میکند که متبلور از آگاهی، بینش و شعور است. در دانشگاه اندیشههای نو و ایدههای خلاق را خلق کنیم، اگر حقپذیر باشیم میتوانیم مطالبهگر بوده و این مطالبهگری منجر به توسعه و تعالی خواهد شد.
قائدی گفت: محیط دانشگاه باید محیطی امن برای دانشجو و استاد باشد و باید با همفکری و همافزایی به تعالی دانشگاه و جامعه کمک کنیم. دانشجویان باید بتوانند توسعه مهارتهای خود را ارتقا دهند و فعالیتهای اجتماعی را رقم بزنند.
وی ادامه داد: روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بیمانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش در کنار تقویت ایمان دینی و بصیرت سیاسی در راه پیشرفت مادی و معنوی کشور است. ذات دانشگاه، روحیه علمی داشتن و آزاد اندیشی بوده، دانشجو با خصلت آزادی، انتقاد میکند و مسئولان باید تحمل این انتقاد را داشته باشند تا مسیر برای بهتر شدن و موفقیت فراهم شود.
راهاندازی دانشگاه نقطهای عطفی در تاریخ غرب بود
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز گفت: با نگاهی به تاریخ از آغاز دنیای مدرن و در عصر رنسانس تفکر غالب در کلیساها و مسیحیت کاملا منحرف شده بود و کشیشها و اصحاب کلیسا با خرید و فروش بهشت و جهنم مردم را ازمسیر اصلی منحرف میکردند این مسائل و مشکلات ادامه داشت تا اعتراضات گسترده مردم و آغاز واقعه دیگر بهنام پروتستاتیسم و سپس رنسانس و راهاندازی دانشگاه به عنوان نقطهای عطف درتاریخ غرب بود.
علیرضا بیاباننورد با اشاره به روشنگری بین دانشگاهیان در جوامع غربی و آغاز جنبشهای دانشجویی اضافه کرد: با سرکوب جنبشهای دانشجویی در غرب و اروپا توسط نیروهای نظامی، این عمل نتیجه معکوس به خود گرفت و باعث شعله ورشدن جنبشهای دانشجویی در اکثر دانشگاههای مطرح شد که ایران نیز از این قضیه مستثنی نبود.
وی ادامه داد: دردوران رژیم وابسته پهلوی با ایجاد و راهاندازی دانشگاه تهران با الهام گیری از دولتهای غربی و به منظور آغاز فرایند مدرنیزاسیون، آن هم از نوع وابسته غربی و با نقشه خارج کردن روحانیت به عنوان هسته مرکزی جامعه و کمرنگ کردن این قشر مردمی کلید خورد که بر خلاف تصور رضاخان نتیجه چیز دیگری رقم خورد و باعث قوت گرفتن روحانیت و محبوبیت دوچندان آنها شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز توضیح داد: با توجه به گذشت مدت زمان کوتاهی ازکودتای ۲۸ مرداد با حضور معاون رئیس جمهور آمریکا و تجمع و اعتراضات دانشجویی و شهید شدن تعدادی از دانشجویان که منجربه روشن شدن آتش جنبش دانشجویی و سرآغارتحولات انقلابی در دانشگاههای ایران بود و به پیروزی انقلاب منجر شد.
بیاباننورد بیان کرد: در هر برهه از زمان هرجا دانشجو حضور داشته به عنوان موتور محرک در جامعه بوده چه در قبل و چه در بعد از انقلاب و این اهمیت دادن به جوانان و نسل سوم در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری مشهود است که به عنوان نقطه عطفی به آن اشاره کرده و بارها در بیانات معظم له اهمیت دادن به جوانان را به مسئولین گوشزد کرد است.
انتهای پیام/