ساختن نسل نیازمند تعامل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی با مدارس
به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی که برای حضور در یازدهمین نشست اتحادیه دانشگاههای آزاد اسلامی شرق و جنوب کشور به بوشهر سفر کرده بود، نشست تخصصی با مدیران و معاونان دانشکده علوم تربیت و مدارس سمای این استان را برگزار کرد.
محمدعلی نادی در این نشست با تأکید بر یکی شدن ساختار آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه اظهار کرد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس باید در کنار هم و در تعامل با یکدیگر قرار داشته باشند تا دانش مهارتی به دانش آموزان انتقال داده شود در این مفهوم نکته حائز اهمیت این است که بتوان نسل سازی کرد.
{$sepehr_key_4209}
وی با اشاره به اینکه از سوالات پرسیده و پیگیریهای همکاران درباره ایجاد تحولات، میتوان متوجه شد که پیام تحول را دریافت کردند و آماده تبیین کرده و حرکت نو هستند، توضیح داد: در دنیای برندسازی و کسب و کار، برند به سهولت به دست نمیآید و به سادگی نیز از دست نمیرود. هر مدرسهای که تأسیس میشود باید ارزش آن حفظ و برای آن حرمت قائل شد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در راستای تحولات مورد نظر دانشگاه باید فعالیتهای متناسب با قوانین و پروتکلهای آن باشد و اگر این قوانین را نشناسیم و فعالیتهای معمول انجام دهیم با مدارس دیگر فرقی نخواهیم داشت.
نادی اضافه کرد: وقتی مدرسهای باشد؛ اما ویژگیها و دستورالعملها رعایت نشود چه بهتر که مدرسهای تأَسیس نکنیم. در دانشکده و دانشگاه نیز همینگونه بوده در واقع هر صنفی که وارد شویم اگر خوب بفهمیم و درک کنیم برای آن تلاش میکنیم که این به عنوان قائده کلی است.
وی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشکدهها عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ نخستین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان بازوی اجرایی معاونت در واحد علوم و تحقیقات ایجاد شد؛ اما نخستین دانشکده موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ در اصفهان با عنوان دانشکده حکمرانی اسلامی با رویکرد اقتصاد بنگاهی پایه گذاری و تأسیس شد که از عمر آن حدود پنج سال میگذرد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علوم و تحقیقات فاقد مدرسه است؛ اما دانشکده با رویکرد برنامه ریزی و مدلسازی طراحی شد که هدف این نبود که رابطه بین عرصه و پایه برقرار شود؛ اما در دانشکده تعلیم و تربیت هدف برقرار شدن رابطه بین عرصه و پایه بوده است.
نادی بیان کرد: زمانی که کتابی را از کتابفروشی میخریم و میخواهیم استفاده کنیم اتصال ما به دانش فنی، اتصال موقتی بوده؛ اطلاعات آن در حد همان کتاب است و وقتی خواندن کتاب تمام میشود اتصال ما گسسته میشود.
وی مطرح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کره و مالزی نطام آموزشی یکی بوده و از پیش دبستانی آغاز و تا دانشگاه ادامه دارد و در این زمینه آغاز کردیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی یکی شود که همدیگر را حمایت کنند. دانشگاه آزاد از پیش دبستانی تا دانشگاه را با هم دارد که فرصت خوبی است و باید از آنها استفاده کنیم.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم اکثر دروس روانشناسی و علوم تربیتی مانند روان شناسی بالینی دروس عملی و کارورزی خواهند داشت و نکته بسیار قابل تأمل آن است که سماپلاس به منظور تقویت بنیه علمی دانش آموزان ایجاد شده که روی یادگیری عمیق دانش آموزان کار میشود.
نادی توضیح داد: قطعاً دانش آموز کنکوری که روی یادگیری عمیق او کار شود در کنکور قبول خواهد شد که این مدل در سه استان کشور اجرا شده و رتبههای شایان ذکر به دست آوردند. تمرکز این مدل روشهای تستی نیست؛ بلکه یادگیری عمیق و مهارتهای زندگی است. هر مدرسهای باید یک برنامه عملیاتی مبتنی بر سند تحول بنیادین و چشم اندازی که توسط دانشکده تعلیم و تربیت تعریف شده داشته باشند.
معاون امور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر نیز با ارائه گزارشی مختصری درباره مدارس سمای استان و دانشکده تازه تأسیس تعلیم و تربیت اسلامی گفت: استان بوشهر دارای ۱۷ مدرسه سما است که ۱۲ مدرسه در شهرستان بوشهر قرار دارد. همچنین تعداد دانش آموزان مدارس سما استان یک هزار و ۶۷۹ نفر و ۲۳۲ در سمت کادر اداری و آموزشی در سما استان مشغول به کار هستند.
فخرالسادات هاشمی ابراز امیدواری کرد که استان بوشهر بتواند در ارزیابی عملکرد مدارس سما در سطح کشور رتبه برتر را کسب کند و هدف هر مدرسه، مهارتآموزی یک دانشآموز باشد.
انتهای پیام/