صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۳

ساختن نسل‌ نیازمند تعامل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی با مدارس

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس باید در کنار هم و در تعامل با یکدیگر قرار داشته باشند تا بتوان نسل‌سازی کرد.
کد خبر : 945995

به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی که برای حضور در یازدهمین نشست اتحادیه دانشگاه‌های آزاد اسلامی شرق و جنوب کشور به بوشهر سفر کرده بود، نشست تخصصی با مدیران و معاونان دانشکده علوم تربیت و مدارس سمای این استان را برگزار کرد.

محمدعلی نادی در این نشست با تأکید بر یکی شدن ساختار آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه اظهار کرد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس باید در کنار هم و در تعامل با یکدیگر قرار داشته باشند تا دانش مهارتی به دانش آموزان انتقال داده شود در این مفهوم نکته حائز اهمیت این است که بتوان نسل سازی کرد.

{$sepehr_key_4209}

وی با اشاره به اینکه از سوالات پرسیده و پیگیری‌های همکاران درباره ایجاد تحولات، می‌توان متوجه شد که پیام تحول را دریافت کردند و آماده تبیین کرده و حرکت نو هستند، توضیح داد:  در دنیای برندسازی و کسب و کار، برند به سهولت به دست نمی‌آید و به سادگی نیز از دست نمی‌رود. هر مدرسه‌ای که تأسیس می‌شود باید ارزش آن حفظ و برای آن حرمت قائل شد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در راستای تحولات مورد نظر دانشگاه باید فعالیت‌های متناسب با قوانین و پروتکل‌های آن باشد و اگر این قوانین را نشناسیم و فعالیت‌های معمول انجام دهیم با مدارس دیگر فرقی نخواهیم داشت.

نادی اضافه کرد: وقتی مدرسه‌ای باشد؛ اما ویژگی‌ها و دستورالعمل‌ها رعایت نشود چه بهتر که مدرسه‌ای تأَسیس نکنیم. در دانشکده و دانشگاه نیز همین‌گونه بوده در واقع هر صنفی که وارد شویم اگر خوب بفهمیم و درک کنیم برای آن تلاش می‌کنیم که این به عنوان قائده کلی است.

وی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشکده‌ها عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ نخستین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان بازوی اجرایی معاونت در واحد علوم و تحقیقات ایجاد شد؛ اما نخستین دانشکده موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ در اصفهان با عنوان دانشکده حکمرانی اسلامی با رویکرد اقتصاد بنگاهی پایه گذاری و تأسیس شد که از عمر آن حدود پنج سال می‌گذرد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علوم و تحقیقات فاقد مدرسه است؛ اما دانشکده با رویکرد برنامه ریزی و مدلسازی طراحی شد که هدف این نبود که رابطه بین عرصه و پایه برقرار شود؛ اما در دانشکده تعلیم و تربیت هدف برقرار شدن رابطه بین عرصه و پایه بوده است.

نادی بیان کرد: زمانی که کتابی را از کتابفروشی می‌خریم و می‌خواهیم استفاده کنیم اتصال ما به دانش فنی، اتصال موقتی بوده؛ اطلاعات آن در حد همان کتاب است و وقتی خواندن کتاب تمام می‌شود اتصال ما گسسته می‌شود.

وی مطرح کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله کره و مالزی نطام آموزشی یکی بوده و از پیش دبستانی آغاز و تا دانشگاه ادامه دارد و در این زمینه آغاز کردیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی یکی شود که همدیگر را حمایت کنند. دانشگاه آزاد از پیش دبستانی تا دانشگاه را با هم دارد که فرصت خوبی است و باید از آنها استفاده کنیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم اکثر دروس روانشناسی و علوم تربیتی مانند روان شناسی بالینی دروس عملی و کارورزی خواهند داشت و نکته‌ بسیار قابل تأمل آن است که سماپلاس به منظور تقویت بنیه علمی دانش آموزان ایجاد شده که روی یادگیری عمیق دانش آموزان کار می‌شود. 

نادی توضیح داد: قطعاً دانش آموز کنکوری که روی یادگیری عمیق او کار شود در کنکور قبول خواهد شد که این مدل در سه استان کشور اجرا شده و رتبه‌های شایان ذکر به دست آوردند. تمرکز این مدل روش‌های تستی نیست؛ بلکه یادگیری عمیق و مهارت‌های زندگی است. هر مدرسه‌ای باید یک برنامه عملیاتی مبتنی بر سند تحول بنیادین و چشم اندازی که توسط دانشکده تعلیم و تربیت تعریف شده داشته باشند.

معاون امور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر نیز با ارائه گزارشی مختصری درباره مدارس سمای استان و دانشکده تازه تأسیس تعلیم و تربیت اسلامی گفت: استان بوشهر دارای ۱۷ مدرسه سما است که ۱۲ مدرسه در شهرستان بوشهر قرار دارد. همچنین تعداد دانش آموزان مدارس سما استان یک هزار و ۶۷۹ نفر و ۲۳۲ در سمت کادر اداری و آموزشی در سما استان مشغول به کار هستند.

فخرالسادات هاشمی ابراز امیدواری کرد که استان بوشهر بتواند در ارزیابی عملکرد مدارس سما در سطح کشور رتبه برتر را کسب کند و هدف هر مدرسه، مهارت‌آموزی یک دانش‌آموز باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر