نهجالبلاغه؛ جلوههای هنری با معارفی ژرف و آمیخته به نغمات دلنشین
حمید محمدقاسمی عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در گفتوگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: عمل انتقال معانی و مفاهیم به شیوهای بدیع و هنری و تنزل بخشیدن معانی ژرف در قالبی زنده و گویا چیزی شبیه به معجزه است.
{$sepehr_key_3811}
وی با قرائت بیت «سخن گفتن نغز در سفتن است، نه هرکس سزای سخن گفتن است» عنوان کرد: تمام ادبا، نویسندگان و شعرا هرکدام بهگونهای تلاش داشتهاند تا با ترسیم و توصیف زنده معانی، دریچهای نو به روی مخاطب بگشایند که میزان توفیق آنها در این امر یکسان نیست.
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری متذکر شد: یکی از جلوههای بدیع و باشکوه نهجالبلاغه که تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته و نقش آن مغفول مانده، جلوههای هنری و تابلوهای جذابی هستند که در لابهلای سخنان حضرت امیر علیهالسلام بیان خودنمایی میکنند و معارفی ژرف را در تصاویری زنده و آمیخته با رنگ، حرکت و نغمات دلنشین به مخاطب منتقل میسازند.
محمدقاسمی یادآور شد: هنگامی که نهجالبلاغه را پیش روی خود میگشاییم و آن را تورق میکنیم خود را با کلماتی عادی و خاموش و بیروح مواجه نمیبینیم؛ بلکه در برابر خود صحنههایی زنده و سرشار از حرکت و پویایی مشاهده میکنیم که تصاویر روح پرورش چشمها را مینوازد و عواطف و احساسات را برمیانگیزد و نیروی اندیشه را به تکاپو وامیدارد.
وی تأکید کرد: سخنان حضرت علی علیهالسلام سرشار از تعابیری است که در آنها حقایق دینی و معارف توحیدی در قالبهایی محسوس و عینی به نمایش درآمدهاند و موضوعات معنوی و روحی و حالات نفسانی جان گرفته و بر پرده نمایش حاضر شدهاند.
بهرهگیری حضرت علی(ع) از تشبیهات نغز و تمثیلاتی زیبا در نهجالبلاغه
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تشریح کرد: حضرت علی علیهالسلام با بهرهگیری از تشبیهات نغز و تمثیلاتی زیبا و استعاراتی بدیع و توصیفاتی دقیق و همچنین استفاده از سایر روشهای تصویرآفرینی چنان تابلوهای زنده و زیبایی آفریده که حقیقتاً جز در قرآن و برخی تعابیر نبوی نظیری برای آنها نمیتوان سراغ گرفت، تعابیر بیبدیلی که هریک از آنها همچون ستارگانی در آسمان ادب و فرهنگ بشری تا ابد خواهند درخشید و دلربایی خواهند کرد.
محمدقاسمی توضیح داد: نهجالبلاغه را از این جنبه میتوان به نمایشگاهی پر از تابلوهای نفیس و جذاب تشبیه کرد و در آن میتوان شاهد تصاویری زنده و زیبا از تمامی مظاهر و جلوههای گوناگون جهان هستی بود که حقایق و مفاهیم گوناگون را در قالبهایی عینی و مجسم رویت کرد.
وی عنوان کرد: هریک از تابلوهای چشمنواز این نمایشگاه گسترده و متنوع با خود پیامی از عالم معنا را به ارمغان میآورد و آشکارا از روح لطیف و قوه خلاقه و نیروی نیروی تخیل شگرف پدیدآورنده خود پرده برمیدارد، آنچنان که در پشت هر تصویر، میتوان فکر و اندیشه بلند و درایت و هوشمندی خالق این صحنههای بدیع و خیرهکننده را به وضوح مشاهده کرد.
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری متذکر شد: یکی از کارآمدترین روشهای جلب مخاطبان به کتاب گرانقدر نهجالبلاغه و مؤثرترین روش برای آشنایی همگان بهخصوص نسل جوان با لطایف و ظرایف نهفته در این گنجینه معنوی توجه به همین جنبه هنری نهجالبلاغه و نصبالعین قرار دادن تابلوهای زنده و زیبای آن به روشهایی جذاب و دلانگیز است.
محمدقاسمی افزود: سومین دوره جشنواره ملی شعر علوی میتواند زمینهساز نگاهی جدید به نهجالبلاغه باشد و ما را با ابعاد و زوایای گوناگون این کتاب باشکوه آشنا سازد، امید است نویسندگان و شعرا با الهام گرفتن از تصاویر زنده و زیبای نهجالبلاغه مخاطبان را هرچه بیشتر با ابعاد هنری و زنده و تأثیرگذار سخنان امام علی علیهالسلام آشنا کنند.
به گزارش آنا، چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار میشود و علاقهمندان برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/