صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۵۰ نمایشگاه بین المللی محصولات فرهنگی بدون حضور ایران برگزار می شود؟/ ضرورت فرهنگ سازی توسعه محصولات فرهنگی صادرات محور

مسئول عربی، آفریقایی حوزه هنری تاکید کرد: رویداد در زمینه معرفی و صادرات محصولات فرهنگی مورد توجه است که ایران با توجه به مشکلات تحریم و عدم فرهنگ سازی در بین تولید کنندگان محصولات فرهنگی حضور کمرنگی برای مشارکت و حضور در این نمایشگاه‌ها دارد.
کد خبر : 943118

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، ظرفیت‌های صادراتی صنایع خلاق امارات با حضور کارشناسان و فعالان صادرات صنایع خلاق با عنوان تجربه نگاری حضور در نمایشگاه بین المللی گس دوبی، درحوزه هنری کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست احمد طرفی، مسئول عربی، آفریقایی حوزه هنری، گفت: کارگروه عربی و عراق طی دو سال گذشته در حال پیگیری اتفاقات خوب در زمینه صادرات است. مباحث سیاسی و اجتماعی در خصوص صادرات محصولات فرهنگی نقش مهمی دارد.

طرفی با بیان اینکه فرهنگ زندگی در حوزه خوراک، البسه و سایر موضوعات فرهنگی در برخی کشور‌ها مانند دوبی از سال ۲۰۰۰تا کنون تحول جدی را تجربه کرده است، گفت: اقتصاد، سیاست و سایر بخش‌های جوامع به توسعه و گسترش فرهنگ حتی به برون از مرزهایشان ارتباط دارد. تمام بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران نیز مانند سایر کشور‌ها وابستگی شدید به فرهنگ و ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی دارد.

مسئول عربی، آفریقایی حوزه هنری ادامه داد: فرهنگ سازی و ارائه فرهنگ ایرانی با توسعه ابزار‌ها و محصولات فرهنگی - ایرانی باید هر چه سریعتر انجام بگیرد موضوعی که با تسریع بخشی سایر کشور‌های عربی مانند دوبی، هنوز ایران نتوانسته به شرایط حضور در رویداد‌های بین المللی فرهنگی و صادرات محصولات فرهنگی برسد.

فعالیت در حوزه تعلیم و تربیت انگیزه‌ها کاهش یافته و نیاز به ابزار‌های تشویقی دارد

در ادامه این نشست صادق ذوفن، کارشناس بخش صادرات محصولات فرهنگی و فعالال این حوزه، گفت: حمایت از تولیدکنندگان و صادرات محصولات داخلی از اولویت هاست. ۵۰ رویداد در این زمینه مورد توجه است که ایران با توجه به مشکلات تحریم و عدم فرهنگ سازی در بین تولید کنندگان محصولات فرهنگی حضور کمرنگی برای مشارکت و حضور در این نمایشگاه‌ها دارد. چراکه ترغیب و تمایل در حوزه تعلیم و تربیت انگیزه‌ها کاهش یافته و نیاز به ابزار‌های تشویقی با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی است. از این رو شناسایی ظرفیت‌های تولید و محصولات تعلیم و تربیت و اقتدار داخلی مجموعه‌های داخلی با مشارکت در نمایشگاه‌های بین المللی افزایش می‌یابد.

ذوقن ادامه داد: برگزاری تور‌ها و بازاریابی محصولات فرهنگی نیز از دیگر اقداماتی است که در راستای تحقق اهداف گسترش فرهنگ ایرانی با صادرات محصولات فرهنگی در حال پیگیری است.

کارشناس بخش صادرات محصولات فرهنگی تاکید کرد: با توجه به رویداد‌های بین المللی مشارکت و حضور گروه‌های ایرانی در این نمایشگاه‌ها با صرف زمان پژوهشی در این زمینه، تبلیغات محصولات تولید صادرات محور را آغاز و برای این اقدامات برنامه ریزی می‌شود.

ذوقن گفت: حضور در پنل‌های مختلف رویداد‌های بین المللی، زمینه به کارگیری و صدور محصولات فرهنگی ایرانی ارزیابی می‌شود و به عنوان نمونه حضور کنسرسیوم اسباب بازی ایران در یکی از نمایشگاه‌های روسیه از دیگر اقداماتی است که با توجه به ظرفیت صادرات محصولات فرهنگی قابل توجه است.

وی به تفاوت دیدگاه‌های تربیتی و آموزشی ایران با سایر کشورها، اشاره کرد و گفت: شاید در بخشی از موارد این نوع دیدگاه‌های فرهنگی و تربیتی مشابه برخی از سیاست‌های فرهنگی بعضی کشور‌ها باشد، اما بیشتر کشور‌ها رو موضوع تربیت بیش از ایران اهمیت می‌دهند.

کارشناس بخش صادرات محصولات فرهنگی ادامه داد: آموزش فرهنگ محورو صادرات محصولات فرهنگی، فرصت خوبی برای انتقال فرهنگ ایرانی به سایر کشور‌ها با حفظ ملاحظات است و قطعا از سکوی متفاوت تری مانند مشارکت با کشور‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین المللی این اتفاق مهم باید انجام بگیرد.

برخی کشورها برای دعوت از ایران به نمایشگاه‌های بین المللی محصولات فرهنگی تمایل ندارند

وی گفت: تحریم یکی از موانع اصلی در صادرات فرهنگ ایرانی است. شاید برخی شرکت‌های خارجی مانند چین با بی توجهی به تحریم‌ها علیه ایران، ابراز تمایل برای معامله با شرکت‌های ایرانی داشتند، اما سایرکشور‌ها در عرصه مبادلات تجاری محصولات فرهنگی وعقد قرارداد‌ها برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی با موانع تحریمی مواجه هستند و کمتر تمایل همکاری در خصوص دعوت ایران به نمایشگاه‌های بین المللی محصولات فرهنگی دارند.

ذوقن تاکید کرد: تنوع بخشی غرفه‌ها نیز از دیگر نکاتی است که می‌تواند برای فرهنگ سازی صادرات محصولات فرهنگی - ایرانی کمک کند. نرم افزار‌های هوش مصنوعی و بسته‌های آموزشی، ابزار‌های کمک آموزشی، ابزار‌هایی که ارتباط با ربات دارند و ابزار‌های ربات گونه کد نویس، اسباب بازی‌های آموزشی، تجهیزات آموزشی و ورزشی، دستگا‌های آموزشی، موضوعاتی است که ایران با توجه به ظرفیت‌های علمی- تولیدی می‌تواند با تولیدات صادرات محور در این رویداد‌ها حضور یابد.

وی تاکید کرد: هوش ایرانی در این بازار‌های محصولات خلاانه و فرهنگی می تواند غوغا کند. اگر بتوانیم سکوی بین المللی داشته باشیم می‌توانیم حرف و ابزار‌های زیادی جهت ارائه در این نمایشگاه‌های فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر