صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

مقایسه‏ سبک‏‌های دلبستگی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر

خلاقیت در واقع مجموع عوامل شخصی، فرایند و محصولی است که در یک محیط اجتماعی در تعامل هستند.
کد خبر : 945628

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، نیاز دلبستگی یک نیاز نخستین است که از هیچ نیاز دیگری مشتق نشده و نیازی اساسی برای تحول شخصیت است. امنیتی که به وسیله دلبستگی ایجاد می‌شود مهمترین ویژگی روابط در سراسر زندگی و رابطه اولیه به عنوان الگویی برای روابط اجتماعی است.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «مقایسه‏ سبک‏‌های دلبستگی و خلاقیت در دانشجویان دختر و پسر» به این موضوع پرداخته‌اند که سبک دلبستگی ایمن با مشخصه‌هایی مانند صمیمیت اعتماد، عشق، محبت به دیگران و روابط دوستانه و صمیمی مرتبط است و در مقابل سبک دلبستگی ناایمن با مشخصه‌های فقدان اعتماد به خود، ترس از صمیمیت، بیاعتمادی به دیگران و ناتوانی در برقراری روابط دوستانه و صمیمی همبستگی دارد.

* دلبستگی ایمن و نا‌ایمن

افراد دارای سبک دلبستگی ناایمن در مقایسه با افراد ایمن از قدرت اکتشافگری و جوارجویی کمتری برخوردارند.

این پژوهش مطرح می‌کند که سبک دلبستگی ایمن اعتماد به خود و دیگران دو مشخصه اصلی افراد ایمن محسوب می‌شوند رفتار اکتشافی و جوارجویی نیز از مؤلفه‌های دلبستگی محسوب می‌شوند. به هنجار اکتشافگری در افراد دارای دلبستگی ایمن، جسارت و انعطاف پذیری آنها را در آزمونگری و تجربه آموزی، افزایش می‌‌دهد.

در این پژوهش آمده است که مهارت‌های حل مسئله در افراد ایمن، محصول است. جوارجویی‌های مبتنی بر دلبستگی ایمن از یک سو، و رابط کنش به نجار اکتشافگری شخصی و متقابل وی با دیگران مهارت‌های ارتباطی فرد را تقویت می‌کند و در سطوح نسبتاً مطلوبی مستقرمی‌سازد.

به گفته این پژوهش افراد دارای سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) در مقایسه با افراد ایمن از قدرت اکتشافگری و جوارجویی کمتری برخوردارند. اختلال رفتار اکتشافگری و جوارجویی کمتری برخوردارند.  در فرد ناایمن فرایند تحول جسارت وانعطاف‌پذیری را در آزمون‌گری و تجربه آموزی تحلیل و مهارت‌های حل مسئله کاهش می‌دهد.

{$sepehr_key_4128}

به زعم این پژوهش جوارجویی فعال و به هنجار افراد ناایمن نیز در سایه اعتماد به خود و دیگران و اختلال رفتار اکتشاف‌گری به شدت کاهش یافته یا به شکل‌های نا به هنجار ادامه می‌یابد و رفتار اجتنابگر‌ها مصداق مورد اول و رفتار دوسوگرا‌ها مصداق مورد دوم است.

* تاثیر خلاقیت در جامعه

در این پژوهش آمده است که تعامل بیشتری که بین نوزاد و مراقبین در موقعیت دلبستگی ایمن وجود دارد، احتمالاً باعث یادگیری بیشتر و بهتر مهارت‌های زبانی کودک می‌گردند. توانایی‌های زبانی شامل جنبه‌های معنایی، نحوی و گفتگویی است. همچنین تعاملات گفتاری بیشتر و سودمندتر کودک ایمن با مادر، یادگیری قواعد دستوری را برای وی ممکن می‌سازد.

{$sepehr_key_4129}

این پژوهش توضیح می‌دهد که خلاقیت یک اصطلاح کلی است و الزاماً یک رویداد یا کیفیت خاص را نشان نمی‌دهد. خلاقیت در واقع مجموع عوامل شخصی، فرایند و محصولی است که در یک محیط اجتماعی در تعاملند.

در ادامه این پژوهش آمده است که دانشمندان خلاقیت را با تعابیر متعددی بیان نموده‌اند به طوری که هر تعریفی بیانگر یکی از ابعاد مهم فراگرد خلاقیت است. خلاقیت فرایند حس کردن مشکلات، مسائل، شکاف در اطلاعات عناصر گم شده، حدس زدن‌ها و تدوین فرضیه درباره این نواقص و آزمودن این حدس‌ها، احتمالاً تجدید نظر آنها و سرانجام انتقال نتایج است.

{$sepehr_key_4130}

از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش توجه به خلاقیت، امروزه به ویژه در سازمان‌ها بسیار بیشتر از گذشته شده است. تصور دلیل این علاقه زیاد به خلاقیت کار دشواری نیست. در فرهنگی که به سرعت در حال تغییر است زمینه‌های مطالعاتی جدیدی به وجود می‌آیند و در همین حال سایر مشاغل از بین میروند. آماده سازی جوانان در مورد نقش آنها در چنین جامعه پویایی، پیچیده‌تر می‌شود.

* نشانه‌های شخصیتی افراد خلاق

در ادامه این پژوهش آمده است که سازمان به خودی خود، خلاق و نوآور نخواهد شد مگر اینکه افراد خلاق با خصوصیات و ویژگی‌های خاصی پیکره آن سازمان را تشکیل دهند. از دهه ۱۹۵۰، توجه به عامل شخصیت نقطهی محوری، تحقیق خلاقیت بوده است. ویژگی‌های شخصیتی شامل انگیزه‌ها، عواطف، هیجانات، نگرش‌ها، علایق وعادات اجتماعی است. 

{$sepehr_key_4131}

مهمترین مشخصه افراد خلاق را تصویری قوی از خلاق بودن خود، پشتکار، استقامت، ابهام پذیری، ریسک پذیری، استقلال، نیاز به موفقیت و اعتماد به نفس می‌داند. با عنایت به مطالعات انجام شده این پژوهش عمده‌ترین نشانه‌های شخصیتی افراد خلاق را می‌توان شامل موارد زیردانست:

خلاقیت در واقع مجموع عوامل شخصی، فرایند و محصولی است که در یک محیط اجتماعی در تعامل هستند.
  •  پشتکارو جدیت
  • شوخ طبعی
  • تحمل ابهام
  • متهور بودن
  • بلند اندیشی
  • خود انضباطی
  • انعطاف پذیری
  • عدم خودخواهی
  • تعهد و نظم
  • اعتماد به نفس
  • انگیزش درونی
  • نوع دوستی
  • صراحت و قاطعیت
  • قضاوت مستقل
  • علائق گسترده
  • میل به ریسک کردن
  • پیرو یا همنوا نبودن
  • سلامت و روانی کلامی
  • سماجت در موضوعات موردعلاقه
  • ثبات عاطفی
  • علاقه کم به روابط اجتماعی
  • اهمیت دادن به سرنوشت دیگران
  • شخصیت غیر متعارف، غیررسمی
  • مورد سؤال قرار دادن هنجارها وایده‌های موجود
  • نیاز به استقلال و خودمختاری
  • قدرت تأثیرگذاری بردیگران
  • حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی
  • علاقه مندی به آثار هنری
  • حساسیت به نوآوری‌ها
    {$sepehr_key_4132} 

در پایان یافته‌های این پژوهش می‌دهد که نباید فرض‌کنیم ویژگی‌هایی که به طور کلی با خلاقیت تداعی می‌شوند به عنوان ویژگی‌های شخصیت خلاق در همه فعالیت‌های خلاق و در همه افراد، یکسان است. تحقیقات، تفاوت‌های مهمی را در شخصیت نشان می‌دهد که با سن، جنسیت و شغل همبستگی
دارند.

این پژوهش به کوشش نجمه حسینی خواه (کارشناس ارشد راهنمایی ومشاوره) و مجتبی واحدیان (عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور) انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر