صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طی یادداشتی مطرح شد؛

عبور از انحصار غول‌های فناوری امریکایی تا توسعه پلتفرم‌های بومی

از سال ۲۰۱۰ اتفاقات جدیدی رخ داد که مقدمه تغییرات ژئوپلیتیک فضای مجازی را رقم زد. ۵ شرکت بزرگ فناوری دیجیتال آمریکا دوران افول خود را از نظر جایگاه برتر جهانی در زمینه سرویس و خدمت طی می‌کنند. مدعیان جدیدی در دنیا سر برآورده اند و پلتفرم‌های محلی توانسته اند سهم مهمی از بازار کشور خودشان را به دست بیاورند. در این وضعیت، ایران در زمینه خدمات فضای مجازی، چندان عقب نیست.
کد خبر : 945755

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای طی یادداشتی نوشت: جهان روز‌های پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد. سرعت تحولات به شدت افزایش پیدا کرده و علاوه بر تغییرات فناوری، حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی نیز دستخوش اتفاقات پی در پی شده است. از سه دهه قبل آمریکا در حوزه فناوری اطلاعات، برتری خود را در جهان تثبیت کرده بود. ۵ شرکت بزرگ فناوری فضای مجازی این کشور که به (Big Five) (گوگل، مایکروسافت، فیس بوک، آمازون و اپل) معروف بودند، از طریق ارائه برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و خدمات (سرویس) بخش مهمی از زندگی و اقتصاد و افکار عمومی جهان را مدیریت می‌کردند.

این شرکت‌ها در حوزه‌های مهمی مانند خدمات شبکه اجتماعی، فروشگاه نرم افزاری (اپ استور)، بازی‌های رایانه‌ای و فروشگاه‌های دیجیتال ارائه خدمت می‌کنند. آینده جهان نیز بر پایه فناوری‌های همگرا (nbic) و همچنین هوش مصنوعی در حال پایه ریزی است که آمریکا و چین از مدعیان اصلی آن هستند.

اما از سال ۲۰۱۰ اتفاقات جدیدی رخ داد که مقدمه تغییرات ژئوپلیتیک فضای مجازی را رقم زد. قوانین سخت‌گیرانه چین، باعث شد پس از چند سال کشمکش، شرکت بزرگ گوگل از این کشور خارج شود. حالا بخش مهمی از دنیا وجود داشت که گوگل به دلیل پایبندی به مبانی آمریکا و عدم رعایت قوانین آن منطقه، حکمرانی خود را در آن از دست داده بود. کم کم سرویس چینی (baidu) به طور کامل جای گوگل را گرفت و ویچت نیز جایزگین فیس بوک شد. البته این اولین بار نبود که یک سرویس آمریکایی در کشوری محدود می‌شد، قبلا فیس بوک به دلیل عدم رعایت قوانین منطقه ای، در موارد متعددی در برخی از کشور‌های دنیا مانند ایران، با محدودیت‌هایی مواجه شده بود.

تقابل کشور‌های مختلف با پلتفرم‌های آمریکایی

در همین زمان، قدرت گرفتن شرکت‌های بزرگ آمریکایی در اروپا نگرانی مسئولان این کشور‌ها را نیز برانگیخت. سوء‌استفاده و برداشت اطلاعات مردم توسط سکو‌های این شرکت‌ها باعث شد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ قانون GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) را برای حفاظت از داده‌های خود تصویب کند تا شاید بتواند این شرکت‌ها را ملزم کند تا اطلاعات مردم اروپا را در همین کشور‌ها نگهداری کنند.

علاوه بر این، درآمد بالای شرکت‌های فناوری آمریکایی از اروپا، با واکنش شدید اتحادیه اروپا مواجه شد و طرح اخذ مالیات بر خدمات دیجیتال موسوم به «GAFA» (مخفف گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون) با ابتکار عمل فرانسه و تصمیم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا روی میز مذاکرات اروپا و آمریکا قرار گرفت. سال ۲۰۱۹ فرانسه در مجمع ملی خود، دریافت جدی‌تر مالیات از این شرکت‌ها را تصویب کرد که با واکنش شدید رئیس جمهور آمریکا مواجه شد و این کشور را به مقابله به مثل تهدید کرد.

مذاکرات اروپایی‌ها با آمریکا ادامه یافت تا اینکه آمریکا سال ۲۰۲۰ اعلام کرد از این مذاکرات خارج می‌شود. سرانجام، وزیر دارایی فرانسه در داووس به طور رسمی اعلام کرد که کشورش اخد مالیات از غول‌های دیجیتال آمریکا را فعلا در قبال توقف افزایش تعرفه واردات کالا‌های فرانسوی به آمریکا متوقف خواهد کرد. تحمل تهدیدات امنیتی و اقتصادی این پلتفرم‌ها گرچه برای اروپایی‌ها سخت بود، اما این کشور‌ها توان رویارویی با آمریکا را نیز نداشتند.

طی یک دهه گذشته تقابل کشور‌های مختلف با پلتفرم‌های آمریکایی به همینجا محدود نشد بلکه این سکه، روی دیگری نیز داشت. آمریکا به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی، باعث محدود شدن سرویس‌های خود در کشور‌های مختلف دنیا شد. تحریم‌های اقتصادی، دسترسی مردم ایران به سامانه‌های پرداخت و فروشگاه‌های نرم افزاری و سخت افزاری آمریکایی را محدود کرد. در نتیجه، پس از توسعه سیستم پرداخت برخط ایرانی شاپرک، از سال ۲۰۱۲، بازی‌های موبایلی، اپ استور ها، اپلیکیشن‌های خدماتی و فروشگاهی ایرانی رشد زیادی پیدا کردند و لذا آمازون، اوبر و ... جایی در بازار ایران پیدا نکردند.

چالش حاکمیت شرکت‌های بزرگ فناوری مجازی آمریکا

 در اتفاقی مشابه در سال ۲۰۱۴ به دلیل برخی از تحریم‌های غربی، روسیه نیز سیستم پرداخت برخط خود را راه اندازی کرد. از این زمان به تدریج سیستم‌های پرداخت مانند MIR جایگزین ویزا و مستر کارت شد. تحریم‌هایی که کشور‌های غربی از سال ۲۰۲۲ بر روسیه وضع کردند این موضوع را تشدید کرد. شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند مایکروسافت، اپل و ... فعالیت خود را در روسیه کاهش داده یا متوقف کردند و برخی از شرکت‌های ناشر بازی‌های رایانه‌ای این کشور را ترک کردند. این اتفاقات در روسیه باعث شد، کم کم پلتفرم‌های جدید روسی فعالیت خود را آغاز کنند. به عنوان مثال شرکت بزرگ روسی VK که قبلا پیام رسان روسی را به جای فیس بوک در این کشور رواج داده بود، فروشگاه نرم افزاری Rustore را معرفی کرد تا جایگزینی برای گوگل پلی باشد.

این اتفاقات دو لبه یک قیچی بود که حاکمیت شرکت‌های بزرگ فناوری مجازی آمریکا را با چالش مواجه کرد. طی ماه‌های گذشته اتفاق جدیدی نیز رخ داد که وضعیت فضای مجازی در جهان چند قطبی را پیچیده‌تر کرد. رشد عجیب شبکه اجتماعی چینی تیک تاک در خاک آمریکا، باعث شد ابتدای سال ۲۰۲۴ کنگره آمریکا به ممنوعیت و اخراج تیک تاک از این کشور در صورت عدم واگذاری و فروش آن، رای مثبت دهد. پس از آن، بایدن نیز به سرعت، قانون فیلتر شدن تیک تاک را امضا کرد. کمتر از ۱۵ سال پس از اخراج گوگل آمریکایی از چین، حالا اوضاع برعکس شده است و پلتفرم چینی توانسته حکمرانی آمریکا درون خاک کشورش را به خطر بیاندازد.

تبدیل ایران به قدرت برتر منطقه‌ای در حوزه خدمات فضای مجازی

اکنون در حالی وارد سال ۲۰۲۵ می‌شویم که ۵ شرکت بزرگ فناوری دیجیتال آمریکا دوران افول خود را از نظر جایگاه برتر جهانی در زمینه سرویس و خدمت طی می‌کنند. مدعیان جدیدی در دنیا سر برآورده اند و پلتفرم‌های محلی توانسته اند سهم مهمی از بازار کشور خودشان را به دست بیاورند. در این وضعیت، ایران در زمینه خدمات فضای مجازی، در این رقابت جدید چندان عقب نیست. در دنیا، پلتفرم‌های بالای ۲۰ میلیون نصب، قدرت برتر محلی حساب می‌شوند و به عنوان کسب و کاری که قابلیت منطقه‌ای شدن دارند مورد توجه قرار می‌گیرند.

 در ایران، ده‌ها بازی، شبکه اجتماعی و فروشگاه بالای ۲۰ میلیون مخاطب وجود داشته و ۵ پلتفرم توانسته اند بالای ۵۰ میلیون نصب را در اختیار بگیرند. زمان آن فرا رسیده که با طراحی مدل همکاری با کشور‌های همسو و نیز حمایت از برنامه توسعه شرکت‌های فناوری ایرانی، ایران را به قدرت برتر منطقه‌ای در حوزه خدمات فضای مجازی تبدیل کنیم و غول‌های فناوری ایرانی را معرفی کنیم. همکاری جدی با اپ استور‌های محلی در کشور‌های دیگر و انتشار بازی‌ها و نرم افزار‌های ایرانی در آن ها، توسعه خدمات پلتفرم‌های ایرانی به کشور‌های همسایه، برگزاری رویداد‌های فناور با کشور‌های عضو بریکس می‌تواند از اقدامات راهبردی در این عرصه باشد و جایگاه برتر ایران را در مناسبات آینده فضای مجازی در دنیا تثبیت کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر